2026-08-04, 14:47
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berrahemberra616
har bestämt mig nu för att testa psilocybin när inget annat har funkat , ni som avråder är bara avensjuka för ni själva inte vågar prova eller har tillgång till det, vården har vänt mig ryggen hjälper mig inte ett jävla skit, jag är deprimerad med ångest/oro och alkoholproblem men dricker inte längre, jag tror och hoppas det kommer hjälpa mig att prova dethär de sista jag gör annars blir det nog självmord istället tyvärr

Det låter bra. Det finns gott om vetenskapliga studier som visar att psykedelika kan bota t.ex. depression och beroendesjukdomar.

Min upplevelse är att trippar vissa gånger kan ge läkning till ens psyke, medan andra gånger händer inte något särskilt (åtminstone inte vad jag kan notera). Varför det är så vet jag inte. Kanske händer saker undermedvetet.

Många personer verkar vara ute efter att skrämma och göra andra paranoida när det kommer till psykedelika. Jag tror personligen att det inte finns något farligt alls med det. Du behöver inte vara rädd om saker är konstiga och intensiva under trippen.

Sen i och med din intention med trippandet så är det nog en bra idé att göra det ensam. Självklart är det trevligt på en fin plats, men det går utmärkt hemma också. Det är den inre upplevelsen som är poängen.

P.S. tänk på att om du äter anti-depressiva så uteblir effekterna av psykedelika.
Senast redigerad av SoulOfSophia 2026-08-04 kl. 15:20.
2026-08-04, 14:47
Medlem
LuiLuis avatar
Någon som vill förklara hur detta svamp-rusets effekter verkar? Hur länge håller det i osv..
Tack
2026-08-04, 14:51
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Självmord är förstås skadligare än att testa själv hemma… Men det finns påtagliga risker. Tillfällig ångest, rädsla, förhöjt blodtryck och illamående är vanligt under ruset. För personer med anlag för psykos eller bipolär sjukdom kan substansen utlösa svåra skov. Forskningen visar att en miljö med kunnigt vårdstöd har en helt avgörande betydelse för utfallet. Att bruka substansen på egen hand ökar risken för negativa upplevelser avsevärt.

Jag har också läst att man bör vara stabil i psyket innan man testar men jag kan även tycka att denna typ av verklighetsflykt verkar högst orimlig då ts ”besväras svårt av ångest relaterat till alkoholmissbruk och för att inte ta livet av sig så söker man hjälpen i andra…droger”.

Hm..
2026-08-04, 14:51
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
ok kan ju gärna inte bli sämre liv än vad jag har nu, ska mikrodosa dessutom väldigt liten mängd

Mikrodos fungerar inte mot alkoholism om du inte redan gjort en makrodos.
2026-08-04, 14:54
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Någon som vill förklara hur detta svamp-rusets effekter verkar? Hur länge håller det i osv..
Tack

4-6 timmar. Du behöver ritualisera det, isolera dig från mobiltelefoner, internet etc för det finns vissa psykologiska risker med det här. Sitt ner på golvet, ta fram en kudde eller yogamatta. Fokusera på andningen och intentionen, sitt inte vid datorn eller mobilen. Ta inte för lite, bättre att ta lite för mycket än lite för lite.
2026-08-04, 14:59
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
4-6 timmar. Du behöver ritualisera det, isolera dig från mobiltelefoner, internet etc för det finns vissa psykologiska risker med det här. Sitt ner på golvet, ta fram en kudde eller yogamatta. Fokusera på andningen och intentionen, sitt inte vid datorn eller mobilen. Ta inte för lite, bättre att ta lite för mycket än lite för lite.

Kan du beskriva ruset? Vad ser man? Vad hör man? Vad upplevs? Vad känns?
Nyf 👀
2026-08-04, 15:05
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Visst kan man börja med en halv eller så, men då kanske det slutar med besvikelse om man laddat för en intressant upplevelse.

Jag har aldrig haft en dålig tripp så jag kan bara gå efter andras vittnesmål. Det verkar generellt så att man ser tillbaka på upplevelsen som något positivt även om det i stunden är fruktansvärt.

Så länge man håller sig hemma så finns i stort sett inga negativa konsekvenser utanför ens eget huvud. Det finns väl nån promille som bokstavligen blir galna av en psykedelisk tripp, men man ska inte överdriva riskerna. Det kan snarare försämra oddsen för en bra upplevelse om man tänker på att det kan gå åt skogen.

Jo, jag håller med dig att det inte hjälper om man nojar upp sig innan, och jag vill inte heller överdriva riskerna.

Och sen vet jag ärligt talat inte om jag har hört talas om nån som har blivit "galen" på svamp heller. Däremot så brukar väl typ 1% av dom som tar LSD tro att dom är Jesus och liknande.

Risken som jag tänker på framförallt är väl om personen är känslig för tex panikångest. För en helt vanlig liten panikattack kan ställa till med efterföljande besvär ett bra tag, åtminstone för den som är känslig.

