2026-08-04, 19:03
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuken
Jeppson säger att GM väder på huvudet när han är på krönet.
YN säger att den jagade mannen vänder sig om flera ggr. Flera ggr är mer än en.

Sluta ljug!

Det är inte klarlagt att den fumlande klumpedunsen på åsen är gärningsmannen, därmed finns enbart en bekräftad "vändning".

Menade i tidigare inlägg att det finns ingen bekräftad extra vändning av gärningmannen innan krönet, vilket vissa i tråden försöker göra till ett faktum.

Vänligen be dem "Sluta ljug!" istället.
Senast redigerad av Thurizas-09 2026-08-04 kl. 19:53.
Citera
2026-08-04, 19:05
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
En sak, när kom snön egentligen?

Kan det ha varit så att när Engström lämnade bostaden på morgonen var det «lågsko förhållanden», men när han tumlade ut i Stockholms gator den natten var det annorlunda förhållanden? Det hadde snöat.
Jag har för mig att vintern-86 var en stabilt kall vinter i stockholmstrakten så det var nog vinterväglag redan på morgonen. Däremot kan jag tänka mig att han av någon anledning missade att byta till lämpliga skor innan han stegade ut på Sveavägen. Det kan hända den bäste för det har hänt mig . Når man väl kommit på det har man stått i valet att gå tillbaka och byta och riskera missa bussen/tåget. För Engström var det något annat han inte ville missa kan jag tänka mig.
Citera
2026-08-04, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jag har för mig att vintern-86 var en stabilt kall vinter i stockholmstrakten så det var nog vinterväglag redan på morgonen. Däremot kan jag tänka mig att han av någon anledning missade att byta till lämpliga skor innan han stegade ut på Sveavägen. Det kan hända den bäste för det har hänt mig . Når man väl kommit på det har man stått i valet att gå tillbaka och byta och riskera missa bussen/tåget. För Engström var det något annat han inte vill missa kan jag tänka mig.

Kanske därför han återvände till Skandia, han frös på fötterna?

Var nog skönt att ta sig in i arbetslokalerna och få på sig riktiga vinterskor.
Citera
2026-08-04, 19:09
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Kanske därför han återvände till Skandia, han frös på fötterna?

Var nog skönt att ta sig in i arbetslokalerna och få på sig riktiga vinterskor.
Ja det där är en tanke
Citera
2026-08-04, 19:16
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuken
När Ström tar en bildkonfrontation med YN får han ett ganska relevant svar om att "stämmer".
Det är inte noll, det är ett utredningsläge att gå vidare med.
Du får nog studera YN som pekat ut både kurden Latif A och CP innan hon får se en bild på SE utan ansikte och inte tycker varken längd eller rocken stämmer.

Det fanns inget att gå vidare med där.
Citera
2026-08-04, 19:17
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Sant, men var befann sig HJ initialt? JA säger att taxin stod framför dem, men det var AD:s taxi. Innan LL:s u-sväng, alltså ...

HJ står längst fram, LL bakom i vänster körfil. Delsborn till höger om HJ.
Så det är HJ's vita taxi som står framför LL/JA.

Denna bild gjorde jag för några år sedan.
https://i.imgur.com/dYS4kWU.png
Citera
2026-08-04, 19:17
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
En sak, när kom snön egentligen?

Kan det ha varit så att när Engström lämnade bostaden på morgonen var det «lågsko förhållanden», men när han tumlade ut i Stockholms gator den natten var det annorlunda förhållanden? Det hadde snöat.
Det finns inga uppgifter på vad SE hade på fötterna utomhus på mordnatten.
Citera
2026-08-04, 19:22
Medlem
Nu ser jag mig inte som en expert på Skandiamannen men det här har iallafall varit mina tankar kring det som diskuteras just nu i tråden.
Jag tänker att SE redan innan han stämplar ut för kvällen har för avsikt att gå in på Bohemia för att ta sig en stänkare innan sista tunnelbanan. Det är därför han tittar på klockan för att vara säker på att han fortfarande hinner höja promillehalten till önskad nivå.
Det förklarar hans frånvaro från mordplatsen. Han kommer till korsningen Sveavägen-Tunnelgatan strax efter skotten och ser vad som hänt men vet ännu inte vem offret är. Han känner sig inte nödgad att stanna och hjälpa till, det finns ju redan så mycket folk där. Ingen lägger märket till om han smiter iväg så han hinner med sin stänkare innan sista tåget.
Det förklarar också hans uppenbara lögner efteråt. När han kommer ut från Bohemia och får reda på vem offret är känner han sig skamsen att han prioriterade spriten framför århundradets största händelse i Sverige. Han vill snarare skaffa sig ett alibi gentemot sin fru att han inte var inne och tog en sängfösare medans morgondagens löpsedlar skapades utanför fönstret.

Går det att skohorna in på Skandiamannen månne?

