2026-08-04, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
På de sträckor där E4 är motorväg får du inte köra med långsamtgående fordon tex EPA-traktorer. Får du verkligen åka in i vilken farled som helst med en liten eka?

Obs: detta är en allmän fråga. Jag ifrågasätter inte om förarna till båten som tråden handlar om gjort rätt eller fel.
Korta svaret är ja, du får framföra en eka i en farled.
Citera
2026-08-04, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
"Nu misstänkts ytterligare en person, enligt handlingar till tingsrätten som Aftonbladet var först med att ta del av. Den misstänkta tilldelades en advokat under måndagen.

Enligt handlingar från tingsrätten är personen misstänkt för vårdslöshet i sjötrafik och vållande till annans död."
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ytterligare-en-person-misstanks-efter-batolyckan-pa-tjorn

Märkligt att de inte delar nationalitet.... är det Pappan tro?

Gissar på lotsen.

Man har hört något på bandupptagningen från Svarta lådan troligen
Citera
2026-08-04, 10:53
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjolafallelera
Stort lastfartyg, hinner de verkligen? Gira skarpt och sakta ned farten ordentligt? I jämförelse med kryssningsfartyg så lär nog manövrering av lastfartyg gå fortare och lättare. För vårat skolfartyg tog det ett bra tag tills man insåg att man girade åt *xxx grader babord/styrbord*. Därför jag frågar...

Snipan gick väl ej att se på radarn? Syntes den inte för att deras lanternor inte syntes? Som sagt, är det dimma så är det kaptenens ansvar att delegera till någon att hålla extra utkik/lysa med ficklampa? Eller tänker jag fel?

Visst var det som så att de inte ens märkte av något när de körde över snipan? Skulle man kunna höra att de kör i något/över något? Även om den sögs under fartyget? Det är ju inte direkt ett berg/klippa som man kör in i, de använder väl isåfall något system (ekolod?) för att undvika att köra på grunt/stöta i berg/klippor?

Inga problem med skarpa grisar, det ser du som sagt när han körde under Tjörnbron.

Huruvida snipan gick att se på radarn vet vi inget om.
Snipan BORDE setts IRL.

ANNARS, om nu sikten var såååå dålig borde
a) utkik funnits på bryggan
B) ljudsignaler givits varannan minut
C) farten minskats.

Jmf färjan Sandefgord Strömstad , 160m lång, den klarar fint att dela trånga farleder med alla norrmän som tar sina fritidsbåtar till Strömstad för billig alkohol.

90m är inte ”jättestort” fartyg heller. Sticker bara 4m djupt dessutom.
Citera
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
På redden ligger de för att invänta plats i hamn.
Att ”bara” vänta på lots gör nog ingen…
Åhå. Får korrigera mig till "ankringsplats" då. Jag är inte sjökapten så jag får nog inte till alla begrepp helt rätt.
Citera
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
Gissar på lotsen.

Man har hört något på bandupptagningen från Svarta lådan troligen
Men lotsen stirrar väl bara på ett digitalt sjökort typ glor på en skärm?

Denna utkik som det talas om, det kanske är han som är misstänkt men det borde va pappan, givetvis.
Citera
2026-08-04, 10:54
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
På de sträckor där E4 är motorväg får du inte köra med långsamtgående fordon tex EPA-traktorer. Får du verkligen åka in i vilken farled som helst med en liten eka?

Obs: detta är en allmän fråga. Jag ifrågasätter inte om förarna till båten som tråden handlar om gjort rätt eller fel.

Ja du får åka in i en farled med en liten eka. Ta Stockholm som exempel där alla sjövägar in till innerstan är farleder och ibland är det en passage som är under 200 meter bred där hela vattnet är en farled så det enda ekan kan göra är att hålla långt till höger i farleden.
Citera
2026-08-04, 10:54
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:

Ja, finns inga förbud.

Sen skulle jag aldrig gå f ör segel i trånga, hårt trafikerade farleder men det är en annan femma
Citera
2026-08-04, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
"Nu misstänkts ytterligare en person, enligt handlingar till tingsrätten som Aftonbladet var först med att ta del av. Den misstänkta tilldelades en advokat under måndagen.

Enligt handlingar från tingsrätten är personen misstänkt för vårdslöshet i sjötrafik och vållande till annans död."
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ytterligare-en-person-misstanks-efter-batolyckan-pa-tjorn

Märkligt att de inte delar nationalitet.... är det Pappan tro?
Lotsen måste det vara, eller av kapten utsedd utkiksman som egentligen inte gjorde sitt jobb.
Tror inte någon gjorde sitt jobb på det stora fartyget, jag lägger fortfarande 500 spänn på att kapten och lots firade pride tillsammans.
Citera
2026-08-04, 10:56
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Åhå. Får korrigera mig till "ankringsplats" då. Jag är inte sjökapten så jag får nog inte till alla begrepp helt rätt.
Tror inte man ankrar upp BARA för att vänta på lots heller. Ivartfall inte i Sverige.

Det är plats i ha mn som är flaskhalsen, inte lotskapacitet

Kostar pengar att göra det..
Citera
2026-08-04, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
Om det är någon annan än pappan eller lotsen borde man väl ha häktat den person för flyktrisk, för alla andra var väl ryssar?

Det har sannolikt kommit nya uppgifter t ex i förhör med AK (ryssen) igår eftersom misstanke mot den andra personen och framställan kom redan igår. Den andra misstänkta bor i Sverige eftersom förordnande av försvarsadvokat enbart har skickats med lösbrev.

Det finns fortfarande bara en målsägande i målet vilket bör handla om dödsboet. De överlevande skulle ha haft ett eget, annat målsägandebiträde.

Jag har sett Sveriges radio och annan svensk media ha inkorrekta tidslinjer så många gånger tidigare och nu är det dessutom semestertid med vikarier. Varför jag inte litar på de uppgifterna för fem öre. Kan åklagarens tidpunkt för olyckan bevisas vara felaktig med stenhård fakta är det förstås en annan sak. Den ditritade rektangeln på kartan som jag försåg er med ska vara fartygets exakta plats. Den har efterfrågats och spekulerats i mycket i tråden.
Citera
2026-08-04, 10:58
Medlem
israelisinnocents avatar
Har det framkommit hur professionell besättningen var?
Och varför anställer de ryssar?
Citera
2026-08-04, 10:58
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Tror inte man ankrar upp BARA för att vänta på lots heller. Ivartfall inte i Sverige.

Det är plats i ha mn som är flaskhalsen, inte lotskapacitet

Kostar pengar att göra det..
Så det var inte begreppet "redden" jag fick fel, utan själva ankringen?
Man beställer normalt lots under gång, utan att ankra upp om man inte behöver invänta hamnplats?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in