2026-08-04, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Det var ett lite fartyg. Förmodligen runt 7 man i besättning. En del i den storleken har bara två nautiker ombord.
Yes. Har själv varit elev för länge sen på fartyg där man varit endast tre nautiker, två styrmän och en kapten. Styrmännen gick 6 om 6 och var helt slutkörda. Men visst, går man bara i närfart så kanske man går med vakthavande kapten och en vakthavande styrman.
Citera
2026-08-04, 16:35
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Tack för infon ..

10 min därifrån är ju iofs ca 10 km? Och vädret kan ju iofs skifta snabbt... Men tack ändå för vittnesmål

Det beror väl på hur skribenten i inlägget du citerade tar sig fram, simmar, snipa, flygplan ☺️
Citera
2026-08-04, 16:36
Medlem
Aha, Men du är helt säker att en radar reflekterar 100% av allt som befinner sig bakom kapellet?

Oavsett så verkar ju fler här vara inne på att ngn form av inställning eller clutter filter är det troligar felet...

Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Radar cross section. 1-3 m2 är ungefär som en vanlig radarreflektor eller som en F-16. Bara Claude's bildanalys men ändå.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRmF1n6gXf0IUbu6bvPT41EKVSecd7RA g33EL1fstw3UyUt1fV_XWuf1g8&s=10
Citera
2026-08-04, 16:36
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Fritidsbåtar går i farleden hela sommarsäsongen, har gjort i alla tider.

Bara den som aldrig varit på sjön menar att fritidsbåtar ska hålla dig undan.

100tals norska fritidsbåtar anländer Strömstad varje dag, de går i samma farled som färjan som nästan är dubbel så lång som fartyget i olyckan.
Det går fint, för det rör sig om ett samspel.

Några gånger ligger fritidsbåten fel å då behövs det bara en signal från färjan.

En signal från fartyget hade kunnat rädda liv.

Precis! Signalen från dessa fartyg vibrerar ända från märgen ut i håret. Den hade absolut gjort att utgången blev annorlunda.
Citera
2026-08-04, 16:37
Medlem
Jag är landkrabba så för mig är 10 min cirka 10 min😉 så talar nog 98% av befolkningen...

Men har man snipa så är det inte så långt...

Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Det beror väl på hur skribenten i inlägget du citerade tar sig fram, simmar, snipa, flygplan ☺️
Citera
2026-08-04, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Åklagaren hänvisar ju uttryckligen till 20 kap. RB. Hela det kapitlet handlar ju om åtalsreglerna. I detta kapitlet finns det inga andra möjligheter till "straffrihet" mer än just åtalsunderlåtelse - Och ja, att underlåta någon åtal är ju samma sak som att frita någon från straffansvar - eftersom att ingen påföljd (straff) då döms ut. Ett tips är att du själv tittar i 20:e kapitlet...

Ja, själva andemeningen med åtalsunderlåtelse är ju att det skall röra helt utredda och/eller erkända brott, med låga påföljder som böter eller villkorlig dom. Gällande undantagsregeln i andra stycket så finns inget krav på nyss nämnda. Men rekvisiten kring "särskilda skäl" och "med hänsyn till omständigheterna i övrigt" ger ju en fingervisning om att undantagsregeln inte skall missbrukas eller användas vid alltför allvarliga brott.
Tack för svaret. Har tittat i kap 20. Igen.

Min kommentar var att jag inte ser nåt problem med en sån bedömning, men myndighetens uttalande om att det inte kommer att ske nåt ansvar redan innan utredningen är avslutat är inkompetent (min bedömning).

Jag vidhåller att vi tydligen är överens men att jag har en mer uttalad åsikt att en sån bedömning inte ska ske innan utredningen är avslutad. Det är just detta jag reagerat på.
Citera
Medlem
Ja det gick ju bra senast med Estoniakatastrofen. Rederiets egen utredning säger fortfarande att enda fysiska förklaringen till att Estonia sjönk så snabbt är ett hål på styrbord sida, men Haverikommissionen trotsar fysiska lagar....

Tillåt mig att få vara ironisk...

Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Mycket rykten och tyckande baserat på lösa fakta, av diverse kvasiexperter. Åklagare som uttalar sig vitt och brett. Som tur är kommer havkom att utreda. Det tar tid men kommer klarlägga händelseförloppet i detalj. Så långt det går.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
500 meter är den längsta tillåtna döda vinkel föröver för ett fartyg som är 250 meter eller längre. Det är det kortare avståndet av 500 meter och två skeppslängder som gäller. Då Misje Verde är knappt 90 meter långt så är längsta tillåtna döda vinkel knappt 180 meter.

Var det där före eller efter de ställde en grävskopa på däck?
Citera
2026-08-04, 16:40
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Var har info från vilken hastighet snipan hade ifrån?
Vi vet inte, vad jag vet, snipans exakta kurs å ivartfall inte hastighet

En snipa gör normalt ca 6 knop men kan pressas upp i 8 knop. Fartyget höll en hastighet på 17 knop vilket går att se på AIS-informationen.
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Efter läst en del helt felaktiga inlägg kan jag rekomendera till att som första steg gå en kurs i förarbevis för båt.

Från sökning på nätet.

"Ett förarbevis för båt (ofta kallat förarintyg) är ett kunskapsintyg som visar att du har grundläggande teoretiska kunskaper för att framföra en fritidsbåt. I dagligt tal kallas det ibland för "båtkörkort", även om det inte är ett obligatoriskt körkrav för vanliga mindre båtar i Sverige."

Där får man bl.a. lära sig grundläggande regler för båttrafik. Sedan kan man gärna lösa fördjupade studier om man tänker framföra större båtar.

Borde vara ett krav för att överhuvudtaget framföra en båt större än en kanot.

Jag som haft mindre båt (7 meter) i över 20 år gick givetvis en sådan utbildning före jag körde första gången. Men är av självklara saker ödmjuk innan jag uttalar mig i aktuella fallet. Jag kan tänka mig att pappan i detta fall grubblar en hel del om vad han kunde gjort för att förhindra detta.
Citera
Medlem
Eurypteridas avatar
21.30 28:e Juli stod solen 0,7° upp och 307° nordväst. Solen gick ner 21.40.
Citera
Medlem
Vet någon något om vem lotsen är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här