2026-08-04, 12:40
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Det stinker jävligt illa om hela händelsen! Ett stort fartyg kör på den lilla fritidsbåten rakt bakifrån men det finns inte en enda skråma på båtens akter!

Ja men precis.
Citera
Medlem
Tropicalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Fattar fortfarande inte varför han får en del av skulden... vem fan utsätter sin familj i dåligt väder framför cargo fartyg.. Stora fartyg är ju extremt dåliga på att kunna hinna stanna eller vända.

Att ni inte förstår väjningsregler till sjöss har som tur är ingen bäring på skuldfrågan. Låt nu de vuxna sköta rättsprocessen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonker
Jag förstår fortfarande inte varför fritidsbåten har gått mitt i farleden. I dåligt väder i en hyfsat vältrafikerad led känns det som en väldigt onödig risk att ta. Det är lite som med ett övergångsställe, även om det är bilistens ansvar att stanna så är det fortfarande jag som skadas svårt eller dör om jag blir påkörd. Alltså är jag väldigt vaksam när jag är i trafikerad led.

De skulle väl åka dit där de bodde och skulle övernatta? Sommarhuset?

Kanske hade de varit på en liten kvällsutflykt eller över hos vänner på middag?
Citera
2026-08-04, 12:43
Medlem
Tackar för info! Skulle regnet hållt i sig i 10min kan det definitivt slått ut radar av vad jag hört ...

Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Här är inlägget med uppgifterna om regnskuren.
Citera
2026-08-04, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
De skulle väl åka dit där de bodde och skulle övernatta? Sommarhuset?

Kanske hade de varit på en liten kvällsutflykt eller över hos vänner på middag?

Det svarar inte på frågan om varför det åkte på farleden istället för bredvid.
Citera
2026-08-04, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Ser det ut som snipan blivit "kraftigt påkörd i aktern" som åklagare James von Rejs påstått?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/har-tas-bargade-fritidsbaten-i-land-efter-olyckan-utanfor-tjorn

"– Båda fartygen hade en längre tid haft samma färdriktning söderut och västerut i Hakefjorden, men fritidsbåten betydligt långsammare så att den blev upphunnen och kraftigt påkörd i aktern, har åklagare James von Reis tidigare sagt i ett uttalande."
Efter att sett filmen så är det tydligt att snipan INTE blivit påkörd i aktern. Åklagare von Reis har en egen agenda.

Det borde vara föraren av snipan som blir åtalad.
Citera
2026-08-04, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Citat:
Ursprungligen postat av Tohatsu
Fullgod sikt
Här är en bild strax norr om olyckan vid samma tid
https://postimg.cc/zLVRfK9m
Givet min tidigare kommentar så vill jag korrigera mig lite och förtydliga.

Den här bilden, manipulerad av kameran eller inte och oavsett hur mycket ljusare än omgivningen den här, visar ändå hur långt siktavståndet är. Så långt såg kameran. Sedan kan ögat inte alltid utgöra detaljrikedomen på det vis som syns i bilden.

Om det var uppehåll en halvtimme tidigare, när olyckan inträffade, bör det varit minst lika bra sikt och om lanternan på snipan var tänd, vilket inte är säkert om det inte var mörkt, så bör i vart fall den tända lanternan synts från skeppet.

Du råkar inte ha en bild från övervakningskameran i närheten av 21:23?
Det är precis så här pass ljust jag upplevt att det var/är vid 21.30 ca. (Bor inte alltför långt ifrån, solnedgång exakt samma tidpunkt.)

Det gör det så häpnadsväckande och svårt att greppa för oss sjöovana noviser (om ens det).

Även om det regnade. Hur kunde de missa varandra, särskilt snipan. Ser man inte ett stort fartyg på långt håll om man tittar bakåt? Eller ett litet om man tittar framåt? Rundat något? Hänt något ombord som har tagit uppmärksamhet?

Det verkar som att precis allt som kunnat gå fel har gått fel här. Inga ljudsignaler enligt det mesta som har framkommit. Om de på handelsfartyget har sett lilla snipan på långt håll och inte avgett signal... tja, då ligger de väl illa till. Min lekmannatanke.

Nu säger de ju att de inte har märkt ihopstötningen/påkörningen och det kan bero på en massa saker läser jag här, som döda vinklar och annat. Men de kanske såg snipan på långt håll? Sägs inget om. Utan att ge signal. Det kanske de inte skulle erkänna om så är fallet - eller faktiskt inte minns.

Håller inte snipans förare, skeppare/kapten?, som utan ansvar heller. Hur kunde han ligga mitt i en farled och inget se? Många frågor är det.
Han måste ha fruktansvärda mardrömmar just nu. Gå igenom gång på gång. Tar nog lång tid att komma tillbaka. Om någonsin, en del blir tokiga och aldrig sig själva igen när något fruktansvärt händer.
Citera
2026-08-04, 12:45
Medlem
Jo det är nog många som anser det här. Rent juridiskt så vilar nog ett större ansvar på kaptenen och diverse lagar. Men rent sunt förnuftmässigt - att ligga i en farled, med kapellet uppe utan uppsikt bakåt är väl att betrakta som du sa.

Dock tror jag även pappan är medveten om det vid det här laget, tyvärr ... Jobbig livsläxa

Citat:
Ursprungligen postat av Bonker
Jag förstår fortfarande inte varför fritidsbåten har gått mitt i farleden. I dåligt väder i en hyfsat vältrafikerad led känns det som en väldigt onödig risk att ta. Det är lite som med ett övergångsställe, även om det är bilistens ansvar att stanna så är det fortfarande jag som skadas svårt eller dör om jag blir påkörd. Alltså är jag väldigt vaksam när jag är i trafikerad led.
Citera
2026-08-04, 12:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Jag tror föraren av snipan var en idiot kanske?
Låga odds på det va?
Betson säger att dom är under 1
Citera
2026-08-04, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stackoverdose
Det svarar inte på frågan om varför det åkte på farleden istället för bredvid.

Snipan låg inne mitt i farleden utan ca 100 meter närmare Katten.
Citera
2026-08-04, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Även om befälhavaren alltid är ansvarig så kan det bli intressant på vilka grunder lotsen nu misstänks.

Både kaptenen och lotsen verkar grovt ha brustit i att utföra sina huvudsakliga uppgifter, dvs att hålla utkik, ha koll på radarn, framföra fartyget på ett säkert sätt utan att meja ner allt framför!!!!!

Hoppas det framkommer vad de pysslade med istället.

Det är vidrigt att ha en sådan nonchalant inställning gentemot andras liv...

Som att köra med ögonbindel på...
Citera
2026-08-04, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Det stinker jävligt illa om hela händelsen! Ett stort fartyg kör på den lilla fritidsbåten rakt bakifrån men det finns inte en enda skråma på båtens akter!
Kan den stora bulben orsaka en stor våg som i sin tur välter båten framåt?
Någon som är bra på de fysikaliska lagarna vad som gäller i vatten.
Kanske det som åklagaren menar med påkörning bakifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in