2026-08-03, 20:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jessewn372
Då är du på gränsen till övervikt (BMI strax över 25 så du är överviktig om man ska vara petnoga). Sanningen är tyvärr att knäna bryr sig inte om om kilona är "rätt" placerade.

Om du hade gått ned 5 kg hade du känt det i dina knän direkt, det kan jag nästan lova.
Inga kosttillskott har visat några tillförlitliga resultat mot artros i knäna, så gurkmeja och blåläppad grönmussla eller finmalda horn från mongolisk klippget kommer inte hjälpa. Artros fluktuerar, ibland bättre, ibland sämre perioder. När man har en sämre period tröttnar man på det hela och går till hälsokosten och lägger ohemult mycket pengar på nåt exotiskklingande rånarpulver. Sen blir man bättre och tror det är pulvrets förtjänst. Inte konstigt.

Lite fakta:
1. Artrosknän blir bättre av att röra sig.
2. Artrosknän blir sämre av plötslig överbelastning (åka på resa och börja gå 20.000 steg om dagen brukar inte bli bra). De blir också sämre av inaktivitet.
3. Om man inte vill promenera för man har ont så ska man ta Alvedon 2 st så man kan promenera.
4. Alvedon 2 st 4ggr/dag i perioder när det är sämre är att rekommendera.
5. Man blir bättre av att träffa en sjukgymnast, utföra övningarna de visar och att gå i artrosskola.
6. Styrketräning på gym som bygger ben/knämuskulatur hjälper. Sjukgymnast kan tipsa.

Lite tips😊 Önskar dig bättring!

Nu verkar det snarare handla om artrit/systemisk inflammation. Dvs. felaktig kost som skapar inflammationer. Jag skulle även gissa på D-vitaminbrist.

Knappast 5 kg:s övervikt. LOL.
Senast redigerad av borskungen 2026-08-03 kl. 20:58.
Citera
2026-08-03, 20:59
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Ett enkelt tips är att använda naturliga fetter som smör, extra virgin olivolja, och kokosolja och skippa eller kraftigt minska kolhydraterna.

Men om problemen är allvarliga måste du kanske köra carnivore ett tag och sedan lägga till saker som du tål.

Utöver det borde du ta tillskott av D-vitamin. Minst 10 000 IE per dag.

Naturliga fetter: check.

Är försiktigt nyfiken på carnivore, men det verkar krångligt och framförallt dyrt.

D-vitamin rör jag inte då jag har hört att det lagras i kroppen. Jag får tillräckligt med sol när jag är ute.
Citera
2026-08-03, 21:04
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Nu verkar det snarare handla om artrit/systemisk inflammation. Dvs. felaktig kost som skapar inflammationer. Jag skulle även gissa på D-vitaminbrist.

Knappast 5 kg:s övervikt. LOL.

Helt korrekt. Läkarna har koll på mina vitaminnivåer, vissa ligger lite i riskzonen och jag ska undersöka hur jag kan få dem på naturlig väg. Tabletter tror jag inte värst på. Jag har hört att de flesta vitamintillskott man äter passerar rakt igenom kroppen.

Antiinflammatorisk kost tror jag däremot starkt på. Jag äter en hel del ris, potatis, pasta, mjöl, socker och ibland bröd. Är liksom lite "rädd" för att släppa dessa käpphästar och rubba hela systemet...

Men med tanke på hur jag mår: vad har jag egentligen att förlora?

Huvudfrågan är väl om jag har råd med några större kostexperiment. Time will tell. Men jag ska definitivt kolla in "knee guy".
Citera
2026-08-03, 21:09
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Sitt mot väggen hukad, varannan dag 3x40sekunder.

Vill bara dubbelkolla, menade du verkligen hukad? Klassisk jägarsits är ju med 90 graders vinkel på benen.
Citera
2026-08-03, 21:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85

Är försiktigt nyfiken på carnivore, men det verkar krångligt och framförallt dyrt.

D-vitamin rör jag inte då jag har hört att det lagras i kroppen. Jag får tillräckligt med sol när jag är ute.

Strikt carnivore innebär bara kött. Tanken är att man eliminerar allt som skapar inflammationer.
Men du kan lägga till ägg och även mejeriprodukter (som keso eller naturell yoghurt med minst 3 % fett) om du tål det.
Du kan även lägga till grönsaker som du tål.

