Citat:
Jag vet ju inte hur eller när men tänker att Satan haft den positionen länge utan att Gud stoppat honom. Gud stoppar inte heller andra makthavare som överstepräster, presidenter, kungar eller ledare för kriminella organisationer. Min uppfattning är att alla utlämnas till konsekvenserna av sin egen vilja.
Inget hindrar enligt mig att någon satt Satan att förvalta världen och han sa till Jesus att han också kunde ge den till vem han ville.
Och djävulen förde honom upp på en höjd och visade honom i ett ögonblick alla riken i världen och sade till honom: »Åt dig vill jag giva makten över allt detta med dess härlighet; ty åt mig har den blivit överlämnad, och åt vem jag vill kan jag giva den. — Lukas 4:5-6
Inget hindrar enligt mig att någon satt Satan att förvalta världen och han sa till Jesus att han också kunde ge den till vem han ville.
Och djävulen förde honom upp på en höjd och visade honom i ett ögonblick alla riken i världen och sade till honom: »Åt dig vill jag giva makten över allt detta med dess härlighet; ty åt mig har den blivit överlämnad, och åt vem jag vill kan jag giva den. — Lukas 4:5-6
Jag uppskattar att du är tydlig med att du inte vet hur eller när. Där skiljer sig våra utgångspunkter.
Du säger samtidigt att "inget hindrar" att någon satte Satan att förvalta världen. Detta är just en spekulation om den osynliga världen, vilket var något du tidigare skrev att du inte ville bygga teologi på.
Den ortodoxa kyrkan drar inte den slutsatsen av Lukas 4. Att Satan säger att makten har överlämnats åt honom innebär inte att Gud har insatt honom som en legitim förvaltare. Den slutsatsen följer inte av texten, och Kyrkan har aldrig förstått den så.
Den patristiska förståelsen är i stället att Satans herravälde är usurperat, alltså att han olovligen har lagt beslag på ett herravälde genom sitt eget avfall och människans fall, inte genom ett legitimt uppdrag från Gud.
Om du menar att Satan sattes att förvalta världen, vem menar du då gav honom den ställningen? Och hur förenar du samtidigt det med att Kristus beskriver honom som en lögnare och mördare från begynnelsen (Joh 8:44)?