2026-08-04, 08:50
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleiner
Tack så jättemycket för denna tråd.

Har exakt samma problem med mina knä och har faktiskt inte förstått allvaret tills jag läste din tråd.

Varsågod! Kul att det kunde hjälpa nån annan. Klicka gärna på länken precis ovanför ditt inlägg. Det verkar vara den heliga graalen inom knähälsa på ålderns höst
Citera
2026-08-04, 09:12
Medlem
Kleiners avatar
Verkligen! Testade en av övningarna och jag kunde verkligen märka skillnaden. Helt otroligt!?

Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Varsågod! Kul att det kunde hjälpa nån annan. Klicka gärna på länken precis ovanför ditt inlägg. Det verkar vara den heliga graalen inom knähälsa på ålderns höst
Citera
2026-08-04, 09:28
Medlem
Citat:
Vill bara dubbelkolla, menade du verkligen hukad? Klassisk jägarsits är ju med 90 graders vinkel på benen.

Du väljer själv hur mycket du vill pressa dina knän.
Börja med en snäll vinkel och sedan allt eftersom, en tyngre vinkel.
Citera
2026-08-04, 10:13
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
D-vitamin rör jag inte då jag har hört att det lagras i kroppen. Jag får tillräckligt med sol när jag är ute.

Vad bra, då lär du vara helt ok på sommar och höst. Men det är oerhört vanligt att svenskar har lågt D-vitamin på vintern om man inte varit på solsemester på vintern.

Nuförtiden är många så mycket inne att en jag känner som tar D-vitamin under vintern hade lågt på våren just efter han slutade ta dem( han tar på vintern). Å han var åtminstone inte likblek som en del man stöter på.

Men ja det lagras. Så man skall normalt inte ta jättestora underhållsdoser. Inte utan att ha tagit reda på vad man ligger på.
Citera
2026-08-04, 10:49
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Verkligen! Testade en av övningarna och jag kunde verkligen märka skillnaden. Helt otroligt!?

Ja, underbart! Oftast är det ju så att det finns enkla lösningar på "stora" problem, som folk (i detta fall) lider av i åratal och käkar en massa tabletter för att åtgärda. Det gäller bara att ha ett öppet sinne och leta på rätt ställe.

Jag kan varmt rekommendera benmärgsbuljong, om du är nyfiken på att få i dig naturligt kollagen som smörjer lederna. Det är otroligt enkelt, och svingott. Kan skicka recept på PM om du är intresserad.
Citera
2026-08-04, 10:51
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Vad bra, då lär du vara helt ok på sommar och höst. Men det är oerhört vanligt att svenskar har lågt D-vitamin på vintern om man inte varit på solsemester på vintern.

Nuförtiden är många så mycket inne att en jag känner som tar D-vitamin under vintern hade lågt på våren just efter han slutade ta dem( han tar på vintern). Å han var åtminstone inte likblek som en del man stöter på.

Men ja det lagras. Så man skall normalt inte ta jättestora underhållsdoser. Inte utan att ha tagit reda på vad man ligger på.

Jag känner en person som blev dödssjuk av att överdosera D-vitamin, så jag vågar inte.
Citera
2026-08-04, 13:14
Medlem
Kleiners avatar
Citat:
Ja, underbart! Oftast är det ju så att det finns enkla lösningar på "stora" problem, som folk (i detta fall) lider av i åratal och käkar en massa tabletter för att åtgärda. Det gäller bara att ha ett öppet sinne och leta på rätt ställe.

Jag kan varmt rekommendera benmärgsbuljong, om du är nyfiken på att få i dig naturligt kollagen som smörjer lederna. Det är otroligt enkelt, och svingott. Kan skicka recept på PM om du är intresserad.

Benmärgsbuljong? Det låter inte så aptitligt. Vad smakar det av?

Du får mer än gärna skicka recept på PM
Citera
2026-08-04, 15:18
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Benmärgsbuljong? Det låter inte så aptitligt. Vad smakar det av?

Du får mer än gärna skicka recept på PM

Håller med. Jag var livrädd och äcklad när jag först testade.

