2026-08-04, 12:52
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenAvBajs
Vilket skitnödigt fall. Små fartyg ska väja för större fartyg. Case closed. De döda får fan skylla sig själva. Hade det varit far och son som dött hade det inte blivit något fall. Men eftersom kvinnor strök istället så ska feminismen göra världens grej av det. Samma idioter som tycker synd om rattfyllerister som kör ihjäl sig själva.
Skall medföljande skylla sig själva för att befälhavaren på båten de var ombord på gjort ett misstag?
Det var minsann en annorlunda uppfattning det.
Citera
2026-08-04, 12:53
Medlem
Tropicalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Kan den stora bulben orsaka en stor våg som i sin tur välter båten framåt?
Någon som är bra på de fysikaliska lagarna vad som gäller i vatten.
Kanske det som åklagaren menar med påkörning bakifrån.

Sannolikt detta som inträffat. Autisterna här i tråden som hävdar en omöjlighet till kollision bakifrån förstår inte hur dessa två kroppar kan samverka i närhet till varandra. Min egen teori är att snipan fått en mycket kraftig slagsida på grund av extrem svall från sidan och därefter tagit in vatten mycket snabbt och sen hamnat under det större fartyget. En mor och dotter som befinner sig inne i kajutan utan flytvästar har mycket liten chans att finna sig i situationen och hinna ta sig ut.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Räknar kallt med att en sådan kostnad icke är beaktansvärd i sammanhanget.

Skulle man på Polisen eller Haverikommissionen resonera på följande sätt:

"Nemen titta! Här sitter det ju en liten plotter i vraket efter snipjäveln! Vad tycker du Rolf, skall vi se om vi kan hämta någon data ur den?"

"Öööh, data..? Jasåjaha, du menar så. Jo kanske det, fast näe... Det blir nog för dyrt, vi måste ju tänka på lite på budgeten här också Arne. Vi skiter i det. Plottern är nog ändå trasig, den kanske inte ens var på."

"Det har du rätt i Rolf, vi skall ju inte slösa med myndighetens pengar. Vi tar och skiter i det."

Det tror inte jag är särskilt sannolikt...
Tror inte att det lagras på ett ev simkort vilket nog betyder att det måste skickas till Garmin Lowance eller vem som nu konstruerat den och det är nog ingen snabb procedur menade jag
Citera
Medlem
Det var det jag menade, men jag skrev fel, du har givetvis rätt

Citat:
Ursprungligen postat av Barabada
Regnet "slår inte ut" radern, men kraftig skurar eller snö ger ett stort radareko som döljer föremål på ytan. Man kan till viss del justera bort det, men då ökar risken att man missar ekon.
Citera
2026-08-04, 12:56
Medlem
Fucktiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
https://www.myshiptracking.com/?mmsi=258114000

Går att kolla där

Hur kollar man det? När man klickar på länken kommer man till var fartyget befinner sig just nu.

Är det nånting man ska fylla i?
Citera
2026-08-04, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Det stinker jävligt illa om hela händelsen! Ett stort fartyg kör på den lilla fritidsbåten rakt bakifrån men det finns inte en enda skråma på båtens akter!

Pappan har ju mest troligt vid nått tillfälle innan kollisionen upptäckt att han håller på bli överkörd? Så han har girat åt nått håll. Känns helt uteslutet att pappan aldrig skulle märkt fraktfartyget. För att snipan bara ska ha skador i aktern hade krävt att den fått motorstopp och inte alls kunnat gira.
Citera
2026-08-04, 12:58
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Ngn som heter verivectoris (eller ngt i den stilen) har mkt grundligt förklarat att när ett stort fartyg kommer så plöjer den upp ngt som kallas bogvåg närmsta metrarna framför sig, när den bogvågen kommer så får snipan en skjuts och tappar sannolikt "balansen" och hamnar på tvären och kor sedan överkörd.

Bogvåg uppstår av att bulben/fören på fartyget fram pressar vatten framför sig och snipan blir som en surfare som tappar balansen och hamnar sannolikt snett

Köper inte allt som skrivs, det stinker om hela händelsen och det stinker enormt om åklagare James von Anka! Sanningen kommer tyvärr aldrig att komma fram iom att föraren av fritidsbåten inte på ngt sätt vill framstå som att han dödat sin familj!
Citera
2026-08-04, 12:58
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Tror inte att det lagras på ett ev simkort vilket nog betyder att det måste skickas till Garmin Lowance eller vem som nu konstruerat den och det är nog ingen snabb procedur menade jag
Nej, men har man fått upp plottern så tvivlar jag inte en sekund på att det kommer att göras. Tror det var en Raymarine. Bra fabrikat, men knappast vattentät på 20-30 meters djup. Vi får se om det går att få ut något ur den innan den är förstörd av inträngt saltvatten...
Citera
2026-08-04, 12:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Sannolikt detta som inträffat. Autisterna här i tråden som hävdar en omöjlighet till kollision bakifrån förstår inte hur dessa två kroppar kan samverka i närhet till varandra. Min egen teori är att snipan fått en mycket kraftig slagsida på grund av extrem svall från sidan och därefter tagit in vatten mycket snabbt och sen hamnat under det större fartyget. En mor och dotter som befinner sig inne i kajutan utan flytvästar har mycket liten chans att finna sig i situationen och hinna ta sig ut.

Autisterna, och vad för epitet på dig kan man sätta?

Förklara hur detta skulle kunna hända gärna med bilder, glöm inte förklara hur den blivit knäck som jag om för ett par dagar sedan som nu bevisats.

"extrem svall från sidan och därefter tagit in vatten mycket snabbt och sen hamnat under det större fartyget."
Citera
2026-08-04, 13:00
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fucktiskt
Hur kollar man det? När man klickar på länken kommer man till var fartyget befinner sig just nu.

Du får trycka på symbolen för plotterspår och följa det bakåt.
Citera
2026-08-04, 13:00
Medlem
Jag säger inte helt att du har fel, absolut inte.

Ja föraren är ju enda vittnet och han kommer inte kunna klassas som opartisk, det han nu minns. Såg han inte båten komma sa det nog bara pang sen va det kaos

Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Köper inte allt som skrivs, det stinker om hela händelsen och det stinker enormt om åklagare James von Anka! Sanningen kommer tyvärr aldrig att komma fram iom att föraren av fritidsbåten inte på ngt sätt vill framstå som att han dödat sin familj!
Citera
2026-08-04, 13:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fucktiskt

Du måste ha ett abonnemang tror jag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in