2026-08-04, 19:33
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Fritidsbåtar går i farleden hela sommarsäsongen, har gjort i alla tider.

Bara den som aldrig varit på sjön menar att fritidsbåtar ska hålla dig undan.

100tals norska fritidsbåtar anländer Strömstad varje dag, de går i samma farled som färjan som nästan är dubbel så lång som fartyget i olyckan.
Det går fint, för det rör sig om ett samspel.

Några gånger ligger fritidsbåten fel å då behövs det bara en signal från färjan.

En signal från fartyget hade kunnat rädda liv.
Handelsfart och färjor signalerar i dimma. Du har helt rätt att fritidsbåtarna går i farled. I de förhållanden som rådde helt galet att tuffa på utan utkik som snipaföraren.
Citera
2026-08-04, 19:34
Medlem
TouchMyShadows avatar
Citat:
En vecka?

Det har tidigare sagts han kom från Tjörn?

Vad har du en vecka ifrån?

Från skribenten jag citerade.
Citera
2026-08-04, 19:34
Medlem
Citat:
Vid tjörnbroolyckan 1980 fuckade både lots å kapten upp..

Det vet alla, hade de inte fuckat upp hade gamla tjörnbron stått kvar.

Ändå friades de av haverikommissionen..
Jo, den är ju lite av ett skämt va, efter den olyckan och Estonia etc.

Men det är ändå kaptens ansvar; juridiskt och moraliskt. Lotsen spelar inte in.
Citera
2026-08-04, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Du "tror"? Tillåt mig fnissa, din lurviga ananas!

Nu är det så att det är FASTSLAGET att handelsfartyget var upphinnande och seglade över snipan, enligt FÖRUNDERSÖKNINGEN. Häng kvar, så ska jag spela in en ljudfil och maila din personliga assistent, då du uppenbarligen helt saknar läsförståelse, ditt papegojelände.
Aha, du vill visa dig på styva linan men ha en väg ut "enligt FÖRUNDERSÖKNINGEN."

Typiskt nu har jag tappar det tyska ordet för sådana som dig hmm...
Citera
2026-08-04, 19:35
Medlem
Jag hörde en YouTuber rapportera att det var så, behöver inte stämma, men du för gärna berätta vilket som va först om du vet?

Citat:
Ot… men första i världen är det nog inte nej…
Citera
2026-08-04, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Du har helt rätt...

Ironin i det hela är att fartyget Misje Verde är det första hybridfartyget (i världen) och det ironiska är att dom lagt ner miljoner på att den ska drivas halvt på batterier och gå tystare men de kan inte ens bygga den så den har en värmekamera i fören eller dylikt...

Det är ta mej fan dagens värld.

Nä skicka hem kaptenen som blev tvingad att köra det skeppet, stäm rederiet och ge pappan dagsböter för vårdslöshet i trafik (att ligga mitt i en farled och totalt glömma ha optisk utsikt 360 grader som sig bör)
Okulär uppsikt menar du nog. Ingen måste ha optiska kameror 360 grader runt båt'n.
Citera
2026-08-04, 19:37
Medlem
jjagares avatar
Vad gör de flesta människor exempelvis på lunchrasten på jobbet, eller när det finns dötid att slå ihjäl?

Plockar upp mobilen och börjar surfa runt..

Att sitta och puttra i 4-6 knop är inte jätteupphetsande när man bara vill till hemmahamnen.

OM jag skriver OM, snipans kapten var trött på att sitta och puttra. Tog upp mobilen/padda och tittade på YouTubeklipp.
I och med detta var ouppmärksam

Är det isåfall ändå fartygets kapten/lots som bör dömas för brott?

Jag tar inte ställning för eller emot någon part, tycker bara det är märkligt OM man kan räkna bort en part i detta….

Hur är det med mobilanvändning på sjön, är det samma regler som när man kör bil?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
Du var ju radarexpert och så vet du inte vad ARPA är för något

🤣

Jag har kört ARPA i över 30 år
Jag använde radartracker innan du kunde gå, och jag har implementerat det i flera system min lilla vän, system som du inte ens sett på bild

Men jag ville att den som skrev det skulle förklara det
Citera
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Jag har inte läst att man hållit samma kurs utan samma fördriktning.

Åklagaren kanske inte ljuger hoppas jag men han kan ha feltolkat osv

Om man håller samma kurs och fart så kan man självklart ha sett sidolanteror.

Nu var fartyget bakom snipan så akternlanternad måste ha sett vid någon tidpunkt, frågan är då hur snipan styrde strax innan kollisionen och på vilken sidan den var.

Jag tror som nämnt att snipan girade sydost och var på styrbord sidan om fartyget
Om man håller samma kurs (å slutar med att den ene kör in i den andre) så kan man självklart ALDRIG ha sett sidolanternorna från den sekund man började hålla samma kurs (vilket man gjort länge, kanske helt från Vinterholmarna)

Du får tro vad du vill, jag tror på åklagarens beskrivning tills motsatsen är bevisad.
Citera
2026-08-04, 19:38
Medlem
Japp, och eftersom fartyget va av modell hybridfartyg och drivs på batteri (delvis) så va sannolikt motorerna avslagna i sundet för att spara bränsle... Hördes inte ett knyst

Eftersom det är el så har dom även säkert köpt Teslas "Self driving assistance" som skulle rapportera till kapten om den såg ngt och automatiskt gira vid risk för kollision....

Teknik är väl underbart!!🤪

Citat:
Ursprungligen postat av Samsonite71
Follow the money... du har garanterat rätt.
Citera
2026-08-04, 19:39
Medlem
Optisk utsikt betyder också okulär är vad jag fått höra...

Kameraoptik heter väl kameraoptik😉

Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Okulär uppsikt menar du nog. Ingen måste ha optiska kameror 360 grader runt båt'n.
Citera
2026-08-04, 19:41
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Handelsfart och färjor signalerar i dimma. Du har helt rätt att fritidsbåtarna går i farled. I de förhållanden som rådde helt galet att tuffa på utan utkik som snipaföraren.
Nu var det fraktfartyget som inte hade utkik, bara 2 på bryggan (kaptens ansvar)
Fraktfartyget gav lät INTE mistluren ljuda, som han var skyldig till när sikten var så dålig så han inte såg framförvarande snipa som han sakta men säkert närmade sig bakifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in