Det smakar som syrligt smör, typ. Matigt. Man kokar soppa med selleri och morot förslagsvis. Märgen blir som gult, smält smör som lägger sig på toppen. Supergött!

Recept kommer inom kort!
Citera
2026-08-04, 20:38
Medlem
Citat:
HURRA för Kneesovertoesguy - eller rättare sagt, för hans mamma!!!!!!!!!

Tusen tack för det här fantastiska tipset.

Jag har nu testat övningen (split-nånting) mot en stol, och kan bara säga: wow! Jag startar försiktigt med 10 på varje sida - det är ju en ganska intensiv övning - för att sedan öka till 20.

Jag kände instinktivt att det är just dessa muskelgrupper jag behöver träna!!!!! Hela min kropp skrek: JA TACK Att samtidigt sträcka ut höfterna är ju jätteskönt.

Ska återkomma om ett par månader och meddela ev progress.

Själv så använde jag kneeovertoesguys olika metoder för att rehabilitera mina knän som åkte ut för en bilolycka. Jag hade dragit av främre korsband i bägge knän, meniskruptur i ena och spiralfraktur av tibia i det andra benet, en fruktansvärd skada sammanlagt. Drygt 2 år av mycket rehab och nu kan jag åka alpint igen utan smärta eller upplevd risk. Lycka till och ge aldrig upp, resultat kommer med tiden!
Citera
2026-08-04, 21:06
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lequrwen
Själv så använde jag kneeovertoesguys olika metoder för att rehabilitera mina knän som åkte ut för en bilolycka. Jag hade dragit av främre korsband i bägge knän, meniskruptur i ena och spiralfraktur av tibia i det andra benet, en fruktansvärd skada sammanlagt. Drygt 2 år av mycket rehab och nu kan jag åka alpint igen utan smärta eller upplevd risk. Lycka till och ge aldrig upp, resultat kommer med tiden!

Jadå tack!
Citera
2026-08-04, 21:34
Medlem
NYZ367s avatar
Det började med att jag fick ont i höften och knät när jag var ute och sprang 2020 då var jag 56 år.

Sedan dess har jag blivit röntgad två gånger och hela tiden gått på Rehab.
Jag har mött flera läkare under dessa år och dom skickar mig mellan olika inrättningar?
Enligt AI behöver jag opereras?

Helt klart har jag artros nu förtiden kan jag inte ens ta på mig skorna och knyta dom utan att sitta ner. Vården säger att det är en folksjukdom?
Citera
2026-08-04, 23:48
Medlem
jessewn372s avatar
Inte alls min mening att kränka, så det beklagar jag uppriktigt.

Jag citerar ur din trådstart:
"Välkomnar ALLA tips på hur man kommer till bukt med knakande och "protesterande" knän!!!

* Enkla husmorsknep

* Nördiga läkaranalyser

* Träningstips

* Alternativa strategier"

Ett av ovanstående var det du fick och jag beklagar att du inte upplevde det hjälpsamt.
Jag hoppas du hittar något som hjälper dig.

Vikt i min värld är en medicinsk siffra men jag har all respekt för att vi alla har olika upplevelser och erfarenheter som gör att det kan vara känsligt.

[/quote]Tack, besserwisser. Mitt BMI är 22 dvs normalvikt. Jag lägger aldrig ut personuppgifter på Flashback (Namn, ålder, längd, vikt, hårfärg, bostadsort, civilstånd, antal barn, antal fordon etc) så jag "höftade" lite där förstår du. Men tack ändå.

Jag tänker att folk själva vet om de är överviktiga eller inte - speciellt folk som bryr sig väldigt mycket om sin hälsa. Så det är inget du behöver utreda över huvud taget. Dessutom frågar man inte en dam om hennes vikt då det är fruktansvärt ohyfsat.

Har du hört talas om kroppshets? Anorexia? Med mera..? Ställ helt enkelt inte sådana frågor och skriv inte till helt okända människor att de är överviktiga. Tack!
[/quote]
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in