2026-08-03, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TokayGeck
Åkte motorväg genom Stockholm, endast under dagtid, helg om det har någon betydelse. Undrar fortfarande varför man inte håller hastigheten i mitt- och vänsterfil. Ifall man nu ska åka långsamt kan jag tycka man ska hålla sig i högerfilen.
Varför har du så bråttom, har du köpt elbil och tror att du har en sportbil? Följ med i trafikrytmen istället och gasa på när du är ensam. Du kommer fram ändå.
Citera
2026-08-03, 17:00
Medlem
TokayGecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Varför har du så bråttom, har du köpt elbil och tror att du har en sportbil? Följ med i trafikrytmen istället och gasa på när du är ensam. Du kommer fram ändå.

Bråttom har jag inte, men att följa anvisad hastighet som större delen gör, innebär att de som kör 10-30 under faktiskt skapar onödig trafik. Har inget med att ha bråttom att göra. Sedan skall man ligga i högerfilen om man nu ska köra långsammare än "trafikrytmen". Det vet du säkert redan då jag får anta att du har körkort.
Citera
2026-08-03, 17:24
Medlem
norther1s avatar
Märker det enbart när det är mycket bilar i trafiken och således ytterst låga avstånd. Men då är det ju lämpligt förstås. Men du kanske tycker att det är fördelaktigt att människorna som du anser inte är bra på att köra bil ska börja köra ännu snabbare i miljöer de uppenbarligen inte är kapabla att köra i? Absolut finns det sopor som hänger i vänsterfiler trots att de kör långsamt, men man får väl ändå lov att säga att svenskarna är relativt duktiga på att hålla till höger överlag. Tycker verkligen inte att detta är något problem
Citera
2026-08-03, 17:41
Medlem
Citat:
Bråttom har jag inte, men att följa anvisad hastighet som större delen gör, innebär att de som kör 10-30 under faktiskt skapar onödig trafik. Har inget med att ha bråttom att göra. Sedan skall man ligga i högerfilen om man nu ska köra långsammare än "trafikrytmen". Det vet du säkert redan då jag får anta att du har körkort.
Det finns ingen anvisad hastighet, bara en högsta.
Citera
2026-08-03, 17:49
Medlem
TokayGecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norther1
Märker det enbart när det är mycket bilar i trafiken och således ytterst låga avstånd. Men då är det ju lämpligt förstås. Men du kanske tycker att det är fördelaktigt att människorna som du anser inte är bra på att köra bil ska börja köra ännu snabbare i miljöer de uppenbarligen inte är kapabla att köra i? Absolut finns det sopor som hänger i vänsterfiler trots att de kör långsamt, men man får väl ändå lov att säga att svenskarna är relativt duktiga på att hålla till höger överlag. Tycker verkligen inte att detta är något problem

Min upplevelse är till största del grundad under synnerligen lite trafik.
Citera
2026-08-03, 17:50
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursäkta på förhand om detta är i fel ämne, hittade inget som passade.

Precis hemkommen efter en vecka i Sverige. Har inte varit där på flera år. Tog med barnen så vi behövde hyra en bil.

Vi har varit runt Stockholm och rört oss längsmed motorvägarna.

Varför kör svenskar 10 - 30 km/h under hastighetsgränsen på motorväg? Gärna i mittfilen dessutom! Höll på att bli galen! Var och varannan bil kör förfan långt under gränsen i både mitt- och vänsterfil! Blev så lack att jag började blinka på folk att flytta sig (som såklart ingen gör). Då vill jag påpeka att jag endast vill upp till 100 - 110 (beroende på vad skyltarna sa). Men inte en jävel verkade fatta att man ska ligga i högerfil om man nu ska åka i 70 på 100 väg.

Har lagarna ändrats eller har jag missat något?

Är detta vanligt eller har jag bara haft otur?

Helt otroligt hur dåligt svenskar kör på motorvägen, inte en käft verkar hålla hastigheten som medges för aktuell väg. Nästintill var och varannan bil kör långt under gränsen. Är man så skitnödig?
Ja, det är helt sjukt, massor med folk som ligger i mittfilen kilometer efter kilometer på tex E4 söderut från Stockholm. Och nej, det är inte lagligt, men några poliser längs vägarna syns ju inte till så ofta numera i Sverige ...

Skulle nog säga däremot att de flesta kör lagstadgad fart eller däröver. Men visst det finns ju några totala nötter som ligger i 80 i mittfilen på motorväg.
Citera
2026-08-03, 17:50
Medlem
TokayGecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det finns ingen anvisad hastighet, bara en högsta.

Du får inte köra onödigt långsamt om det hindrar eller stör annan trafik. Om du utan anledning kör betydligt långsammare än vad situationen kräver kan det i vissa fall vara ett trafikbrott. Vilket 10 - 30 under anvisad "högsta" hastighet, i mitt- och vänsterfil ofta innebär.
Citera
2026-08-03, 17:53
Medlem
TokayGecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, det är helt sjukt, massor med folk som ligger i mittfilen kilometer efter kilometer på tex E4 söderut från Stockholm. Och nej, det är inte lagligt, men några poliser längs vägarna syns ju inte till så ofta numera i Sverige ...

Skulle nog säga däremot att de flesta kör lagstadgad fart eller däröver. Men visst det finns ju några totala nötter som ligger i 80 i mittfilen på motorväg.

Det är exakt denna trafiksträcka vi upplevt detta på. Helt riktigt gör inte alla det, men det hände så pass ofta att jag jag upplevde det som väldigt märkligt. Under den korta tid vi var där.
Citera
2026-08-03, 17:59
Medlem
Citat:
Du får inte köra onödigt långsamt om det hindrar eller stör annan trafik. Om du utan anledning kör betydligt långsammare än vad situationen kräver kan det i vissa fall vara ett trafikbrott. Vilket 10 - 30 under anvisad "högsta" hastighet, i mitt- och vänsterfil ofta innebär.
Fast hur tycker du att en enskild bilist ska lösa det hela? Själv vill jag ofta köra snabbare än vad det går i mittenfilen, men jag har inte så stor önskan att göra det att jag ser det som motiverat att köra om. Då låter jag hellre vänsterfilen vara till de som verkligen vill om. Och högerfilen får jag ju inte köra om i.

Citat:
Det är exakt denna trafiksträcka vi upplevt detta på. Helt riktigt gör inte alla det, men det hände så pass ofta att jag jag upplevde det som väldigt märkligt. Under den korta tid vi var där.
För mig är det när jag åker in i Stockholm på E4:an norrifrån. Och ja, jag är väldigt skyldig själv till detta, men det är just för att jag inte har lust att köra av av misstag.
Citera
2026-08-03, 18:04
Medlem
TokayGecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Fast hur tycker du att en enskild bilist ska lösa det hela? Själv vill jag ofta köra snabbare än vad det går i mittenfilen, men jag har inte så stor önskan att göra det att jag ser det som motiverat att köra om. Då låter jag hellre vänsterfilen vara till de som verkligen vill om. Och högerfilen får jag ju inte köra om i.

För mig är det när jag åker in i Stockholm på E4:an norrifrån. Och ja, jag är väldigt skyldig själv till detta, men det är just för att jag inte har lust att köra av av misstag.

Man håller sig till högerfilen om man märker att trafiken i mitt- och vänsterfil rör sig snabbare. Alternativt byter till höger och tillbaka till mitten om någon vill om. Förutsatt att det är möjligt.
Citera
2026-08-03, 18:07
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Tycker det var all världens olika typer av bilar och modeller, men Teslor kanske stack ut när jag tänker efter.
Det är nog mest elbilar, vilket inte är få numera.

Har man elbil vill man spara el och optimera räckvidden. En Tesla har en lägre så kallad optimal hastighet (tror det är mellan 20-55 km/h) än en bil med förbränningsmotor (mellan 50-80 km/h).

Det betyder att det krävs mer energi för en elbil att köra i högre hastigheter. Den som vill optimera räckvidden rekommenderas att hålla sig under 90 km/h. Kör man fortare tar batteriet snabbt slut.
Citera
2026-08-03, 18:14
Medlem
TokayGecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Det är nog mest elbilar, vilket inte är få numera.

Har man elbil vill man spara el och optimera räckvidden. En Tesla har en lägre så kallad optimal hastighet (tror det är mellan 20-55 km/h) än en bil med förbränningsmotor (mellan 50-80 km/h).

Det betyder att det krävs mer energi för en elbil att köra i högre hastigheter. Den som vill optimera räckvidden rekommenderas att hålla sig under 90 km/h. Kör man fortare tar batteriet snabbt slut.

Då tycker jag dessa Tesla cruisers kan hålla sig i högerfilen alternativt flytta sig från vänster- och mittfilen när folk vill om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in