2026-08-04, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Men även om snipan korsade leden så träder ju högerregeln in att fartyget då ska passera bakom aktern på snipan.

Sen tillkommer regel 17 som även uppmanar snipan att ligga kvar på sin kurs:

Regel 17 – Fartyg som ska hålla kurs och fart
a. 1) När det ena av två fartyg är skyldigt att hålla undan, ska det andra
hålla sin kurs och fart.

Nja, i ett sådant fall så gäller nog trång farled där mindre fartyg skall ge väg och korsa så tvärt de kan.

Har du å andra sidan seglat norr om Katten så vet du att det finns ingenting där - det är en död kust, möjligtvis undantaget Rösselvik. Och kommer man från Skärhamn går man söder om Katten. Mer sannolikt att han passerat Mittholmarna.

Och, åklagaren vet ju givetvis redan var de kom ifrån så inte så svart att lägga ihop 1+1.
Citera
2026-08-04, 09:23
Medlem
Än en gång, det har begåtts en rad misstag både på fartyget och i snipan. Kombinera det med en mängd otur och ni har orsaken till olyckan.

Snipan verkar ha sin primära skada på höger sida, vilket antyder att den antinget girat höger för att undkomma fartyget, eller att den när den blivit upphunnen pga vattentrycket från bulben i bogen har vridit vridit snipan åt styrbord.

Hade snipan legat femton meter mer åt styrbord så hade den kanske synts och den hade kanske klarat vågsvallet tillräckligt för att personerna ombord skulle ha kunnat rädda sig själva även om snipan sjunkit.

Kaptenen på fartyget har uppenbarligen inte haft tillräcklig uppsikt, det är självklart. Oavsett vilka misstag kaptenen på snipan begått så får man inte köra över den. Än mindre missa att den finns där. Om detta beror på isntällningar av instrument, avsaknad av utkik som kan kompensera för bristerna från bryggan etc, det får utredningen visa. Men de har inte fullgjort sitt ansvar.

Kaptenen på snipan har också gjort flera misstag/dåliga val, exempelvis så bör man inte gå i den stora farleden med en så liten båt. Nu gör väldigt många detta, men man bör undvika det. När jag hade en 7m motorbåt så körde jag aldrig i farleden utan korsade alltid den vinkelrätt, men då har jag också en enorm respekt för fartygen. Kaptenen på snipan har inte heller haft bra uppsikt bakåt.

Rörande vädret så kan det ha bidragit att det kom en kraftig skur, det kan främst ha gjort att sikten från snipan försämrades pga vatten på kapellets fönster. Det kan också ha gjort att den ordinarie filterinställningen på fartygets radar inte var lämplig och kan ha bidragit til att snipan inte syntes på radarn.

Min personliga mening är att båda kaptenerna bör ha ett ansvar här och att båda är skyldiga. Dock så har fartygets kapten detta som yrke, vilket gör att dennes ansvar är större. Och så verkar även åklagaren resonera.

Hade snipan fått motorstopp och drivit ut i farleden så skall fortfarande kaptenen på fartyget upptäcka och undvika den!
Citera
2026-08-04, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Men även om snipan korsade leden så träder ju högerregeln in att fartyget då ska passera bakom aktern på snipan.

Sen tillkommer regel 17 som även uppmanar snipan att ligga kvar på sin kurs:

Regel 17 – Fartyg som ska hålla kurs och fart
a. 1) När det ena av två fartyg är skyldigt att hålla undan, ska det andra
hålla sin kurs och fart.
Vi vet inte ens på vilken sidan av fartyget snipan var eller hur.

passera bakom aktern på snipan. Herrejösses, hör talas om hålla sig undan för yrkessjöfarten...

Snipan skulle girat efter fartyget såklart om det nu inte var ett planerat mord

Går du över vägen framför bussen också när du klivit av?
Citera
2026-08-04, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Rörande försvarsadvokatens uttalande om att påkörningen inte skett rakt bakifrån, det räcker nog med att aktern på snipan ligger någon decimeter på babords sida för att vägen från bogen skall svepa över den sidledes så att den träffas midskepps istället. Och åklagarens uttalande var att det var nästintill rakt bakifrån.

Varför hittar du på? Försvarsadvokaten vänder sig mot åklagarens påstående om att snipan blev "kraftigt påkörd i aktern".

https://www.aklagare.se/for-media/pressmeddelanden/2026/augusti/en-person-haktad-efter-sjoolyckan-vid-tjorn/

Citat:
Vid förundersökningen har framkommit att den ruffade, 7–8 meter långa fritidsmotorbåten som förliste vid sjöolyckan blev påkörd, närmast överkörd av norska lastfartyget Misje Verde. Båda fartygen hade en längre tid haft samma färdriktning söderut och västerut i Hakefjorden, men fritidsbåten betydligt långsammare så att den blev upphunnen och kraftigt påkörd i aktern.
Citera
2026-08-04, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Och vi vet inte heller att han korsade leden, så sluta upp med att påstå det. Jag hänvisar bara till åklagarens uttalande.
Utifrån skadan på styrbords sida så kan vi nog dra slutsatsen att snipan inte korsade leden, då hade skadan mest sannolikt hamnat på babords sida.
Citera
2026-08-04, 09:26
Medlem
Citat:
Än en gång, det har begåtts en rad misstag både på fartyget och i snipan. Kombinera det med en mängd otur och ni har orsaken till olyckan.

Snipan verkar ha sin primära skada på höger sida, vilket antyder att den antinget girat höger för att undkomma fartyget, eller att den när den blivit upphunnen pga vattentrycket från bulben i bogen har vridit vridit snipan åt styrbord.

