Citat:
Ursprungligen postat av
Veridictores
Citat:
Ursprungligen postat av
Tohatsu
Fullgod sikt
Här är en bild strax norr om olyckan vid samma tid
https://postimg.cc/zLVRfK9m
Givet min tidigare kommentar så vill jag korrigera mig lite och förtydliga.
Den här bilden, manipulerad av kameran eller inte och oavsett hur mycket ljusare än omgivningen den här, visar ändå hur långt siktavståndet är. Så långt såg kameran. Sedan kan ögat inte alltid utgöra detaljrikedomen på det vis som syns i bilden.
Om det var uppehåll en halvtimme tidigare, när olyckan inträffade, bör det varit minst lika bra sikt och om lanternan på snipan var tänd, vilket inte är säkert om det inte var mörkt, så bör i vart fall den tända lanternan synts från skeppet.
Du råkar inte ha en bild från övervakningskameran i närheten av 21:23?
Det är precis så här pass ljust jag upplevt att det var/är vid 21.30 ca. (Bor inte alltför långt ifrån, solnedgång exakt samma tidpunkt.)
Det gör det så häpnadsväckande och svårt att greppa för oss sjöovana noviser (om ens det).
Även om det regnade. Hur kunde de missa varandra, särskilt snipan. Ser man inte ett stort fartyg på långt håll om man tittar bakåt? Eller ett litet om man tittar framåt? Rundat något? Hänt något ombord som har tagit uppmärksamhet?
Det verkar som att precis allt som kunnat gå fel har gått fel här. Inga ljudsignaler enligt det mesta som har framkommit. Om de på handelsfartyget har sett lilla snipan på långt håll och inte avgett signal... tja, då ligger de väl illa till. Min lekmannatanke.
Nu säger de ju att de inte har märkt ihopstötningen/påkörningen och det kan bero på en massa saker läser jag här, som döda vinklar och annat. Men de kanske såg snipan på långt håll? Sägs inget om. Utan att ge signal. Det kanske de inte skulle erkänna om så är fallet - eller faktiskt inte minns.
Håller inte snipans förare, skeppare/kapten?, som utan ansvar heller. Hur kunde han ligga mitt i en farled och inget se? Många frågor är det.
Han måste ha fruktansvärda mardrömmar just nu. Gå igenom gång på gång. Tar nog lång tid att komma tillbaka. Om någonsin, en del blir tokiga och aldrig sig själva igen när något fruktansvärt händer.