"D-vitamin rör jag inte då jag har hört att det lagras i kroppen."
D-vitamin är fettlösligt och lagras i kroppen. Men de allra flesta har långt ifrån optimala nivåer. Skolmedicinen är fel ute, deras rekommendationer handlar om att undvika rakit (engelska sjukan), inte om optimala nivåer av D-vitamin.
Citera
2026-08-03, 21:10
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Citat:
Helt korrekt. Läkarna har koll på mina vitaminnivåer, vissa ligger lite i riskzonen och jag ska undersöka hur jag kan få dem på naturlig väg. Tabletter tror jag inte värst på. Jag har hört att de flesta vitamintillskott man äter passerar rakt igenom kroppen.

Antiinflammatorisk kost tror jag däremot starkt på. Jag äter en hel del ris, potatis, pasta, mjöl, socker och ibland bröd. Är liksom lite "rädd" för att släppa dessa käpphästar och rubba hela systemet...

Huvudfrågan är väl om jag har råd med några större kostexperiment. Time will tell. Men jag ska definitivt kolla in "knee guy".

Du gör alltså viktiga val i livet efter vad du har "hört"?
Citera
2026-08-03, 21:30
Avstängd
Citat:

Problemet är att gränsvärdena är för lågt satta, särskilt för D-vitamin.

"Jag äter en hel del ris, potatis, pasta, mjöl, socker och ibland bröd. "
Potatis och ris är whole food så det kan vara ok i rimliga mängder. Det beror lite på.
Citera
2026-08-03, 21:36
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lequrwen
https://www.youtube.com/watch?v=uWMyDY6-iWQ

HURRA för Kneesovertoesguy - eller rättare sagt, för hans mamma!!!!!!!!!

Tusen tack för det här fantastiska tipset.

Jag har nu testat övningen (split-nånting) mot en stol, och kan bara säga: wow! Jag startar försiktigt med 10 på varje sida - det är ju en ganska intensiv övning - för att sedan öka till 20.

Jag kände instinktivt att det är just dessa muskelgrupper jag behöver träna!!!!! Hela min kropp skrek: JA TACK Att samtidigt sträcka ut höfterna är ju jätteskönt.

Ska återkomma om ett par månader och meddela ev progress.
Citera
2026-08-03, 21:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell

Det finns en del skumma bolag inom kosttillskottsbranschen.

D-vitamin från naturliga källor bör man dock ta. Även magnesium.
Citera
2026-08-03, 21:42
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell

Helt korrekt. De flesta viktiga val jag gör i livet baserar jag på saker som jag sett, läst eller hört - och inte sällan, som jag kommit fram till med hjälp av mitt eget sunda förnuft.

Den här tråden är ett ypperligt exempel på "saker jag hört /läst" - inte minst Kneesovertoes AKA ATG Excercise. Skitbra tips! Om jag har tur blir jag lika flexibel som kärringen i klippen.

(Och om det får dig att må bättre så kan jag tillägga att jag har läst/läser både vetenskapsteori och kritiskt tänkande på ett av Sveriges absolut bästa universitet. Jag kan med andra ord en del om källkritik.)
Citera
2026-08-03, 21:44
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Problemet är att gränsvärdena är för lågt satta, särskilt för D-vitamin.

"Jag äter en hel del ris, potatis, pasta, mjöl, socker och ibland bröd. "
Potatis och ris är whole food så det kan vara ok i rimliga mängder. Det beror lite på.

Tur det - för de är mina favoriter. Pasta är iofs gudomligt gott också, men jag känner själv att det är ohälsosamt när jag äter det. Potatis och ris känns nyttigare.
Citera
2026-08-03, 21:56
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Helt korrekt. De flesta viktiga val jag gör i livet baserar jag på saker som jag sett, läst eller hört - och inte sällan, som jag kommit fram till med hjälp av mitt eget sunda förnuft.

Den här tråden är ett ypperligt exempel på "saker jag hört /läst" - inte minst Kneesovertoes AKA ATG Excercise. Skitbra tips! Om jag har tur blir jag lika flexibel som kärringen i klippen.

(Och om det får dig att må bättre så kan jag tillägga att jag har läst/läser både vetenskapsteori och kritiskt tänkande på ett av Sveriges absolut bästa universitet. Jag kan med andra ord en del om källkritik.)

Då borde du från början ha förstått att den här tråden överhuvudtaget inte hör hemma i medicin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in