2026-07-29, 23:02
Medlem
Silltunnas avatar
Är det han komikerns familj alltså?
Fyfan.
RIP.
Må gud vare med er!
Citera
2026-07-29, 23:02
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Förlåt. ~10 sekundmeter.
20 knop ÄR 10 m/s
Citera
2026-07-29, 23:04
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Är det han komikerns familj alltså?
Fyfan.
RIP.
Må gud vare med er!
vilken komiker?
Citera
2026-07-29, 23:04
Medlem
barkeepers avatar
En så pass liten båt som en IW25:a har rätt liten flatsida som syns på radar, dessutom tror jag den är gjort av glasfiber, vilket ger mindre eko än stål.

Den moderna torrlastbåten har säkert modern radar, gissningsvis flera olika frekvenser. S tar sig ju igenom rätt mycket regn, men rullade skeppet mycket kan det påverka hur mycket man såg på radarn, speciellt på nära håll. En radar av den typen de flesta båtar har snurrar kanske 20-30 varv per minut, och råkar den lilla plastbåten vara i en vågdal när radarn sveper över så syns den inte så väl. Det kan ju upprepas vid flera svep om man han maximal otur.
Citera
2026-07-29, 23:07
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stadsludret
Fast det var inte ens mörkt ute och heller inget extremväder att tala om. Har fartyget verkligen kört på snipan finns det inga ursäkter för att de inte skulle sett ha sett det. Att missa en 25-fota snipa mitt i farled kan inte normaliseras.

Hade de haft uppsikt som de skulle hade uppmärksamhet påkallats. Bland annat med fartygets tuta som hade hörts på långt håll.
Var du där?
Tidningar och boende i grannskapet berättar om ett kraftigt lokalt skyfall. 1.3mm på kort tid.
Vad tror du sker med sikten vid kraftiga skyfall?
Citera
2026-07-29, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skevaevert
Det är redan delat i tråden.
Troligtvis Ra*ona Zor*an 38 år och dottern Id*n 7 år som mist livet 💔

*m
*u

Det stod i tidningen att det va en son med i bilden. Minns inte om det stod att han å kvinnan saknades eller om han va en av dom överlevande.
Citera
2026-07-29, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Lagbrott?
Tror du ”utkik” är en beskyddad titel?
Eller kan kapten eller styrman samt lots utföra uppdraget, dvs hålla utkik?
Poängen är att vi inte vet, därför blir dessvärre självsäkra killgissningar ofta trådsanningar.

Utkik är ett lagkrav under dygnets mörka timmar. Det är upp till befälhavare och officer med vakt att se till att det finns. Däremot brukar vi ofta använda utkiken för att göra vissa kritiska jobb (gå en säkerhetsrunda varje timme, eventuellt säkra ankaret efter avfärd och så vidare).

https://www.transportstyrelsen.se/tsfs/TSFS%202012_114.pdf
Citera
2026-07-29, 23:09
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SDU
Vad har man ute till havs i en liten bananbåt och göra när det är kolsvart mörker?

Skamligt rent ut sagt att utsätta sina barn för sådana här äventyr.
Ja, det kan ju till exempel hända att man är på väg någonstans. Det är nog det vanligaste skälet att vara under gång. Vari ligger "äventyret", och vad är det som är skamligt?
Sedan skall man förstås inte gå på kollisionskurs med stora handelsfartyg, men vi har än så länge bara spekulationer om vad som kan ha orsakat den här olyckan.
Citera
2026-07-29, 23:11
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Läs det jag citerade om du har frågor kring det.
Ett citat utan uppgiven källa blir ganska meningslöst. Det skulle ju t.o.m. kunna citera dig själv🤣

Du har redan hunnit med flera dubbelfel i tråden så här får du styrka med källan för citatet så tar vi det därifrån

När olyckan skedde hade solen inte gått ned så då råder per definition fortfarande dagsljus.
Regnvädret kan ha kommit så snabbt på att utkik ej hunnit rekvireras.

Detta är inget vi vet nåt om.
Därför blir alla tvärsäkra uttalanden inget annat än killgissningar
Senast redigerad av ZilverZodde 2026-07-29 kl. 23:15.
Citera
2026-07-29, 23:12
Medlem
lolnollkolls avatar
Usch så tragiskt. Fruktansvärt. Oavsett hur det gått till så är det en familj som blivit hälften kvar. En pappa som saknar sin fru och dotter, en pojke som saknar sin mamma och syster och andra nära och kära som saknar dessa tjejer. Jag är så ledsen. Det går inte sätta sig in i hur nära och kära mår idag. Jag hade gått under. Tycker det känns jobbigt nu med fast de för mig är okända. Så fruktansvärt sorgligt. Tänk om man kunde göra det ogjort. Backa bandet.
Citera
2026-07-29, 23:12
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
20 knop ÄR 10 m/s
Jo, jag ber om ursäkt att jag råkade skriva vinden i knop istället för sekundmeter. Här i Sverige envisas vi ju med våra sekundmeter, så det blir förstås tydligast att hålla sig till det.
Citera
2026-07-29, 23:13
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
vilken komiker?
Albi* Olsso*
*=n
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera