2026-08-03, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TokayGeck
Man håller sig till högerfilen om man märker att trafiken i mitt- och vänsterfil rör sig snabbare. Alternativt byter till höger och tillbaka till mitten om någon vill om. Förutsatt att det är möjligt.
Min poäng är att situationen inte blir ett dugg bättre om ett fåtal gör det. Skulle snarare tro att situationen blir sämre av två skäl.

1. Det kommer mest leda till att högerfilen också är full, vilket gör det svårare för de som ligger där att byta till vänster när de behöver.
2. Det kommer leda till att folk kör av innan de har planerat, vilket leder till mer trafik totalt eftersom de måste köra tillbaka till motorvägen på småvägar.

Får jag fråga, vad hindrar dig att köra om alla i vänsterfilen?
Citera
2026-08-03, 18:22
Medlem
TokayGecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Min poäng är att situationen inte blir ett dugg bättre om ett fåtal gör det. Skulle snarare tro att situationen blir sämre av två skäl.

1. Det kommer mest leda till att högerfilen också är full, vilket gör det svårare för de som ligger där att byta till vänster när de behöver.
2. Det kommer leda till att folk kör av innan de har planerat, vilket leder till mer trafik totalt eftersom de måste köra tillbaka till motorvägen på småvägar.

Får jag fråga, vad hindrar dig att köra om alla i vänsterfilen?

Högerfilen får mer än gärna vara full om alla där bestämt sig för att följa en långsam trafikrythmen, det lämnar plats till dem som kör hastighetsbegränsningen kan ta sig om på ett lagligt och säkert sätt.

Mitt- och vänsterfil är inga cruising filer, i synnerhet inte för dem som kör 70 på 100 väg.

"Får jag fråga, vad hindrar dig att köra om alla i vänsterfilen?"

- Andra som bestämt sig tänka som dig. Min tråd rör både mitt- och vänsterfil åkare som drar sig från att köra långsamt i högerfil.
Senast redigerad av TokayGeck 2026-08-03 kl. 18:25.
Citera
2026-08-03, 19:56
Medlem
Citat:
Ursäkta på förhand om detta är i fel ämne, hittade inget som passade.

Precis hemkommen efter en vecka i Sverige. Har inte varit där på flera år. Tog med barnen så vi behövde hyra en bil.

Vi har varit runt Stockholm och rört oss längsmed motorvägarna.

Varför kör svenskar 10 - 30 km/h under hastighetsgränsen på motorväg? Gärna i mittfilen dessutom! Höll på att bli galen! Var och varannan bil kör förfan långt under gränsen i både mitt- och vänsterfil! Blev så lack att jag började blinka på folk att flytta sig (som såklart ingen gör). Då vill jag påpeka att jag endast vill upp till 100 - 110 (beroende på vad skyltarna sa). Men inte en jävel verkade fatta att man ska ligga i högerfil om man nu ska åka i 70 på 100 väg.

Har lagarna ändrats eller har jag missat något?

Är detta vanligt eller har jag bara haft otur?

Helt otroligt hur dåligt svenskar kör på motorvägen, inte en käft verkar hålla hastigheten som medges för aktuell väg. Nästintill var och varannan bil kör långt under gränsen. Är man så skitnödig?
För att folk är livrädda för att köra bil - men ändå känner de att de måste.
Hälften har bilar de inte har råd att köra - en repa på en leasingbil är extremt dyrt och hälften är bara allmänt livrädda för allt.
Jag håller med dig och beteendet har ökat något ENORMT de senaste åren. Det är nästan ingen som numera håller skyltad hastighet i städerna - och då är det ändå bara 40 km/h.
Känns som väldigt många borde lämna in sina körkort då de är för rädda för att köra bil. Och rädda förare är fan de farligaste.
Citera
2026-08-03, 20:44
Medlem
norther1s avatar
Citat:
Min upplevelse är till största del grundad under synnerligen lite trafik.

Jaså? En annan upplever att trafiken går 10-15 över gränsen så fort det tillåts. Det är väl en rätt etablerad term stockholmstempo.
Citera
2026-08-03, 21:58
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PickleJuice
Ser man jämnt på 100 vägar också där vägen blir enfilig, idioter gasar upp och trycker i 110km för att man inte ska kunna komma förbi, sen när vägen blir enfilig igen sitter dom och kryper i 80-90km.

Jag tror inte de är ute efter att jävlas. Jag tror bara de tycker det känns läskigt att köra i 100 där det är enfiligt eftersom man får en helt annan upplevelse av farten när man har räcket nära. När det blir tvåfiligt repar de mod och gasar på.

Om de bara ställde in farthållaren på godtycklig hastighet skulle mycket vara vunnet eftersom alla skulle hinna om sölkorvar på den tvåfiliga sträckan.
Citera
2026-08-04, 12:59
Medlem
I skåne fortkörs det enormt! Den inre stressen hos folk märks först i trafiken.. fler och fler olyckor med skadade cyklister/ gående har jag märkt
Citera
2026-08-04, 17:12
Medlem
TokayGecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Vågar följa trafiken?

Du låter som en hetsig småpojke. Har du just fått hår på bröstet och nu skall leka vuxen?

Nä, tillbaks till lekrummet med dig så kan männen köra i lugn och ro utan hetsiga skitungar som saknar respekt för omgivningen 💪

Vad fånig du är, ja man följer trafiken och ligger inte 30 under på 100 sträcka i mitt- och vänsterfil som en bromskloss. Att du känner dig träffad hör till dig, du låter otroligt osäker som kommer med påhopp. Kan man inte hålla god ton så vill jag gissa att du är pojken i rummet.
Citera
2026-08-05, 03:31
Medlem
Citat:
Hetpelle för att jag håller hastighetsangivningen på motorväg? Vi släpper detta nu.

Skyltad hastighet är högsta tillåtna hastighet, ingen angiven hastighet
Citera
2026-08-05, 10:00
Medlem
TokayGecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucipher1981
Skyltad hastighet är högsta tillåtna hastighet, ingen angiven hastighet

Man är ingen hetpelle för att man kör 100 på 100 väg, hade varit annorlunda om jag ville köra 130 på 100 väg, jag försöker alltid hålla högst tillåtna hastighet, vilket jag även tycker de flesta andra på motorvägen gör.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in