2026-08-03, 17:56
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Om man träffas via en app som många gör idag så kan det ju vara massa saker som lockar/verkar bra. Men sen träffar man personen irl och man känner ingenting trots allt som verkade så bra. Som jag skrivit om ovan till Merwinna kan det ofta vara avsaknad av manlighet som visar sig när man väl träffas. Det spelar ingen roll hur snygg, snäll, trevlig och intelligent en man är om han saknar manlig energi och utstrålning.
Du skriver det själv- något som lockar. Du radar dessutom upp många bra egenskaper. När man lär känna varandra ser man ännu fler sidor hos varandra. Saker kan mycket väl växa fram(eller bort för den delen). Merwinnas erfarenhet är från romaner..... Hon attraheras av en mördare, inget bra exempel.
Citera
2026-08-03, 18:22
Medlem
Citat:
Om man träffas via en app som många gör idag så kan det ju vara massa saker som lockar/verkar bra. Men sen träffar man personen irl och man känner ingenting trots allt som verkade så bra. Som jag skrivit om ovan till Merwinna kan det ofta vara avsaknad av manlighet som visar sig när man väl träffas. Det spelar ingen roll hur snygg, snäll, trevlig och intelligent en man är om han saknar manlig energi och utstrålning.

Appen säger absolut ingenting mer än att det ger en öppning till ett första möte och att något ”lockar”. VIll hon då fortsätta träffas har man ju spelat sina kort rätt.. eller så är man bara rätt person helt enkelt.
Citera
2026-08-03, 22:01
Medlem
Jokerswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiinis
Var på dejt med en kille idag, vi har skrivit en MASSA och pratat i telefon innan. Verkligen en kille som skulle kunna passa mig. MEN jag kände ingen direkt attraktion när vi sågs. Ska jag fortsätta dejta honom och hoppas på att attraktion växer fram? för skulle verkligen kunna tänka mig honom som pojkvän.

Men kan det vara så att jag ska ge det en chans ändå. Kan ju vara så att jag har svårt att bli attraherad av "bra" killar.

Jag har varit på båda ändarna utav den situationen.
Ibland klickar man sjukt bra socialt via telefon.
En person har en viss karisma, utstrålning etc, som attraherar oss.
Det måste finnas en grundläggande attraktion. Självklart så växer en attraktion fram när man väl blir lite småkär i personen.

Samtidigt så är det väldigt utvecklande och till viss del också en mognadsgrad att testa att dejta utanför vår vanliga typ. Har du inte gjort det förr så tycker jag du ska ge det ett par dejter till
Citera
2026-08-04, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Appen säger absolut ingenting mer än att det ger en öppning till ett första möte och att något ”lockar”. VIll hon då fortsätta träffas har man ju spelat sina kort rätt.. eller så är man bara rätt person helt enkelt.

Jag tycker nog att appen kan säga väldigt mycket när det kommer till kompatabilitet, förutsatt att man är ärlig. Men den ger absolut noll info om personkemi så på så vis är den bara en "öppning".
Citera
2026-08-04, 14:46
Medlem
Citat:
Jag tycker nog att appen kan säga väldigt mycket när det kommer till kompatabilitet, förutsatt att man är ärlig. Men den ger absolut noll info om personkemi så på så vis är den bara en "öppning".

På papper kan man pussla ihop något ”jättebra” men verkligheten och biologi är något mer än dokumenterade ord.
Citera
2026-08-04, 15:01
Medlem
Citat:
På papper kan man pussla ihop något ”jättebra” men verkligheten och biologi är något mer än dokumenterade ord.

Jag håller med. Men vissa saker måste också stämma på pappret. Man kan klicka hur bra som helst med någon men om en vill bo på landet i Sverige och den andra flytta utomlands till nån storstad så kommer minst en bli olycklig i relationen. Samma sak med barnfrågan. Sådana saker kring livsstil och livsval kan man stämma av på en app så slipper man gå på dejt med nån man inte är kompatibel med.
Citera
2026-08-04, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Du skriver det själv- något som lockar. Du radar dessutom upp många bra egenskaper. När man lär känna varandra ser man ännu fler sidor hos varandra. Saker kan mycket väl växa fram(eller bort för den delen). Merwinnas erfarenhet är från romaner..... Hon attraheras av en mördare, inget bra exempel.

Det är här vi tycker olika. Jag håller med om att saker kan växa fram och särskilt när man lär känna någon och får se fler och fler attraktiva egenskaper hos personen. Men det måste finnas ett litet frö av fysisk attraktion där från början för att något ska kunna växa. Jag tror inte att attraktion kan växa från ingenting. Det vore intressant att höra hur det var i forskningen du hänvisade till? Var det att attraktion växte från ingenting eller från någonting som redan fanns där?

Va? Har Merwinna skrivit att hon attraheras av en mördare? Rent hypotetiskt kan man naturligtvis attraheras av en mördare, även om sannolikheten är hög att vetskapen om mordet eller morden gör att attraktionen dör.
Citera
2026-08-04, 15:08
Medlem
Citat:
Jag håller med. Men vissa saker måste också stämma på pappret. Man kan klicka hur bra som helst med någon men om en vill bo på landet i Sverige och den andra flytta utomlands till nån storstad så kommer minst en bli olycklig i relationen. Samma sak med barnfrågan. Sådana saker kring livsstil och livsval kan man stämma av på en app så slipper man gå på dejt med nån man inte är kompatibel med.

Du beskriver två extrema exempel.
Personligen skulle jag aldrig vara 100% öppen i FÖRVÄG på en app gällande livsbeslut.
Har man funnit sin partner diskuterar man sådant i enrum.
Citera
2026-08-04, 15:11
Medlem
Citat:
Du beskriver två extrema exempel.
Personligen skulle jag aldrig vara 100% öppen i FÖRVÄG på en app gällande livsbeslut.
Har man funnit sin partner diskuterar man sådant i enrum.

Efter hur lång tid tycker du det är lagom att diskutera sådant i enrum? Risken finns ju att du slösar någons tid om du väntar för länge.
Citera
2026-08-04, 15:15
Medlem
Citat:
Efter hur lång tid tycker du det är lagom att diskutera sådant i enrum? Risken finns ju att du slösar någons tid om du väntar för länge.

Det finns inget facit på det du frågar om.
Citera
2026-08-04, 15:22
Medlem
Citat:
Det finns inget facit på det du frågar om.

Det tycker jag att det gör. Jag har nämligen själv varit med om att ha fått info som visar på inkompatabilitet så sent som ett halvår in i relationen. Det var inget jag uppskattade kan jag säga. Om det känns för privat att berätta sådant på appen bör man ta det precis när man börjat träffa någon. Allt annat är totalt respektlöst mot den andra personen som investerar sin tid och energi i att lära känna dig.
Citera
2026-08-04, 15:27
Medlem
Citat:
Det tycker jag att det gör. Jag har nämligen själv varit med om att ha fått info som visar på inkompatabilitet så sent som ett halvår in i relationen. Det var inget jag uppskattade kan jag säga. Om det känns för privat att berätta sådant på appen bör man ta det precis när man börjat träffa någon. Allt annat är totalt respektlöst mot den andra personen som investerar sin tid och energi i att lära känna dig.

Ett halvår in i relationen låter extremt och respektlöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in