2026-08-04, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Optisk utsikt betyder också okulär är vad jag fått höra...

Kameraoptik heter väl kameraoptik😉
Kanske, jag kan ha fel. Men jag tycker okulär passar bättre när det gäller ögonen. Optik får mig att tänka på linser av glas.
Citera
2026-08-04, 19:42
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Vid tjörnbroolyckan 1980 fuckade både lots å kapten upp..

Det vet alla, hade de inte fuckat upp hade gamla tjörnbron stått kvar.

Ändå friades de av haverikommissionen..
Haverikommisionen tar inte ställning till skuldfrågor. Det gör domstolar.
https://shk.se/om-shk/det-har-ar-shk/vara-utredningar
Citera
2026-08-04, 19:43
Medlem
En rik norrman någonstans i Norge:

Jag vet, vi bygger världens första hybridfartyg så vi kan få miljöbonusar och klimatavdrag och så bygger vi kommandobryggan så låg och sätter upp räcken och kranar framför kommandobryggan så att kaptenen inte ser ett skit framåt. Sen skiter vi i att sätta upp ngn radar eller värmedetektor i fronten, ber kaptenen köra enbart på batteri i sunden för att spara batteri och så fartyget ger ifrån sig noll ljud och sen ringer vi El0n Mask och ber att få köpa deras "Self driving assistance" som automatiskt ska undvika en kollision...

Det låter som en bra ide...

Säga vad ni vill men orsaken till den här olyckan är alla klinatalarmister!
Citera
2026-08-04, 19:46
Medlem
Citat:
Om man håller samma kurs (å slutar med att den ene kör in i den andre) så kan man självklart ALDRIG ha sett sidolanternorna från den sekund man började hålla samma kurs (vilket man gjort länge, kanske helt från Vinterholmarna)

Du får tro vad du vill, jag tror på åklagarens beskrivning tills motsatsen är bevisad.
Nja, man kan ju hålla samma kurs, låt säg 270 grader, och ligga lika tvärs/jämsides med varandra på nån kabellängds avstånd. Då kan man ju passera varandra utan kollision.

Men om kurserna kommer att korsa varandra på samma punkt där CPA (closest point of approach) är lika med noll, så är man på kollisionskurs. Då förändras inte bäringen till det andra fartyget över tid, utan är densamma.

Ett enkelt sätt att se det i dagtid är om land "rör" sig framför eller bakom det andra fartyget. På natten använder man en bäringskompass.
Citera
2026-08-04, 19:46
Medlem
Det va ngn sjöfartsexpert som använde uttrycket när han sa "man får inte förlita sig på teknik utan måste ha optisk utsikt 360 grader runt horisontellt hela tiden när man kör båt"
Han menade att man ska kolla med ögonen

Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Kanske, jag kan ha fel. Men jag tycker okulär passar bättre när det gäller ögonen. Optik får mig att tänka på linser av glas.
Citera
2026-08-04, 19:48
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Nu var det fraktfartyget som inte hade utkik, bara 2 på bryggan (kaptens ansvar)
Fraktfartyget gav lät INTE mistluren ljuda, som han var skyldig till när sikten var så dålig så han inte såg framförvarande snipa som han sakta men säkert närmade sig bakifrån.
Jasså du tycker det. Jag är av den uppfattningen att det var omöjligt för Misja Verdes befälhavare och lots att se snipan. Totalt omdömeslöst av snipaföraren att inte hålla uppsikt. Utedningen får visa vad som hänt. Domstolen får prova skuldfrågan.
Citera
2026-08-04, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Det va ngn sjöfartsexpert som använde uttrycket när han sa "man får inte förlita sig på teknik utan måste ha optisk utsikt 360 grader runt horisontellt hela tiden när man kör båt"
Han menade att man ska kolla med ögonen
Han kanske menade med en kikare? När man håller utkik, så använder man alltid kikare, om man har sjövett. Gott sjömanskap handlar kort och gott om förutseende.
Citera
2026-08-04, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Detta är dessutom en moden solid state Wärtsilä/NACOS-radar, antagligen X-band. Vi pratar bra utrustning.

Optimised target presentation The advanced signal processing and intelligent filter algorithms make first class target presentation possible. Utilising the built-in doppler processing, advanced clutter suppression can be achieved. Further advantages of this new technology include better long range target detection, and the elimination of the need for preheating and tuning

https://cdn.prod.website-files.com/685c209cf8fa5e9107be3298/68a2fe15d9ec04942e1c2d25_NACOS%20Marine%20Solid%20 State%20X-Band%20Radar.pdf

X-banden är med största sannolikhet inte solid state. Wärtsilä lanserade den 2024 och fartyget byggdes 2023
Citera
2026-08-04, 19:53
Medlem
Citat:
Vid tjörnbroolyckan 1980 fuckade både lots å kapten upp..

Det vet alla, hade de inte fuckat upp hade gamla tjörnbron stått kvar.

Ändå friades de av haverikommissionen..
Fast nu utreder ju havkom inte ansvarsfrågan. Har du läst nån rapport från de så påpekas det i samtliga.

De utreder ju och försöker hitta svaret på hur det skedde och hur det ska förhindras igen.
Citera
2026-08-04, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Jasså du tycker det. Jag är av den uppfattningen att det var omöjligt för Misja Verdes befälhavare och lots att se snipan. Totalt omdömeslöst av snipaföraren att inte hålla uppsikt. Utedningen får visa vad som hänt. Domstolen får prova skuldfrågan.
Verkligen omdömeslöst. Han borde inte varit i närheten. Och det lär han plåga sig med resten av livet.

Men det förändrar inte att internationella maritma lagar är solklara när det gäller upphinnande fartyg. De har väjningsplikt. Det var skepparen på Verdes fel, hur man än vrider och vänder på det.

Det är inte omöjligt att placera en utkik i fören med strålkastare och använda mistluren som är hans skyldighet i dimma, om det nu var det. Han är inte tvungen att vara befäl och ansvarig för liv och egendom på en skuta som är konstruerad av en veritabel idiot, där sikten är delvis skymd från bryggan. Han har satt sig själv i den situationen, och fick nog gott om betalt att skeppa en sådan underbemannad skorv.
Senast redigerad av CountBuster 2026-08-04 kl. 19:56.
Citera
2026-08-04, 19:54
Medlem
Det kanske han menade....

Ännu bättre idé😉

Men det behöver man ju inte om man kör elbåt, för dom kör ju själva har jag hört... Det är därför man bygger kommandobryggorna så lågt för på nya elbåtar behöver kaptenen inte hålla utkik, det sköter dagens moderna teknik

Elbilar, hybridbåtar, självkörande bussar som aldrig krockar, visst är teknik underbart!

Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Han kanske menade med en kikare? När man håller utkik, så använder man alltid kikare, om man har sjövett. Gott sjömanskap handlar kort och gott om förutseende.
Citera
2026-08-04, 19:57
Medlem
Du missar poängen, Misje Verde är ett klimatsmart fartyg, världens första hybridfartyg, utrustad med den senaste "smart"-tekniken så kaptenen behöver inte hålla utkik. Det är också därför de nu kan bygga kommandobryggorna så lågt, för att minska vindmotståndet så den drar mindre el (för de fick inte plats med större batterier) så kaptenen BEHÖVER inte kolla framåt. Lika lite som man behöver hålla i ratten på elbilar med self-driving-assistsnce.

Fiffigt va?

När jag blir stor ska jag också köpa en elbåt så jag inte behöver styra ens

Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Senast redigerad av Halfvarhovding 2026-08-04 kl. 20:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in