Hade snipan legat femton meter mer åt styrbord så hade den kanske synts och den hade kanske klarat vågsvallet tillräckligt för att personerna ombord skulle ha kunnat rädda sig själva även om snipan sjunkit.

Kaptenen på fartyget har uppenbarligen inte haft tillräcklig uppsikt, det är självklart. Oavsett vilka misstag kaptenen på snipan begått så får man inte köra över den. Än mindre missa att den finns där. Om detta beror på isntällningar av instrument, avsaknad av utkik som kan kompensera för bristerna från bryggan etc, det får utredningen visa. Men de har inte fullgjort sitt ansvar.

Kaptenen på snipan har också gjort flera misstag/dåliga val, exempelvis så bör man inte gå i den stora farleden med en så liten båt. Nu gör väldigt många detta, men man bör undvika det. När jag hade en 7m motorbåt så körde jag aldrig i farleden utan korsade alltid den vinkelrätt, men då har jag också en enorm respekt för fartygen. Kaptenen på snipan har inte heller haft bra uppsikt bakåt.

Rörande vädret så kan det ha bidragit att det kom en kraftig skur, det kan främst ha gjort att sikten från snipan försämrades pga vatten på kapellets fönster. Det kan också ha gjort att den ordinarie filterinställningen på fartygets radar inte var lämplig och kan ha bidragit til att snipan inte syntes på radarn.

Min personliga mening är att båda kaptenerna bör ha ett ansvar här och att båda är skyldiga. Dock så har fartygets kapten detta som yrke, vilket gör att dennes ansvar är större. Och så verkar även åklagaren resonera.

Hade snipan fått motorstopp och drivit ut i farleden så skall fortfarande kaptenen på fartyget upptäcka och undvika den!
Bra sammanställt. Båda har missat men snipan ... herregud vilken skeppare
Citera
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Nja, i ett sådant fall så gäller nog trång farled där mindre fartyg skall ge väg och korsa så tvärt de kan.

Har du å andra sidan seglat norr om Katten så vet du att det finns ingenting där - det är en död kust, möjligtvis undantaget Rösselvik. Och kommer man från Skärhamn går man söder om Katten. Mer sannolikt att han passerat Mittholmarna.

Och, åklagaren vet ju givetvis redan var de kom ifrån så inte så svart att lägga ihop 1+1.

Jo men anta att snipan korsar vinkelrätt i 90 grader. Då ska ju fartyget passera bakom aktern på snipan. Men sen återstår ju om snipan korsade med väldigt liten marginal.
Citera
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:

Misstagen har givetvis främst skett på snipan. Annars skulle fartyget ha kört på tusentals småbåtar under sina år till sjöss.
Senast redigerad av BombaySaphire 2026-08-04 kl. 09:29.
Citera
Medlem
Citat:
Utifrån skadan på styrbords sida så kan vi nog dra slutsatsen att snipan inte korsade leden, då hade skadan mest sannolikt hamnat på babords sida.
Vart har du läst att snipan var styrbord om fartyget? Länka gärna
Citera
2026-08-04, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Varför hittar du på? Försvarsadvokaten vänder sig mot åklagarens påstående om att snipan blev "kraftigt påkörd i aktern".

https://www.aklagare.se/for-media/pressmeddelanden/2026/augusti/en-person-haktad-efter-sjoolyckan-vid-tjorn/
Vad då hittar på. Jag försöker förklara hur det fungerar i praktiken om man blir påkör bakifrån. Sannolikheten för en direkt träff i aktern är extremt nära noll, skulle du göra praktiska tester hundra gånger så tror jag inte att du skulle lyckas få en "direkt träff" i aktern en enda gång. Detta beroende på hur bogens bulb bryter vattnet.
Citera
2026-08-04, 09:29
Medlem
Citat:
Intressant, i beräkningarna finns ett mått på 90m som verkar ha betydelse. Oklart vad det är. Någon aning?

Det är en liten rektangulär symbol inritad bredvid leden, är det fartygets antagna position vid kollisionen?

Kring klockslaget? Vet vi att det var kollisionen? Eller första larmet? Många tidigare rapporter pekar på 21.50.

Upprepar för tredje och sista gången. Enligt åklagaren är det klockslaget för kollisionen när två personer dog. Han må ha uttryckt sig udda i pressmeddelanden men ingen åklagare uppger tid för inkommet SOS-samtal i en häktningsframställan.

Han är bestämd med att vållande till annans död = kollisionen skedde 22:04.

Citat:
Häktningsframställan
Vållande till annans död 2026-07-28 22:04 Hakefjorden, Kungälvs kommun
Id: POD50-BM2026-3552909493-BR, Ext ärendenr: 5000-K809967-26

Puh att försöka belägga fakta i en tråd med rekordmånga trådsanningar. Det är ju bara att dubbelkolla offentliga uppgifter.

Jag loggar ut.
Citera
2026-08-04, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Försiktig är man nog oftast men en sak som jag vet är att när det blir busväder och alla är trötta efter en dag/helg ute och på väg hem så blir pappan oftast kvar styrande och är det busväder så är det lätt hänt att dra igen kapellet slå på vindrutetorkarna och då brister det kolossalt i uppmärksamhet, en sjövan han har huvudet uppe i regnet och blåsten och spanar konstant och låter frun sitta inne och vet att han får en varm tacksam blick när dom väl är hemma kanske tom en Irish och ev lite mer

Fattar att det är lätt hänt. Men då är det ju en känsla av falsk trygghet hos pappan som gör att han inte sätter sig ute i regnet och håller koll. Dra upp kapellet kan man väl göra när man inte befinner sig i en farled som trafikeras av stora fraktfartyg. Självklart ska frun visa tacksamhet sen för att mannen sitter ute i regnet och blir kall
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in