2026-08-04, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bingo!
Andra föräldrar kan ju börja snacka bakom ryggen på oss, i tron om att deras barn inte får mat när det i själva verket är så att dom inte vill äta maten som erbjuds.
Skicka ett sms till föräldrarna, där du skriver att du hoppas det är okej att deras lille äter hemlagad x (maten som serveras) hos er nu.
Citera
2026-08-04, 16:16
Medlem
Förklara för föräldrarna, föräldrarna ska ju inte få förklaringen av barnen, det är ju alltid subjektivt.
Sen får ni väl vara LITE mer tillåtande mot andra barn, men inte släppa helt på era idéer liksom..
Ni vill väl inte att barnens vänner inte ska vilja komma över till er heller..

Citat:
Vi äter frukost, lunch, middag, kvällsmat och mellanmål/fika däremellan hemma. Vi fostrar våra barn efter mottot: Ät när mat finns, eller var hungrig.

Tyvärr verkar inte övriga samhället ha samma livsfilosofi har det visat sig. Våra barns vänner behöver aldrig bara hungriga hemma hos oss, när våra äter så erbjuder vi mat till vännerna. Inget konstigt där, självklart ska barnen få mat.

Däremot finns det barn som bara petar i maten, knappt smakar på det och 1 timme senare gnälls det om att dom är hungriga. När jag förklarar att maten serverades nyligen och att då får man passa på äta. Då börjar dom ringa hem och gnälla om att dom är hungriga, och deras föräldrar tror i sin tur att vi svälter barnen.

Ska jag fortsätta vara principfast och erbjuda mat när det är matdags, eller ska jag överväga ge vika och erbjuda dom VIP-behandling bara för att det inte ska bli snack bakom våran rygg i grannskapet om att vi är snålpellar?
Citera
2026-08-04, 16:17
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Gör som du brukar. Om det inte duger åt andra barn är det inte ditt problem. Är det så att någon är hungrig utöver maten är det bara att erbjuda macka eller frukt. Sen om något barn och/eller deras föräldrar gnäller har du ändå gjort vad du kan. Du har erbjudit fasta mål med mat och frukt och macka är bättre än inget.
Citera
2026-08-04, 16:25
Medlem
Citat:
Andra föräldrar kan ju börja snacka bakom ryggen på oss, i tron om att deras barn inte får mat när det i själva verket är så att dom inte vill äta maten som erbjuds.
Ja det vore ju hemskt! Att andra snackar.. Nä, stå på Er säger jag, skit i vad alla andra gör eller tycker och tänker.
Citera
2026-08-04, 16:55
Medlem
bingo!s avatar
Driver du med mig? Jag hoppas jag misstolkar ditt inlägg men om jag ska börja särbehandla dom kräsna kompisarna genom att frukt och smörgås istället för säg lasagne, så kommer det inte dröja länge innan mina barn och deras uppfostrade kompisar börjar protestera likadant. Då har allt mitt kämpande, och deras föräldrars kämpande varit helt förgäves.

Och vadå hungrig utöver maten, vi gör alltid mat så det blir mycket över. Tycker du på riktigt att barnen ska kunna äta två matskedar lasagne, påstå att dom är mätta för att en timme senare tjata om frukt/nutellasmörgås/korv med bröd?

Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Gör som du brukar. Om det inte duger åt andra barn är det inte ditt problem. Är det så att någon är hungrig utöver maten är det bara att erbjuda macka eller frukt. Sen om något barn och/eller deras föräldrar gnäller har du ändå gjort vad du kan. Du har erbjudit fasta mål med mat och frukt och macka är bättre än inget.
Citera
2026-08-04, 17:05
Medlem
zombie-nations avatar
Hur kan någon vara hungrig när ni äter FEM mål om dagen? Känns hysteriskt att äta så ofta.

Serverar ni konstig mat eftersom ungarna inte äter? Eller äter barnen bara makaroner och korv?
Citera
2026-08-04, 17:23
Medlem
Citat:
Vi äter frukost, lunch, middag, kvällsmat och mellanmål/fika däremellan hemma. Vi fostrar våra barn efter mottot: Ät när mat finns, eller var hungrig.

Tyvärr verkar inte övriga samhället ha samma livsfilosofi har det visat sig. Våra barns vänner behöver aldrig bara hungriga hemma hos oss, när våra äter så erbjuder vi mat till vännerna. Inget konstigt där, självklart ska barnen få mat.

Däremot finns det barn som bara petar i maten, knappt smakar på det och 1 timme senare gnälls det om att dom är hungriga. När jag förklarar att maten serverades nyligen och att då får man passa på äta. Då börjar dom ringa hem och gnälla om att dom är hungriga, och deras föräldrar tror i sin tur att vi svälter barnen.

Ska jag fortsätta vara principfast och erbjuda mat när det är matdags, eller ska jag överväga ge vika och erbjuda dom VIP-behandling bara för att det inte ska bli snack bakom våran rygg i grannskapet om att vi är snålpellar?

Hur gamla är barnen? Är det småttingar så kan det ju finnas en poäng med att vara lite mer tillmötesgående. Från lågstadieålder är det dock rimligt att barn känner till att man förväntas anpassa sig efter de vuxnas mattider.

Som andra i tråden är.även jag nyfiken på varför ni äter så många mål om dagen. Får inte ungarna skollunch?
Senast redigerad av BrotherClark 2026-08-04 kl. 17:26.
Citera
2026-08-04, 17:32
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Hur gamla är barnen? Är det småttingar så kan det ju finnas en poäng med att vara lite mer tillmötesgående. Från lågstadieålder är det dock rimligt att barn känner till att man förväntas anpassa sig efter de vuxnas mattider.

Som andra i tråden är.även jag nyfiken på varför ni äter så många mål om dagen. Får inte ungarna skollunch?

Ja, det är ju skillnad om det är passning av barnen eller några som deras ungar släpat hem som kompisar. Göder man barnens kompisar har man ju någonslags kommunikation med ungarnas föräldrar, eller om man väljer att inte göda, så de vet om ungarna har käkat.

Att ungarna försöker beställa mat låter konstigt.

Sedan ja, nu med sommarlov fattar jag att det blir lunch hemma. Men med skollunch så äter man väl bara frukost och kvällsmat med ungarna? Ibland någon fika eller frukt.
Citera
2026-08-04, 17:35
Medlem
proconsuls avatar
Man äter vad som bjuds, annars får man gå hungrig. Ingen jävla specialbehandling om man inte är allergiker.
Citera
2026-08-04, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Ja, det är ju skillnad om det är passning av barnen eller några som deras ungar släpat hem som kompisar. Göder man barnens kompisar har man ju någonslags kommunikation med ungarnas föräldrar, eller om man väljer att inte göda, så de vet om ungarna har käkat.
Jo, precis. Är det fråga om barnpassning eller barn i väldigt små barn kan man ju göra sig själv en tjänst genom att anpassa maten, så att alla får i sig lite käk och inte blir helt oregerliga av hunger.
Citera
2026-08-04, 17:40
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Du kan ringa elr säga innan att ni har strikta mat regler hemma till föräldrarna. Då vet dom.
Ja menar om ni inte får äta godis hemma så får man inte ta me godis tid. Och om man inte småäter efter middagen så gäller även det.
Många barn har problem me o äta när de gäller inkl mitt älsta barn men vafan så länge man säger innan så föräldrarna e ne på det så kan de inte bli sura. Barnen lär sig till nästa gång haha.
Citera
2026-08-04, 17:45
Medlem
lagfrukts avatar
Svenska infantiliserade kvinnor som inte kan uppfostra sina barn. Vad är nytt under solen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in