Igår, 13:52
Medlem
TokayGecks avatar
Ursäkta på förhand om detta är i fel ämne, hittade inget som passade.

Precis hemkommen efter en vecka i Sverige. Har inte varit där på flera år. Tog med barnen så vi behövde hyra en bil.

Vi har varit runt Stockholm och rört oss längsmed motorvägarna.

Varför kör svenskar 10 - 30 km/h under hastighetsgränsen på motorväg? Gärna i mittfilen dessutom! Höll på att bli galen! Var och varannan bil kör förfan långt under gränsen i både mitt- och vänsterfil! Blev så lack att jag började blinka på folk att flytta sig (som såklart ingen gör). Då vill jag påpeka att jag endast vill upp till 100 - 110 (beroende på vad skyltarna sa). Men inte en jävel verkade fatta att man ska ligga i högerfil om man nu ska åka i 70 på 100 väg.

Har lagarna ändrats eller har jag missat något?

Är detta vanligt eller har jag bara haft otur?

Helt otroligt hur dåligt svenskar kör på motorvägen, inte en käft verkar hålla hastigheten som medges för aktuell väg. Nästintill var och varannan bil kör långt under gränsen. Är man så skitnödig?
Citera
Igår, 13:57
Medlem
GastonLeMans avatar
Jag känner inte igen beteendet som du skriver om.
Men det kan vara så att du har varit utsatt för ett mode på uppgång.
EPA-raggare, dom får bara köra i 30 km/h, dom börja finnas i mängder, överallt.
Citera
Igår, 13:59
Medlem
TokayGecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GastonLeMan

Detta gäller motorväg, runt Stockholm. Inga EPA-raggare. Våra vänner som följde med i annan bil sa exakt samma sak.
Citera
Igår, 14:02
Medlem
VoktorDodkas avatar
Känner inte igen det där alls, förutom att fel folk ligger i mittfilen när det är trefiligt.

De enda jag ser som konstant kör under hastighetsbegränsningen är alla elbilar av någon anledning, dom kommer ytterst sällan upp i rätt hastighet oavsett vilken begränsning det är.
Citera
Igår, 14:13
Medlem
TokayGecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Känner inte igen det där alls, förutom att fel folk ligger i mittfilen när det är trefiligt.

De enda jag ser som konstant kör under hastighetsbegränsningen är alla elbilar av någon anledning, dom kommer ytterst sällan upp i rätt hastighet oavsett vilken begränsning det är.

Ja, dessa stack ut, men även "vanliga" bilar gillade att åka mittfil 10 - 30kmh under skyltad hastighet. Där jag bor hör det till vanligheten att trafiken rör sig snabbare än skyltarna.. kanske bara jag som är ovan.
Citera
Igår, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TokayGeck

Precis hemkommen efter en vecka i Sverige. Har inte varit där på flera år. Tog med barnen så vi behövde hyra en bil.

Varför kör svenskar 10 - 30 km/h under hastighetsgränsen på motorväg? Gärna i mittfilen dessutom! Höll på att bli galen! Var och varannan bil kör förfan långt under gränsen i både mitt- och vänsterfil! Blev så lack att jag började blinka på folk att flytta sig (som såklart ingen gör). Då vill jag påpeka att jag endast vill upp till 100 - 110 (beroende på vad skyltarna sa). Men inte en jävel verkade fatta att man ska ligga i högerfil om man nu ska åka i 70 på 100 väg.

Helt otroligt hur dåligt svenskar kör på motorvägen, inte en käft verkar hålla hastigheten som medges för aktuell väg. Nästintill var och varannan bil kör långt under gränsen. Är man så skitnödig?

Det är inte bättre i Skåne. Samma problem. Folk kan inte köra bil. De sitter med telefonen bakom ratten istället för att köra ordentligt.
Citera
Igår, 14:17
Medlem
Granddaddy.Purples avatar
Ser detta dagligen när jag kör i mitt jobb.
På motorväg kör folk gärna 100 på en 110-väg, 70 på 80-väg osv. Att använda blinkers i rondell eller när man ska svänga har man även glömt bort hur man gör.

Finns gott om personer som kör 70 på 70-väg, glömmer att man har en gaspedal, ramlar ner till 50-60, gasar upp till 80 och ramlar ner på 60 igen.

Eller de som kör 100 på en 110 väg, och under omkörning så drar de upp till 110 så man snällt får antingen gasa upp och göra om körningen eller sakta ner och avbryta. Och skulle man mot förmodan köra om och hålla 110 så ska de gasa på, köra om en och sen ligga och fisa i 108 framför en.

Vet inte vad fan som sker, men detta har ökat med åren här nere i Skåne. Blir förbannat trött på de.
Citera
Igår, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GastonLeMan

EPA/Moped-bilar får inte köra på motorväg.
Citera
Igår, 15:05
Medlem
Jag tror att de räknar på elförbrukningen,den blir avsevärt lägre när man kör lite saktare.
Citat:

Citera
Igår, 15:15
Medlem
Citat:

Håller med. Skulle aldrig ta bilen till Stockholm.
Citera
Igår, 16:36
Medlem
Tranquility Bass avatar
Inget jag har upplevt, är åt andra hållet istället. Ligger man i skyltad hastighet blir man omkörd av allt och alla.
Citera
Igår, 17:29
Medlem
I de flesta fall så kör bilister i Sverige mer än den rekommenderade hastigheten som skyltarna visar är min erfarenhet. Då kör jag ofta i Stockholmstrakten (både norra och södra sidan av huvudstaden). Kanske hamnade du vid Karolinska Solna på E4:an där det är 80 km/h om jag inte minns helt fel?

Du måste troligen köra en bit söder eller norrut och bort från E4:an på Essingeleden-delen för att kunna gasa på 110 km/h är min erfarenhet.

Är det inte gött mos att det är snäppet lugnare i Sverige än i övriga Europa?

I Spanien kör dom som att de ska till BB varje gång de är ute och kör...nej, för tusan inget kul alls tycker jag. Sverige har dock blivit betydligt stressigare de senaste 10-15 åren vad gäller bilkörning. I alla fall i 08-området med omnejd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in