2026-08-04, 19:21
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Nu vet jag inte om svenska är ditt modersmål, men ”upphunnen” är perfekt particip av verbet ”upphinna”. När åklagaren skriver:

”fritidsbåten [var] betydligt långsammare så att den blev upphunnen”

så betyder det därför med automatik att någon annan var just upphinnande. Gissa vem?
Fartyget var upphinnande vad vi vet. Ingenting tyder på att så inte var fallet.
Citera
2026-08-04, 19:22
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fucktiskt
Det var jag som skrev att de varit ute en vecka+. Det fanns bilder från Fjällbacka där familjerna varit 3-4dgr innan kollisionen. Sedan kan de mycket väl stannat till på Tjörn, eller kommit från tjörnhållet.

Självklart kan min tolkning också varit fel och att de hunnit hem och vända för att sedan ge sig ut på en dagstur över dagen, men det ser jag som osannolikt.
Good point, helt möjligt scenario. Hade inte hört den tidigare.

Kan isåfall vara så att om man 21.30 var bara 30min från hemmahamnen så hade nog 99% av oss alla gett järnet för å komma hem å sova i en riktig säng än att lägga till i naturhamn, tex Katten.
Citera
2026-08-04, 19:23
Medlem
Jo du har rätt...

Ska bli intressant att se utredningen den dagen den kommer...
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Tack för att du förstår.

Ja du, det är säkert många omständigheter vi inte vet om.

Så ja, det var lite elakt. Det kan ha varit skrikande barn, ett par järn innanför västen, regn eller dålig sikt, kapell i vägen, ett par minuter av dåligt fokus, sneaky elfartyg etc.

Det enda som är säkert är att även om det inte var hans fel ifall fartyget körde på dem upphinnande, så lär han aldrig kunna förlåta sig själv, och kommer gräma sig över olyckan resten av livet. Man ska inte sparka på någon som kommer ligga ner resten av livet. No offence menat mot dig.
Citera
2026-08-04, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allehanda
Vet någon vem lotsen är?
Nä, men det vore rätt nedrigt att hänga ut honom i detta skede av utredningen.

Det finns inget som pekar på att han gjort ett dåligt jobb. Ansvaret är helt och hållet skepparens på handelsfartyget ändå, i slutändan. Även om lotsen fuckat upp nåt.

Som kapten är man fullt medveten om ansvaret över liv och egendom man tagit på sig. Det finns inget tvivel hos saken hos någon skeppare.

Därför förvånar det mig lite att kaptenens advokat säger att han är säker på att bli frigiven och är utan skuld.

Hade han inte märkt att han körde över snipan, så är han damned för dålig uppsikt. Hade han märkt att han körde över snipan, ifall snipan hade väjningsplikt, så iscensatte han ändå ingen sjöräddning för att bärga de nödställda, så damned if you dont. Han är skyldig hur man än vrider och vänder på det.
Senast redigerad av CountBuster 2026-08-04 kl. 19:33.
Citera
2026-08-04, 19:26
Medlem
Enligt lag ska nya fartyg ha två stycken radar. En för längre avstånd (X-band eller om det va S-band, blandar ihop dom) och den behöver sitta högt. Den är dock dålig på att identifiera mindre objekt nära, men är ej känslig för väder.

Den för kortare avstånd sitter ofta lägre och den är bra på små objekt, dock väldigt känslig för väder och känslig inställning och kan ge clutter.

Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
På originalbilden som är en (livephoto bild) så ser man de båda snurrande radar ”balkarna” snurra. Den ena sitter en bit ovanför den andra (oklart vilken som är vilken) men den ena ser ut att gå i linje med grävskopans högsta punkt. Den andra går ovanför grävskopan
Citera
2026-08-04, 19:26
Avstängd
Citat:
Eventuellt var det så att snipan hade ett skymmande kapell akterut som inte hjälpte med sikten, fartyget är nåt nytt cuckigt elfartyg som inte låter mycket, snipans maskin dånar nog på ganska bra, samt att det var sent med små barn ombord som kan vara stökiga och få en att tappa fokus i ett par minuter kombinerat med eventuellt dåligt väder och sikt...

Detta är bara spekulationer. Det förändrar inte att handelsfartyget var upphinnande och hade väjningsplikt. Det är åt helvete tragiskt och ledsamt, för alla inblandade.
Nej det är inte fastslaget är alltså att handelsfartyget hann ikapp snipan bakifrån och körde över den, det är en hypotes.

Jag tror inte på den utan tror att snipan girat in framför fartyget, tex om han låg styrbord om fartyget och skulle syd-ost dvs till sin hemma hamn.
Citera
2026-08-04, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Nej det är inte fastslaget är alltså att handelsfartyget hann ikapp snipan bakifrån och körde över den, det är en hypotes.

