Citat:
Ursprungligen postat av
Haaaaag
Åklagaren hänvisar ju uttryckligen till 20 kap. RB. Hela det kapitlet handlar ju om åtalsreglerna. I detta kapitlet finns det inga andra möjligheter till "straffrihet" mer än just åtalsunderlåtelse - Och ja, att underlåta någon åtal är ju samma sak som att frita någon från straffansvar - eftersom att ingen påföljd (straff) då döms ut. Ett tips är att du själv tittar i 20:e kapitlet...
Ja, själva andemeningen med åtalsunderlåtelse är ju att det skall röra helt utredda och/eller erkända brott, med låga påföljder som böter eller villkorlig dom. Gällande undantagsregeln i andra stycket så finns inget krav på nyss nämnda. Men rekvisiten kring "särskilda skäl" och "med hänsyn till omständigheterna i övrigt" ger ju en fingervisning om att undantagsregeln inte skall missbrukas eller användas vid alltför allvarliga brott.
Tack för svaret. Har tittat i kap 20. Igen.
Min kommentar var att jag inte ser nåt problem med en sån bedömning, men myndighetens uttalande om att det inte kommer att ske nåt ansvar redan innan utredningen är avslutat är inkompetent (min bedömning).
Jag vidhåller att vi tydligen är överens men att jag har en mer uttalad åsikt att en sån bedömning inte ska ske innan utredningen är avslutad. Det är just detta jag reagerat på.