Citat:
Ursprungligen postat av
HelgeBuk
Visst kan man börja med en halv eller så, men då kanske det slutar med besvikelse om man laddat för en intressant upplevelse.
Jag har aldrig haft en dålig tripp så jag kan bara gå efter andras vittnesmål. Det verkar generellt så att man ser tillbaka på upplevelsen som något positivt även om det i stunden är fruktansvärt.
Så länge man håller sig hemma så finns i stort sett inga negativa konsekvenser utanför ens eget huvud. Det finns väl nån promille som bokstavligen blir galna av en psykedelisk tripp, men man ska inte överdriva riskerna. Det kan snarare försämra oddsen för en bra upplevelse om man tänker på att det kan gå åt skogen.
Jo, jag håller med dig att det inte hjälper om man nojar upp sig innan, och jag vill inte heller överdriva riskerna.
Och sen vet jag ärligt talat inte om jag har hört talas om nån som har blivit "galen" på svamp heller. Däremot så brukar väl typ 1% av dom som tar LSD tro att dom är Jesus och liknande.
Risken som jag tänker på framförallt är väl om personen är känslig för tex panikångest. För en helt vanlig liten panikattack kan ställa till med efterföljande besvär ett bra tag, åtminstone för den som är känslig.
Sen, köper jag inte alls argumentet att skulle att det skulle vara nån risk att bli besviken eller "underväldigad" om ens första dos är försiktig. Det är väl bara att man planerar sin svamppremiär som ett slags två- eller trestegsraket?
Dvs, först doppar man tårna litegrann, kanske plaskar med fötterna, för att se om man över huvud taget gillar det. Sen går man i från stranden där det är långgrunt, och kanske tvingar sig att doppa sig under ytan. Sen om man märker att man trivs med det, så kan man väl testa att dyka från bryggan där det är djupt och så.
Jag har iallafall aldrig hört nån rekommendera att hoppa i från högsta hopptornet första gången, bara för att det kanske skulle kännas fjuttigt från enmeters-trampolinen.