Sen, köper jag inte alls argumentet att skulle att det skulle vara nån risk att bli besviken eller "underväldigad" om ens första dos är försiktig. Det är väl bara att man planerar sin svamppremiär som ett slags två- eller trestegsraket?

Dvs, först doppar man tårna litegrann, kanske plaskar med fötterna, för att se om man över huvud taget gillar det. Sen går man i från stranden där det är långgrunt, och kanske tvingar sig att doppa sig under ytan. Sen om man märker att man trivs med det, så kan man väl testa att dyka från bryggan där det är djupt och så.

Jag har iallafall aldrig hört nån rekommendera att hoppa i från högsta hopptornet första gången, bara för att det kanske skulle kännas fjuttigt från enmeters-trampolinen.
2026-08-04, 15:06
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Kan du beskriva ruset? Vad ser man? Vad hör man? Vad upplevs? Vad känns?
Nyf 👀

Eidetiska hallucinationer, d.v.s en typ av hallucinationer som är avskiljda från dina vanliga intryck, om du tänker dig typ såna där stjärnor som du kanske ser när du blundar hårt men du fattar inte hör till verkligheten eller åtminstone en annan typ av verklighet. Du kommer att ställas inför ganska mycket existentiella frågor, typ spiritualitet och dylikt för det kommer hända grejer som du inte riktigt kan förklara med materialistiska principer och om du är hardcore materialist så kan det bli svårt när verkligheten tränger sig på.
2026-08-04, 15:18
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Eidetiska hallucinationer, d.v.s en typ av hallucinationer som är avskiljda från dina vanliga intryck, om du tänker dig typ såna där stjärnor som du kanske ser när du blundar hårt men du fattar inte hör till verkligheten eller åtminstone en annan typ av verklighet. Du kommer att ställas inför ganska mycket existentiella frågor, typ spiritualitet och dylikt för det kommer hända grejer som du inte riktigt kan förklara med materialist principer och om du är hardcore materialist så kan det bli svårt när verkligheten tränger sig på.

Aa! Intressant!
Många spirituella samt konstnärstyper trippar ju på detta kan man läsa och de beskriver att ”jaget” eller ”egot” försvinner och man blir ”ett” med universums strukturer och att energin som binder samman människor så att ”saker är saker” upplöses så allting blir likt fri energi, alltså förvandlingsbart. Ruset beskrivs som att ”ett större medvetande kan med drogens hjälp tankas ner i hjärnan”…och därmed ökar vår förståelse om hur saker å ting hänger ihop.
En del beskriver att de kan ”känna färger” och få förmågan att ”se bortom vår värd in i universum eller i andra galaxer / andra sidan slöjan” samt att istället för att ”höra musik” så ”är man själv tonerna i musiken”? (Med individuella variationer såklart).

Sant?
2026-08-04, 15:36
Medlem
Symptms avatar
Citat:
har bestämt mig nu för att testa psilocybin när inget annat har funkat , ni som avråder är bara avensjuka för ni själva inte vågar prova eller har tillgång till det, vården har vänt mig ryggen hjälper mig inte ett jävla skit, jag är deprimerad med ångest/oro och alkoholproblem men dricker inte längre, jag tror och hoppas det kommer hjälpa mig att prova dethär de sista jag gör annars blir det nog självmord istället tyvärr

Du har svampar eller? Lycka till

Det finns en psykedelisk regel som stämmer ganska ofta, "det blir aldrig som man tänkt sig"

Typ du bestämmer dig för att, å vi ska göra detta och detta och så ska vi göra det också under trippen, men så blir inget av pga att annat händer.

Det vill säga, gå in i detta utan att ha en bestämd åsikt om att det skall lösa något problem du har, det är bäst så.
2026-08-04, 15:44
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
En del beskriver att de kan ”känna färger” och få förmågan att ”se bortom vår värd in i universum eller i andra galaxer / andra sidan slöjan” samt att istället för att ”höra musik” så ”är man själv tonerna i musiken”? (Med individuella variationer såklart).

Visst men även om svamp är visuellt är det mindre visuellt än ex. LSD och DMT. Svamp är mer mystiskt och psykiskt. Det är som att du får en fiberoptikkabel från Moder Jord rakt in i hjärnbarken, du träffar aliens och andeväsen osv. Det kan vara väldigt visuellt för vissa men för mig är svamp betydligt mer mentalt och sprituellt.
2026-08-04, 16:06
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Visst men även om svamp är visuellt är det mindre visuellt än ex. LSD och DMT. Svamp är mer mystiskt och psykiskt. Det är som att du får en fiberoptikkabel från Moder Jord rakt in i hjärnbarken, du träffar aliens och andeväsen osv. Det kan vara väldigt visuellt för vissa men för mig är svamp betydligt mer mentalt och sprituellt.

Anser du att svamp är hjälpsamt? Jag tänker ffa på de som har lite ps ohälsa och sådär eller är det mest ljuvligt i stunden?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in