2026-07-29, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManySuchCases
Var mörkt ute kl 22. Är nog huvudorsaken.
Nja, skymning är nog mer rätt, det var ju 21.30 det hände.
Citera
2026-07-29, 11:15
Medlem
Man har inte flytväst på sig jämt i en större fritidsbåt.
Det är rätt obekvämt att t.ex sova med flytväst. Är man uppe på däck, har man självklart flytvästen på.
Citera
2026-07-29, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Constantinformant
För oss som inte har sjövana, inte kan trafikregler på sjön med mera. Flera skriver i tråden att det är ofattbart hur det kan hända, klantigt osv.

Förklara gärna för oss noviser: varför är det så osannolikt? Med lite risiga förhållanden mm så tänker jag kanske i min enfald, att det är konstigt att det inte händer fler olyckor. Båtar har ju annan bromssträcka. Vissa båtar är enorma kolosser som inte kan gira väck instantly.

Varför är det så osannolikt med krockar på sjön? Det framkommer ju här att småbåtar utan AIS kan vara svåra att se.

Tragiskt det som hänt så klart.

Angående sjöregler så har arbetstrafik företräde för fritidsbåtar.

Angående radar finns olika sändningslägen där man kan se olika långt bort från egna båten och då får man radarskugga närmre båten. På stora fartyg finns ibland fler än en radar pga detta. Tex en radar i fören som övervakar den blinda vektorn framför båten.
För en båt som behöver 500-1000m i svängradie finns inte så stor anledning att titta 100m framför fartyget under gång.
Lite som att titta 10m framför bilen när du ligger på motorvägen.

Den förlista båten hade förmodligen ingen AIS då hade fraktfartyget sett dem på den.
Alla fartyg har AIS enligt lag men för fritidsbåtar är det upp till var och en.

Min teori är att i och med att vrakdelar, dynor osv hittats så är det fartyget som träffat båten med en bogträff.
Har svårt att se att en snipa skulle fullständigt trasas sönder om den kör in i en vägg. Bogen är den starkaste delen på båten.
Varför är då frågan.
Jag gissar på motorproblem och de ligger och driver i farleden. Driver in i radarskuggan och fartyget klipper till snipan med bogen.

Mina tankar går till familjen i snipan.
Senast redigerad av Honungkonung 2026-07-29 kl. 11:21.
Citera
2026-07-29, 11:18
Medlem
BombaySaphires avatar
Enligt uppgift kom familjen från en annan del av Sverige. Ofattbart dumt att ge sig ut i Göteborgs skärgård i skymning när det blåser kuling när man troligtvis inte känner till farvattnet i lokalområdet. Absurt till och med.
Senast redigerad av BombaySaphire 2026-07-29 kl. 11:21.
Citera
2026-07-29, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFripp
Just nu kryssar ett propellerplan kors och tvärs över området. Det har passerat mig minst tre gånger. Jag är för dålig på plan men ett ganska smalt och halvstort propellerplan (liknande SAAB 2000) som jag inte ser på flightradar. Det kör spontant högt för att söka (uppe bland molnen) men inte så högt som flygplan brukar köra... Någon som vet vad detta kan vara?

Gissar på kustbevakningens Dash 8'a som är ute och letar.
Citera
Medlem
Jag förutsätter att MISJE VERDE hade aktiv kollisionsvarning via sina radarer. Dock så finns ju oturen att hamna i radioskugga i närheten av fartyget och nästla sig in från sidan framför roder och ovan propeller.

Det kan ju förklara varför snipan var i spillror, särskilt om fartyget var olastat.

Pappan somnat?
Citera
Medlem
Ingen som vet namnet på offret eller var dom bodde?
Citera
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mbabbe
Kan den JULEXIE vara den som var tillsammans med olycksbåten? Enligt tidigare uppgifter var de ju två småbåtar tillsammans.

Nej, den åkte till olycksplatsen långt senare. Han gjorde ett stopp vid jag förmodar är deras sommarstuga och släppte nog av barn och fru Klåverön, tankade sedan vid Koön och åkte vidare till Hakefjorden. Kollar man hans Facebook, så verkar han också leta vrak. Om det sker som dykare eller med ROV framgår inte. Hans båt och belysningen lämpar sig i.a.f. väl för att vara behjälplig vis en sökinsats. Det märkliga var att han la till vid skyddsobjektet och låg bredvid ett av Kustbevakningens fartyg. Efter det så åkte han en sväng till olycksplatsen, för att senare vända hem.
Citera
2026-07-29, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wonduck
Sen undrar jag vart uppgiften att flytväst saknades kommer ifrån?

Bland de första som ringde in om olyckan var några som hade hört visselpipor och rop på hjälp. Visselpipan borde varit på pappan och sonens flytväst.

I media skrevs det att det saknades flytväst på de som är borta.
Citera
2026-07-29, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Constantinformant
För oss som inte har sjövana, inte kan trafikregler på sjön med mera. Flera skriver i tråden att det är ofattbart hur det kan hända, klantigt osv.

Förklara gärna för oss noviser: varför är det så osannolikt? Med lite risiga förhållanden mm så tänker jag kanske i min enfald, att det är konstigt att det inte händer fler olyckor. Båtar har ju annan bromssträcka. Vissa båtar är enorma kolosser som inte kan gira väck instantly.

Varför är det så osannolikt med krockar på sjön? Det framkommer ju här att småbåtar utan AIS kan vara svåra att se.

Tragiskt det som hänt så klart.

Det är framförallt dom utan sjövana som påpekar att det är ofattbart.
Citera
Medlem
remixutoheavens avatar
Nu vet vi inte modell samt hur snipan ser ut, men skulle nog gissa att den har hytt då det vore väldigt uppseendeväckande om man är ute och kör i en öppen snipa vid den tidpunkten. Mamman och det ena barnet är i hytten när kollisionen inträffar medan pappan kör med det andra barnet vid sig. Det är min huvudgissning varför de två hittades och kunde räddas snabbt, medan de andra två har fastnat och antagligen dragits ner när båten sjönk.

Rent storleksmässigt så kan det vara många olika modeller samt varianter och det uppges att den är ca 25ft (dvs 7-7,6 meter) så då kan det vara alltifrån en klassisk öppen snipa till en Saga 24.

Den stora frågan är hur bägge parter missar samt kolliderande med varandra... De borde ha synts både ifrån bryggan på det norska fartyget samt på radarn och snipan borde ha sett fartyget också. Misje Verde borde ha en fart runt 11-13 knop, beroende på om lastad eller ballast, så det kommer inte jätte snabbt....

Men antagligen är olyckan maximal otur och oaktsamhet ifrån bägge parter.
Senast redigerad av remixutoheaven 2026-07-29 kl. 11:28.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Enligt uppgift kom familjen från en annan del av Sverige. Ofattbart dumt att ge sig ut i Göteborgs skärgård i skymning när det blåser kuling när man troligtvis inte känner till farvattnet i lokalområdet. Absurt till och med.
ja låter inte vidare klokt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in