Jag tror inte på den utan tror att snipan girat in framför fartyget, tex om han låg styrbord om fartyget och skulle syd-ost dvs till sin hemma hamn.
Du "tror"? Tillåt mig fnissa, din lurviga ananas!

Nu är det så att det är FASTSLAGET att handelsfartyget var upphinnande och seglade över snipan, enligt FÖRUNDERSÖKNINGEN. Häng kvar, så ska jag spela in en ljudfil och maila din personliga assistent, då du uppenbarligen helt saknar läsförståelse, ditt papegojelände.
Citera
2026-08-04, 19:31
Medlem
Du har helt rätt...

Ironin i det hela är att fartyget Misje Verde är det första hybridfartyget (i världen) och det ironiska är att dom lagt ner miljoner på att den ska drivas halvt på batterier och gå tystare men de kan inte ens bygga den så den har en värmekamera i fören eller dylikt...

Det är ta mej fan dagens värld.

Nä skicka hem kaptenen som blev tvingad att köra det skeppet, stäm rederiet och ge pappan dagsböter för vårdslöshet i trafik (att ligga mitt i en farled och totalt glömma ha optisk utsikt 360 grader som sig bör)

Citat:
Ursprungligen postat av Anonymf
Så onödigt att rättsväsendet jobbar med fallet när Flashbacks elit redan tycks ha löst allt.

Visst, man kan skönja viss oenighet kring detaljer, men i det stora hela tycker jag ni löst detta i högsta diplomatiska anda. Grattis.
Citera
2026-08-04, 19:32
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Nä, men det vore rätt nedrigt att hänga ut honom i detta skede av utredningen.

Det finns inget som pekar på att han gjort ett dåligt jobb. Ansvaret är helt och hållet skepparens på handelsfartyget ändå, i slutändan. Även om lotsen fuckat upp nåt.

Som kapten är man fullt medveten om ansvaret över liv och egendom man tagit på sig. Det finns inget tvivel hos saken hos någon skeppare.

Därför förvånar det mig lite att kaptenens advokat säger att han är säker på att bli frigiven och är utan skuld.
Vid tjörnbroolyckan 1980 fuckade både lots å kapten upp..

Det vet alla, hade de inte fuckat upp hade gamla tjörnbron stått kvar.

Ändå friades de av haverikommissionen..
Citera
2026-08-04, 19:32
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fucktiskt
Det var jag som skrev att de varit ute en vecka+. Det fanns bilder från Fjällbacka där familjerna varit 3-4dgr innan kollisionen. Sedan kan de mycket väl stannat till på Tjörn, eller kommit från tjörnhållet.

Självklart kan min tolkning också varit fel och att de hunnit hem och vända för att sedan ge sig ut på en dagstur över dagen, men det ser jag som osannolikt.
Jag såg Väcker i ett bildkollage någon postat i tråden, och dessförinnan en bild på det gamla fyrhuset på Stångehuvud på hustruns Instagram. Vet dock inte datum för bilderna, men tycker nog ändå vi får förutsätta att de kom norrifrån och var på väg hem.
Citera
2026-08-04, 19:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Om de 2 båtarna höll samma kurs (vilket åklagaren påstår) så är det väl bekräftat.
Såvida du inte menar att åklagaren ljuger om fakta?

Håller man samma kurs en längre tid och sen kör på så kan man ALDRIG ha sett sidolanternan
Jag har inte läst att man hållit samma kurs utan samma fördriktning.

Åklagaren kanske inte ljuger hoppas jag men han kan ha feltolkat osv

Om man håller samma kurs och fart så kan man självklart ha sett sidolanteror.

Nu var fartyget bakom snipan så akternlanternad måste ha sett vid någon tidpunkt, frågan är då hur snipan styrde strax innan kollisionen och på vilken sidan den var.

Jag tror som nämnt att snipan girade sydost och var på styrbord sidan om fartyget
Citera
2026-08-04, 19:33
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Du har helt rätt...

Ironin i det hela är att fartyget Misje Verde är det första hybridfartyget (i världen) och det ironiska är att dom lagt ner miljoner på att den ska drivas halvt på batterier och gå tystare men de kan inte ens bygga den så den har en värmekamera i fören eller dylikt...

Det är ta mej fan dagens värld.

Nä skicka hem kaptenen som blev tvingad att köra det skeppet, stäm rederiet och ge pappan dagsböter för vårdslöshet i trafik (att ligga mitt i en farled och totalt glömma ha optisk utsikt 360 grader som sig bör)
Ot… men första i världen är det nog inte nej…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in