2026-08-04, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
En möjlighet som har föreslagits är att åklagaren skulle ha kunnat hämta information ifrån Doris plotter. Hur troligt det är kan inte jag svara på. Men en plotter sparar väl färdvägen och kanske den kan visa att snipan funnits där en längre tid.
Men om han har tex google mail så sparas positionen hela tiden om man inte aktivt deaktiverar funktionen.
Citera
2026-08-04, 12:21
Medlem
Jag förstår fortfarande inte varför fritidsbåten har gått mitt i farleden. I dåligt väder i en hyfsat vältrafikerad led känns det som en väldigt onödig risk att ta. Det är lite som med ett övergångsställe, även om det är bilistens ansvar att stanna så är det fortfarande jag som skadas svårt eller dör om jag blir påkörd. Alltså är jag väldigt vaksam när jag är i trafikerad led.
Citera
2026-08-04, 12:23
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
5 ton, den väger nog inte ens 2 ton!
"Ca 1,8–2,5 ton (beroende på utrustning och ålder)." enl. Allan Ivarsson, men jag tycker 2,5 ton låter för mycket.
Man skall vara lite försiktig med att lita på vad Allan ballan skiter ut.
Citera
Medlem
I princip enda fallet jag kan tänka mig att lotsen kan ses som skyldig är väl om sikten varit riktigt usel eller man ignorerat något fel. Finns lite krav på sikt för längre fartyg och även fartyg med ammoniak i lasten... Krav på sikt 0,25-0,5nm med ammoniak, på denna plats.
Citera
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonker
Jag förstår fortfarande inte varför fritidsbåten har gått mitt i farleden. I dåligt väder i en hyfsat vältrafikerad led känns det som en väldigt onödig risk att ta. Det är lite som med ett övergångsställe, även om det är bilistens ansvar att stanna så är det fortfarande jag som skadas svårt eller dör om jag blir påkörd. Alltså är jag väldigt vaksam när jag är i trafikerad led.
Jag tror föraren av snipan var en idiot kanske?
Låga odds på det va?
Citera
2026-08-04, 12:24
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvadrolupia
https://www.sjofartsverket.se/sv/

Trafikverkets uppgift är preciserad i verkets instruktion (Förordning 2010:185 med instruktion för Trafikverket). Uppgiften sammanfattas på ett övergripande plan i instruktionens första paragraf:

”Trafikverket ska med utgångspunkt i ett trafikslagsövergripande perspektiv ansvara för den långsiktiga infrastrukturplaneringen för vägtrafik, järnvägstrafik, sjöfart och luftfart samt för byggande och drift av statliga vägar och järnvägar.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Trafikverket

Tydligen så har man styckat myndigheterna så att Sjöfartsverket finns kvar, liknande "Rest-Jugoslavien"..
Citera
2026-08-04, 12:24
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Hur vet åklagaren det? Han hade ju inte ens sett den bärgade båten och den hade inga skador i aktern. Kan snipans rutt finnas lagrad från någon gps eller radar? Annars har åklagaren bara gått på pappans ord för att göra det uttalandet.

Låter inte orimligt.

För mig känns det tyvärr inte orimligt heller att åklagaren har fabricerat ett händelseförlopp för att försöka styrka att fartyget brutit mot regeln om upphinnande fartygs väjningsplikt, detta i desperation att få kaptenen häktad och därmed inlåst I Sverige.
Citera
2026-08-04, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Ser det ut som snipan blivit "kraftigt påkörd i aktern" som åklagare James von Rejs påstått?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/har-tas-bargade-fritidsbaten-i-land-efter-olyckan-utanfor-tjorn

"– Båda fartygen hade en längre tid haft samma färdriktning söderut och västerut i Hakefjorden, men fritidsbåten betydligt långsammare så att den blev upphunnen och kraftigt påkörd i aktern, har åklagare James von Reis tidigare sagt i ett uttalande."
Precis vad jag och flera tänkt. Snipan höll jämn hastighet plus döda vinkeln
Hade han varit en "sämre" båtförare och vinglat hit och dit hade förmidligen inget hänt
Sorgligt
Citera
2026-08-04, 12:28
Medlem
Från SR

Klockslaget 21.30 kan komma att bli centralt för utredningen. Det är då båten precis har passerat Kattön, där pappan och barnet sen hittas. Båten har ökat hastigheten och färdas nu med en hastighet av 12,2 knop. Av data från fartygets tracker går det att utlösa att det då blåste nära 7 meter per sekund på platsen. SMHI:s närliggande mätstation vid Måseskär uppmätte samtidigt en maxhastighet för byvindarna på nära 11 meter per sekund. Mätstationen uppmäter också regn mellan klockan 20.30 och 22 med som mest 0,5 mm per 15 minuter.

Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Vaa, räddades inte pappan och sonen kl 22, kollisionen en halvtimme tidigare?
Citera
2026-08-04, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonker
Kan man inte jämföra med att ligga i två filer bredvid varandra
Citera
2026-08-04, 12:30
Medlem
Från SR, det va 21.30 olyckan skedde:

Klockslaget 21.30 kan komma att bli centralt för utredningen. Det är då båten precis har passerat Kattön, där pappan och barnet sen hittas. Båten har ökat hastigheten och färdas nu med en hastighet av 12,2 knop. Av data från fartygets tracker går det att utlösa att det då blåste nära 7 meter per sekund på platsen. SMHI:s närliggande mätstation vid Måseskär uppmätte samtidigt en maxhastighet för byvindarna på nära 11 meter per sekund. Mätstationen uppmäter också regn mellan klockan 20.30 och 22 med som mest 0,5 mm per 15 minuter.

Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Upprepar för tredje och sista gången. Enligt åklagaren är det klockslaget för kollisionen när två personer dog. Han må ha uttryckt sig udda i pressmeddelanden men ingen åklagare uppger tid för inkommet SOS-samtal i en häktningsframställan.

Han är bestämd med att vållande till annans död = kollisionen skedde 22:04.

Puh att försöka belägga fakta i en tråd med rekordmånga trådsanningar. Det är ju bara att dubbelkolla offentliga uppgifter.

Jag loggar ut.
Citera
2026-08-04, 12:32
Medlem
Fucktiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Tre sjömil?
Radio Nord samt Syd låg precis 3 sjömil utanför Sverige, för att komma undan Radiomonopolet. (Internationellt vatten)

Har Stena-färjorna (GBG) lots ombord? (Antar det)

Jag vet inget om just Stena-färjorna, men man kan få dispens från lots om befälet har tillräcklig kunskap om den aktuella rutten. Kan tänka mig att Stenafärjorna har befäl som kör samma sträckor hela tiden och kan Göteborgs hamn/älvutloppet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in