2026-07-28, 20:56
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamyai
Vi pratar nog förbi varandra. Satan kallas fortfarande "denna världens furste". Men det betyder inte att hans ställning är densamma efter Kristi kors, nedstigande i Hades och uppståndelse som den var före dem. Det är just där den ortodoxa förståelsen skiljer sig. Kristus har besegrat döden och brutit djävulens välde, även om den slutliga domen över Satan ännu återstår. Därför kan Nya testamentet både tala om Satan som verksam i världen och samtidigt säga att "denna världens furste är dömd" (Joh 16:11).

Under påsk sjunger vi: "Kristus är uppstånden från de döda, med döden trampade Han ned döden...". Satans starkaste maktmedel över mänskligheten sedan syndafallet var just döden. Genom Kristi död och uppståndelse har denna makt brutits, även om den slutliga fullbordelsen av segern väntar på Hans återkomst.
Det är ett stort misstag att underskatta världens furste för att framstå som rättfärdiga.
Citera
2026-07-31, 09:18
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Jesus blev frestad av djävulen. En gång erbjöds han att bli världens furste om han tillbad Satan, som antagligen tänkte "går det så går det" för Jesus verkade inte det minsta frestad.

En annan gång föreslog Petrus att de skulle bilda en väpnad grupp som försvarade Jesus mot prästernas planer på att döda honom. Den frestelsen var starkare:

Men han vände sig om och sade till Petrus: »Gå bort, Satan, och stå mig icke i vägen; du är för mig en stötesten, ty dina tankar äro icke Guds tankar, utan människotankar.» — Matteus 16:23

Jesus var upprörd i sitt inre över vad som skulle ske med honom och natten innan korsfästelsen bad han Gud att få slippa:

Och han tog med sig Petrus och Sebedeus' två söner; och han begynte bedrövas och ängslas. Då sade han till dem: »Min själ är djupt bedrövad, ända till döds; stannen kvar här och vaken med mig.» Därefter gick han litet längre bort och föll ned på sitt ansikte och bad och sade: »Min Fader, om det är möjligt, så gånge denna kalk ifrån mig. Dock icke såsom jag vill, utan såsom du vill!» — Matteus 26:37-39
Citera
2026-08-01, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag ska titta på YT-kanalen och är glad att det finns någon som gillar mina Jesuscitat.
Citera
2026-08-03, 10:33
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Men Satan är världens furste till slutet?
Det anser jag att skriften säger, ja. En begränsad och "tidsbestämd" makt. Satan är ej allsvetande och ej allsmäktig. Problemet började redan i Edens lustgård och det syndafördärv som följde på det.
Citera
2026-08-04, 11:09
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Det anser jag att skriften säger, ja. En begränsad och "tidsbestämd" makt. Satan är ej allsvetande och ej allsmäktig. Problemet började redan i Edens lustgård och det syndafördärv som följde på det.
Världens furste är en skapad varelse som oss människor och Gud kan göra vad som helst med oss. Men i Satans makt ingår ändå att styra och störta världens makthavare och att fresta miljarder människor 24 timmar om dygnet.

Utan Gud är vi chanslösa och alla religiösa organisationer av vikt blir med tiden infiltrerade med djävulens barn på alla strategiska positioner.

Bara de mest tillförlitliga profetiska uppgifterna kan hjälpa oss på rätt väg och framför allt de kanoniska evangelierna.
Citera
2026-08-11, 11:43
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Världens furste är en skapad varelse som oss människor och Gud kan göra vad som helst med oss. Men i Satans makt ingår ändå att styra och störta världens makthavare och att fresta miljarder människor 24 timmar om dygnet.

Utan Gud är vi chanslösa och alla religiösa organisationer av vikt blir med tiden infiltrerade med djävulens barn på alla strategiska positioner.

Bara de mest tillförlitliga profetiska uppgifterna kan hjälpa oss på rätt väg och framför allt de kanoniska evangelierna.
Det ligger mycket i det du skriver här. Hur satans infiltration i olika kyrkor, samfund och andra religiösa organisationer går till är kanske värt att diskutera i sin egen tråd.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in