Citat:
Håller med om att det borde vara krav för fritidsbåtar med förarbevis. Som jag skrev i ett tidigare inlägg är ungefär 90% av alla fritidsbåtförare helt clueless gällande sjömanskap eller säkerhet.
Efter läst en del helt felaktiga inlägg kan jag rekomendera till att som första steg gå en kurs i förarbevis för båt.
Från sökning på nätet.
"Ett förarbevis för båt (ofta kallat förarintyg) är ett kunskapsintyg som visar att du har grundläggande teoretiska kunskaper för att framföra en fritidsbåt. I dagligt tal kallas det ibland för "båtkörkort", även om det inte är ett obligatoriskt körkrav för vanliga mindre båtar i Sverige."
Där får man bl.a. lära sig grundläggande regler för båttrafik. Sedan kan man gärna lösa fördjupade studier om man tänker framföra större båtar.
Borde vara ett krav för att överhuvudtaget framföra en båt större än en kanot.
Jag som haft mindre båt (7 meter) i över 20 år gick givetvis en sådan utbildning före jag körde första gången. Men är av självklara saker ödmjuk innan jag uttalar mig i aktuella fallet. Jag kan tänka mig att pappan i detta fall grubblar en hel del om vad han kunde gjort för att förhindra detta.
Från sökning på nätet.
"Ett förarbevis för båt (ofta kallat förarintyg) är ett kunskapsintyg som visar att du har grundläggande teoretiska kunskaper för att framföra en fritidsbåt. I dagligt tal kallas det ibland för "båtkörkort", även om det inte är ett obligatoriskt körkrav för vanliga mindre båtar i Sverige."
Där får man bl.a. lära sig grundläggande regler för båttrafik. Sedan kan man gärna lösa fördjupade studier om man tänker framföra större båtar.
Borde vara ett krav för att överhuvudtaget framföra en båt större än en kanot.
Jag som haft mindre båt (7 meter) i över 20 år gick givetvis en sådan utbildning före jag körde första gången. Men är av självklara saker ödmjuk innan jag uttalar mig i aktuella fallet. Jag kan tänka mig att pappan i detta fall grubblar en hel del om vad han kunde gjort för att förhindra detta.
En bra grundregel är att hålla sig väl bort från handelsfartyg, även om man har "rätten på sin sida". Det är jävligt klen tröst efter en olycka där folk om kommit för att man blev nermejad av 20000 ton stål att "den andre hade minsann väjningsplikt!".