Ber om ursäkt om detta gränsar till förtal av avliden men jag har sett vad spriten kan göra med människor och hur man då tänker och beter sig. Inget ont menat om SE alltså.
Citera
2026-08-04, 19:43
Medlem
TFX17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LjungmanJansson
Nu ser jag mig inte som en expert på Skandiamannen men det här har iallafall varit mina tankar kring det som diskuteras just nu i tråden.
Jag tänker att SE redan innan han stämplar ut för kvällen har för avsikt att gå in på Bohemia för att ta sig en stänkare innan sista tunnelbanan. Det är därför han tittar på klockan för att vara säker på att han fortfarande hinner höja promillehalten till önskad nivå.
Det förklarar hans frånvaro från mordplatsen. Han kommer till korsningen Sveavägen-Tunnelgatan strax efter skotten och ser vad som hänt men vet ännu inte vem offret är. Han känner sig inte nödgad att stanna och hjälpa till, det finns ju redan så mycket folk där. Ingen lägger märket till om han smiter iväg så han hinner med sin stänkare innan sista tåget.
Det förklarar också hans uppenbara lögner efteråt. När han kommer ut från Bohemia och får reda på vem offret är känner han sig skamsen att han prioriterade spriten framför århundradets största händelse i Sverige. Han vill snarare skaffa sig ett alibi gentemot sin fru att han inte var inne och tog en sängfösare medans morgondagens löpsedlar skapades utanför fönstret.

Ber om ursäkt om detta gränsar till förtal av avliden men jag har sett vad spriten kan göra med människor och hur man då tänker och beter sig. Inget ont menat om SE alltså.

Du har sett ljuset herr Jansson.
Citera
2026-08-04, 19:47
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LjungmanJansson

Det var en snabb stänkare i så fall. Två minuters effektiv tid inne på Bohemia?

Men varför går han efter Bohemia tillbaka till mordplatsen istället för att skynda mot sista tåget 23:32?

Hinner han till T-banan på 4 minuter? Vad säger frugan om han kommer hem över en timme senare?

Luktandes av alkohol ... De har planerat att bila till Idre dagen efter.

Verkar mer troligt att han tog stänkaren efter ordinarie arbetstid, och sedan försökte komma i gott skick under kvällen.

Men något annat kom i vägen?
Citera
2026-08-04, 19:48
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Har du läst tidningarna före den 10:e och 11:e mars, när SE meddelar sina iakttagelser?

De är fyllda med kartor och minut- för minut-redogörelser.

Avståndet till den första trappavsatsen från LJ är ungefär hälften så långt som avståndet till mordplatsen.

Så varför skulle inte SE kunna se LJ bättre därifrån, än från mordplatsen?

För att sådana detaljer som Engström framför om Jeppsson inte låter sig göras med en hastig blick över axeln, vilket även stod i inlägget du citerade. Du fortsätter med utnötningsmetoden. Sedan är det fortfarande en ren spekulation att gärningsmannen vänt sig om innan krönet, det är inget klarlagt faktum.

Ett svepande svar på punktlistan presterat. Hela två meningar, varav ena är en fråga. Börjar bli tomt i Skandiamannens trollerihatt, kan det konstateras. Kan Dalulven fylla på den? Sekteristerna väntar med skräckblandad spänning!

Media var under lång tid fullständigt nedtapetserat med artiklar och intervjuer rörande Palmemordet, det har nog ingen missat.

Men försöket att få det till att allting Engström prickat in är plockat från media är dömt att misslyckas. Av den enkla anledningen att media samtidigt även var nerlusat med felaktigheter och inbördes motstridiga uppgifter gällande allt från tider till vad vittnen sagt. Och det vet du mycket väl.

Men det slutar inte där.

Björkman eller Löhr har aldrig någonsin framträtt i media. Det är fakta. Ändå kan Engström beskriva Björkmans utseende och uppträdande.

Hans Johansson har inte framträtt i media och detaljbeskrivit sitt handlande på mordplatsen.

Anna Hage har medverkat i flera publikationer, men aldrig nämnt detaljen om hur de var placerade vid livräddningen.

Det stod knappast i tidningen att Windén parkerade uppe på trottoaren 20 meter från mordplatsen inledningsvis. Artiklar är sällan så detaljrika. Söderström framträdde i media vid flertalet tillfällen, men så vitt det är känt nämnde han aldrig någon sådan detalj.

Media visade stor hänsyn till Lisbeth Palme och nöjde sig med att skriva om att vittnen och polis sade att hon var chockad och upprörd. Inga detaljer om hennes handlande eller uppträdande förekom, ändå kan Engström redogöra för just det.

Kanske är det möjligt i landet Skandiamannen för civilister att inhämta uppgifter som inte existerar annat än i polisförhör, men för de stackare som inte har den förmånen finns enbart alternativet att invänta att förundersökningen blir offentlig.

Dalulven får snart börja skyffla aska, för det är det enda som återstår av uppslaget Skandiamannen.
Citera
2026-08-04, 19:48
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TFX17
Du har sett ljuset herr Jansson.

Det gröna ljuset från absinten ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto