2026-08-04, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avnyfikenhet
Vet någon något om vem lotsen är?

Det kommer nog fram tids nog.

Jag vet några av Marstrands-lotsarna som det inte var iaf.

Så om fel namn dyker upp kan jag dementera några av dem.
Citera
2026-08-04, 17:06
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Är det verkligen en grävmaskin (och grävskopa)?
Är det inte en kran för att lyfta containrar?

Jo det är en kran med olika verktyg som gripklo, skopa etc men tror inte den orkar större containers.
Citera
2026-08-04, 17:07
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Troligen bedömde de väl att sikten var bra för då behövs inga ljudsignaler.

Hur kan man bedöma det när det är mörkt å regnar?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negativetoe
Klassisk stealth-snipa, osynlig både för ögat och på radar
Där sa du något som är träffande!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Ha ha ha ha. Du var inte speciellt rolig du.
Nej, känns lite skämmigt att skämta till det sådär, under omständigheterna. Men erkänn att du fnissade lite motvilligt? Lite som Anita Dyck i Letterkenny.
Citera
2026-08-04, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är ingen grävmaskin utan en däckkran som går på spår i sidan av lastrumsöppningen. Det är en rototilt med några olika verktyg som skopa och gripklo (används vid lastning/lossning av timmer). Den är alltså fast installerad på båten och vid färd parkerad längst bak. Dock skymmer armen radarn i en viss vinkel så det blir radarskugga i en smal sektor.
Typ den där smala lilla oviktiga sektorn rakt framför fören där flytetyg kan finnas som man kommer ramma om man fortsätter på samma kurs?
Citera
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
5 ton, den väger nog inte ens 2 ton!

Sant, men ville mest visa storleksordningen.
Citera
Medlem
Ja det är sant..

Samtidigt, kaptenen kanske gick i sidled, på 3 hinner hon köra ikapp ca 600m, på 600m avstånd kan en blå snipa med blå kapell visuellt va svårt att se om det vart växlande väder...

Jag ska inte försvara kaptenen, men tror det är en svår situation...

Läste du om Norrmannen vars vän hade jobbat på båten Verde och sa att den va notoriskt känd för dålig sikt?

Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Helt överens, och det hade varit utmärkt om de också hade en utkiksman på bryggan som stod ut emot vingen till. Då hade nog alla inblandade varit tryggt hemma vid det här laget. Inte mer kreativitet än så krävs.

Kanske t o m hade räckt om kaptenen var 3e minut tog tjugo steg åt sidan på bryggan?
Citera
2026-08-04, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Jag är ändå glad att Stabes Haverikommission kopplas in. Svenska staten har ju en historia med statliga utredningar att förklara för befolkningen vad som verkligen hänt...

Hur Estonia mirakulöst kunde sjunka och trotsa fysikens lagar trots att rederiet påpekar om att det måste finnas ett hål i skrovet...

Klarheten vi fick vem som mördade 0lof P@lme

Och inte minst BRÅ's klockrena utredning som förklarade för oss varför invandrare INTE begår fler brott än svenskar.

Lugn, vi är i trygga händer, bara slappna av!

Statens Haverikommission har ju utrett Estonia-katastrofen också. Det var ju dom som konstaterade att fartyget sjönk pga svaga låsanordningar på bogvisiret, samt att skadorna och hålen på styrbordssidan uppkommit genom kontakt med havsbotten.
Citera
2026-08-04, 17:11
Medlem
Haha, du har humor du...

Det hade varit bättre om däckkranen varit bakom kommandobryggan (snälla påpeka inte nu någon för mig att den inte hade gjort nytta där, jag är inte dum i huvet)

Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Typ den där smala lilla oviktiga sektorn rakt framför fören där flytetyg kan finnas som man kommer ramma om man fortsätter på samma kurs?
Citera
Medlem
Jag har hört 7 ton i tråden...

Åklagaren kommer nog säga minst 25 ton på sin slutplädering

Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Sant, men ville mest visa storleksordningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är ingen grävmaskin utan en däckkran som går på spår i sidan av lastrumsöppningen. Det är en rototilt med några olika verktyg som skopa och gripklo (används vid lastning/lossning av timmer). Den är alltså fast installerad på båten och vid färd parkerad längst bak. Dock skymmer armen radarn i en viss vinkel så det blir radarskugga i en smal sektor.

Nja, rototilt är väl ett varumärke? Gantrykran är väl rätt namn? Men när det är en faktisk grävmaskinstopp som har monterats dit så har jag också hört grävmaskinslossare. Jag har sett Volvo EC750 ditmonterade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in