2026-08-04, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Ja radarn är ju i och för sig bara på en punkt. Tänkte på visuell sikt, vilket borde gå att lösa även utan någon vidare kreativitet om man har tillräcklig bemanning.

Jo, det hade varit utmärkt om de också hade en utkiksman på bryggan som stod ut emot vingen till. Då hade nog alla inblandade varit tryggt hemma vid det här laget. Inte mer kreativitet än så krävs.

Kanske t o m hade räckt om kaptenen var 3e minut tog tjugo steg åt sidan på bryggan?
Citera
2026-08-04, 17:01
Medlem
Jag försökte bita mig i läppen men det gick inte längre. 🙈

….Grävmaskin. Grävskopan är monterad PÅ grävMASKINEN.
Citera
2026-08-04, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Vi är lite inne på samma linje, jag har en teori som kan vara möjlig (inte sannolikt men om maximal otur fanns)

Eftersom radarn och kommandobryggan troligen är på ungefär samma plats kan detta förklara varför varken radarn eller kaptenen/styrman/lots såg snipan:

Rent teoretiskt så skulle snipan kunnat ligga i radarskugga i flera hundra meter eller en kilometer enligt min uträkning. Du har säkert varit med ngn gång när du kommit till en trafikrondell med fyra ingångar att en bil dykt upp till vänster om dig ur "den främre döda vinkeln" utan att du såg den från börja.. Detta pga att den skyms av bilens B-balk framför sidorutan och så länge båda bilar har ungefär samma avstånd till rondell så skyms den.

Om snipan kommit in i farleden från norrsidan (som rapporterats i början) så skulle snipan kunna ligga i radarskugga täckt av den grävmaskin som finns på fartygets styrbordssida. Så länge snipan är i en sådan vinkel så den täcks av grävmaskien förblir den i skugga för radar. Båda båtarna behöver inte hålla samma hastighet, men snipan behöver bara hålla såpass hög hastighet och köra i en sådan vinkel (snett inåt farleden) så den inte hamnar till höger om grävmaskinen (sett ur radarns vinkel) och därmed blir synlig, utan hela tiden måste den ligga bakom den, dvs i radarns "döda vinkeln". Men när snipan kommit såpass nära mittlinjen på farleden och kommer till vänster om grävmaskinen (sett till radarns vinkel) och radarn då borde upptäcka den, då har den kommit såpass nära fartyget så det är under 200m kvar så då tar den stora fören över och ger radarskugga därifrån.

På det viset skulle snipan kunnat ligga väldigt länge i radarskugga. Svårt säga exakt, men 500-1000m skulle inte vara omöjligt. Givetvis maximal otur men teoretiskt möjligt

Helt överens, och det hade varit utmärkt om de också hade en utkiksman på bryggan som stod ut emot vingen till. Då hade nog alla inblandade varit tryggt hemma vid det här laget. Inte mer kreativitet än så krävs.

Kanske t o m hade räckt om kaptenen var 3e minut tog tjugo steg åt sidan på bryggan?
Citera
2026-08-04, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Tror det var han Oskar Frans Feil. Lots O.F. Feil.

Ha ha ha ha. Du var inte speciellt rolig du.
Citera
2026-08-04, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snugglesbrilla

Ha, jag visste att jag skulle få den emot mig. Jag bjuder på pilsner nästa gång.
Citera
2026-08-04, 17:04
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ja det fanns gott om tid, dom satt väl och pratade eller kolla telefonen som alla andra i det här landet...

Åklagaren säger att de hade samma kurs men många gör tror att snipan kan haft ngt snävare kurs och sakta kommit några grader in från styrbord. Omöjligt att veta, pappan lär nog inte heller veta...

Citat:
Ursprungligen postat av Snugglesbrilla

Är det verkligen en grävmaskin (och grävskopa)?
Är det inte en kran för att lyfta containrar?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GG505
Kanske ovidkommande men varför har det blivit en trådsanning att fartyget höll 17 knop?

En Wärtsilä 8L20 levererar mellan 1480 och 1760 kW beroende på varvtalet - det är fysikaliskt och matematiskt och hydrodynamiskt omöjligt för en 8L20 att få upp en 90m bulkbåt med den skrovformen i 17 knop - oavsett hur toppfartsoptimerad propeller och reduktionsväxel du har. En bulkbåts drivlina är optimerad för ekonomifart, inte toppfart.

Jag skulle tippa på att MV:s maxfart är runt 13-14 knop som absolut max. Även om hon kan PTI-Boosta med hela batteripacket och/eller alla dom tre små Caterpillrarna hon har så är effekten helt enkelt inte där för att nå 17 knop.

"The Math ain't Mathing" som jänkarnas influencers säger på Twitter...

Ja. 13-14 är max enl ägarens hemsida.

Vid olyckan ca 11-12 kn
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Men lotsen stirrar väl bara på ett digitalt sjökort typ glor på en skärm?

Denna utkik som det talas om, det kanske är han som är misstänkt men det borde va pappan, givetvis.

Nej det är inte alls vad en lots gör

Nu några timmar senare vet vi ju att mitt antagande var rätt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Då kanske jag har fel? Någon rättade mig med 21.30. Finns det en säker källa?

Säker källa finns det nog inte. Men vad finns det säker källa på i allt som skrivs på FB.
Det är ett rimligt antagande, som merparten av skribenterna är eniga om, liksom media.
Citera
2026-08-04, 17:05
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Det verkar som att på bilder som är verifierade från olycksplatsen så hade den grävmaskin på. Ngn sa att bilder äldre än ett år fanns ingen grävmaskin

Det är ingen grävmaskin utan en däckkran som går på spår i sidan av lastrumsöppningen. Det är en rototilt med några olika verktyg som skopa och gripklo (används vid lastning/lossning av timmer). Den är alltså fast installerad på båten och vid färd parkerad längst bak. Dock skymmer armen radarn i en viss vinkel så det blir radarskugga i en smal sektor.
Citera
2026-08-04, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mbabbe
Jag tror det är pappan som är misstänkt, jag.

Du trodde fel.

Men jag håller med dig om att han borde åtalas.
Citera
2026-08-04, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ja de kan vara så... vet inte exakt om de tar över spakarna.. men har hört de alltid är mer en rådgivare.

De skall vara rådgivande.

Troligen skötte han väl inte det korrekt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in