2026-08-04, 19:44
Medlem
Har börjar leta efter en moppe från tiden när man själv var i mopedålder, såna som Yamaha FS1, Suzuki K50 och liknade. Men vilka priser, 35-40000 kr i bästa fall. Är det nån som betalar det eller är det bara säljarnas våta drömmar?
Jag visste att äldre, som Zündapp KS50 och Puch Dakota har nått samlarpriser, men nu verkar det även ha spritt sig till de japanska mopparna.
Citera
2026-08-04, 19:47
Medlem
Straminskys avatar
det beror sannolikt på alla hipsters
Citera
2026-08-04, 19:50
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky

Utveckla gärna den tanken?
Citera
2026-08-04, 19:57
Medlem
VoktorDodkas avatar
Nostalgi för oss som hade dessa moppar i femtonårsåldern och nu har ekonomin att återuppleva moppeåldern.
Citera
2026-08-04, 19:59
Medlem
Det beror på att de som hade de modellerna när de var femton idag är äldre och börjar bli nostalgiska som sina föräldrar och vill ha dem igen.

Edit: Vodkadoktorn var före med svar.
Citera
2026-08-04, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky
Hipsters (i den mån de fortfarande existerar) åker väl snarare elsparkcykel än veteranmoped?

Rimligtvis är det motorintresserade män i medelåldern med skaplig ekonomi som ägnar sig åt tonårsnostalgiska mopedinköp. Dvs ungefär samma personer som pular med veteranbilar, heter typ Göran och aldrig har kommit i kontakt med (eller ens hört ordet) hipsters.
Citera
2026-08-04, 20:28
Medlem
carlpetersen73s avatar
Har också noterat detta, borde rimligen bero på att fina exemplar blir allt mer sällsynta. Är själv sugen på en Zundapp KS50 från tidigt 70-tal Jag tror inte de tappar speciellt i värde. FS1 var en riktigt go moppe.
Citera
2026-08-04, 20:46
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Har börjar leta efter en moppe från tiden när man själv var i mopedålder, såna som Yamaha FS1, Suzuki K50 och liknade. Men vilka priser, 35-40000 kr i bästa fall. Är det nån som betalar det eller är det bara säljarnas våta drömmar?
Jag visste att äldre, som Zündapp KS50 och Puch Dakota har nått samlarpriser, men nu verkar det även ha spritt sig till de japanska mopparna.

Bra vinst på dessa moppar kan man säga då man kunde köpa den för mellan 1000-3000kr på 80-talet.
Det är som med amerikanare eller andra äldre bilar, helt hemska priser kan man lugnt säga och det gäller även rena objekt.
Citera
2026-08-04, 20:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GastonLeMan
Tack för alla snälla ord!
Kör en Mustang-76, en läckerbit. Dyr.
Har jag också en tror den är lite äldre. Tyvärr lånade jag ut den och ungjäveln tankade med ren bensin. Ska försöka renovera motorn men har inte riktigt haft tid än.
Har ju sex andra att glida runt på.
Citera
2026-08-04, 20:51
Medlem
NYZ367s avatar
När min pappa dog 2010 rensade vi ut hans vind och hittade min gamla Märklinbana Jag hade hoppats på 500 kr och fick 3500kr. Då upptäcke jag alla sjuka priser på moppar på Tradera. En Puch Dakota 76 a 15000kr en Zundapp Ks 50 18000kr.

Folk i min ålder bara VISSA av dom har väldigt mycket pengar. Ingen fastighetsskatt ingen arvsskatt och ingen gåvoskatt. Ett hushåll där båda jobbar har liten boende kostnad men tjänar 50 - 68000kr per månad och barnen bor inte hemma längre.

Då har man råd att bjuda över varandra på skitsaker. Zundapp ks 50 från 1974 HALLÅ?
Vem fan vill åka omkring i 35km/h
Citera
2026-08-04, 21:12
Medlem
hippilis avatar
Vet inte om priserna är på väg ner lite

Det är som med fina veteranbilar det finns många fina att välja på och få slitna orörda kvar och kanske gör att dom riktigt fina dyra inte är så lätta att sälja längre

Hade man vetat hur priserna skulle bli hade jag inte skrotat mopederna för jag var trött på dom men det är längesedan nu då var dom billiga, var Puch Dakota och Florida, Honda md5, Mustang Mamba och någon annan kan varit en Monarped

Man gör sina misstag i livet
Citera
2026-08-04, 21:57
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag körde förbi en loppis på väg hem från jobbet igår och där stod 3 gamla moppar i okej skick från 30-50 talet. Priserna var 8000, 12000 och 23000 kr har jag för mig vilket var överkomligt, men jag slog inte till då jag är nöjd med min EU-moppe.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in