2026-07-30, 23:15
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Men om båten går längs farleden kommer den väl knappast bli träffad? Fartyget borde väl till 99% gått mitt i farleden om inget gravt fel gjorts.

Och att gå mitt i en farled med en snipa väljer man väl inte att göra?

Teorierna här innan har varit att båten 1) blivit påkörd bakifrån av fartyget eller 2) kolliderat när de korsar farleden. 3) att båten fått tekniskt fel medan den korsar farleden...
Det är sånt som det spekuleras i och som vi kanske kommer få svaret på.

Mitt tips är att en rad oberoende olyckliga omständigheter skapade kraschen.
Båda farkoster kommer att klandras.

Som nån skrev ” Båda farkosterna har skyldighet att synas och att hålla utkik”
Citera
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Men om båten går längs farleden kommer den väl knappast bli träffad? Fartyget borde väl till 99% gått mitt i farleden om inget gravt fel gjorts.

Och att gå mitt i en farled med en snipa väljer man väl inte att göra?

Teorierna här innan har varit att båten 1) blivit påkörd bakifrån av fartyget eller 2) kolliderat när de korsar farleden. 3) att båten fått tekniskt fel medan den korsar farleden...

Jag gissar att snipan gått söderut mitt i farleden mot fyren på Älgön för att det höll på att bli för mörkt för att korsa farleden och runda Älgön österut vid Brattön. Om de nu var på väg mot Nordön där det finns två stora hamnar som folk i tråden skrivit.
Det blev för mörkt för att hitta passagerna öster om Älgön och då la man sig mitt i farleden och satte kurs mot fyren på Älgön.
https://geokatalog.sjofartsverket.se/kartvisarefyren/
Citera
Medlem
Borde det inte gå att införa nån app för fritidsskeppare som varnar på mobilen när det kommer stora fraktfartyg ?
Citera
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mbabbe
Så det var inte idiotiskt att ge sig ut med familjen i regn och blåst sent på kvällen i den farleden?
Om man skulle ställa frågan till pappan idag så gissar jag att han skulle kanske göra en annan bedömning om han fick vrida tillbaka klockan.
Det var inte hård vind eller mörker som var problemet här...
6 m/s är fan inte mycket till bralla.
Citera
2026-07-30, 23:16
Medlem
Jag är beredd att hålla med dig...

Jag förstår folk här på tråden som är föraegade på fartyget om de gjort ngt fel och orsakar två människoliv.

Men det jag menar är, även om du har företräde på.övergångsställe så är det ju lite sunt förnuft att försöka ha uppsikt innan man går rakt över vägen utan att kolla höger eller vänster...

Om motorn la av mitt under färden blir ju givetvis situationen helt annorlunda och ännu mer tragisk

Citat:
Ursprungligen postat av Kokekaffe
Nej, det är alltid en avvägning. Väder, vind, siktförhållanden och annan trafik får naturligtvis vägas in. Eget ansvar och sunt förnuft är tyvärr inte Sveriges nationalsporter.
Citera
2026-07-30, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Det har du rätt i.
Men det krävs väl ingen skepparexamen för att köra snipa i skärgården?
Nej, man självbevarelsedrift och sunt förnuft krävs, annars sorteras man så småningom bort av Darwins lagar. Därmed inte sagt att de drabbade i denna olycka förtjänat något ont eller ens gjort fel, det vet vi inte ännu.
Citera
2026-07-30, 23:17
Medlem
Bukharins avatar
Citat:
Det har du rätt i.
Men det krävs väl ingen skepparexamen för att köra snipa i skärgården?

Det krävs ingen skepparexamen för att köra snipa någonstans. Det är klart de vet att det finns stora fartyg där, men alla har inte erfarenheten av att få syn på ett sådant för sent. Det är nästan kusligt att komma nära ett fraktfartyg på dagtid med blankt vatten. Och man förväntar sig ju att de ska vara upplysta som en Stenafärja på natten, vilket fraktfartygen inte är. Det är dags att släppa skuldfrågan och bara förstå att lika lite som vi kan klandra semesterfirarna som dog i tsunamikatastrofen för att de reste till fel land, ska vi klandra dessa båtägare som hamnade i en situation de uppenbarligen inte kunnat föreställa sig.
Citera
2026-07-30, 23:18
Medlem
israelisinnocents avatar
Citat:
Borde det inte gå att införa nån app för fritidsskeppare som varnar på mobilen när det kommer stora fraktfartyg ?
Varför inte använda hjärnan?
Precis som när man kör bil

Hoppas han åker dit på vållande
Familjemord!

Vila i frid
Citera
2026-07-30, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Du pratar din skit och står klart att du inte har kapaciteten att uttala dej.
Rådet till dej är att låta någon annan tänka åt dig.

Sexdockor, är du tolv år eller ?
Märks att det bara är din kropp som fortsatt växa sedan den åldern, men förståndet däremot står kvar och stampar?

I trafiken är ju regeln att man ska kunna stanna för alla hinder som dyker upp.
Om du ligger 10meter bakom en bil ses det ofta mellan fingrarna, tills dess du inte hinner stanna utan orsakar en olycka.

Ser du likheten med det som diskuteras i tråden?

Jaha, och...isåfall är det lika mycket DITT problem med sjölagarna som mitt, vad har du gjort åt saken, du som är så duktig med din 12 årings
mentalitet?

Ja. Det är inte nödvändigt att kunna just stanna på sjön av ganska uppenbara anledningar. Det räcker med att kunna gira. I trång farled går det inte gira för stora fartyg och därför är mindre båtar tvungna att hålla sig undan. Oavsett om det stora fartyget är upphinnande eller inte.

Det är inte endast ett regelbrott som begåtts i denna situationen utan flera. Av både snipan och fartyget. Just därför blir det alltid en procentfördelning av skulden.

Är du osäker kan du säkert kontakta sveriges dispaschör som kan förklara grunderna för dig, om hen inte har nåt bättre för sig.
Citera
Medlem
fululfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Varför inte använda hjärnan?
Precis som när man kör bil

Hoppas han åker dit på vållande
Familjemord!

Vila i frid

Lugn nu. Olyckor händer även erfarna inom alla gebit.
Citera
Medlem
Citat:
Gissar du på kaptenen eller pappan i så fall?

70/30 på pappan. Men bara gissning.
70/30 att det blir åtal också.
Det går absolut inte att veta i nuläget, även om många anser sig kunna veta det.
Citera
2026-07-30, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bukharin
Det krävs ingen skepparexamen för att köra snipa någonstans. Det är klart de vet att det finns stora fartyg där, men alla har inte erfarenheten av att få syn på ett sådant för sent. Det är nästan kusligt att komma nära ett fraktfartyg på dagtid med blankt vatten. Och man förväntar sig ju att de ska vara upplysta som en Stenafärja på natten, vilket fraktfartygen inte är. Det är dags att släppa skuldfrågan och bara förstå att lika lite som vi kan klandra semesterfirarna som dog i tsunamikatastrofen för att de reste till fel land, ska vi klandra dessa båtägare som hamnade i en situation de uppenbarligen inte kunnat föreställa sig.

När det passerar så många hundra fartyg i den här farleden borde den ju vara off limits för "semesterskeppare".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in