2026-08-04, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Det var ett rent hypotetiskt påstående som motargument mot alla som påstår att han korsade leden. Det enda vi vet är att han hade legat i leden ett längre tag vilket antyder att han inte korsade alls. Oavsett, tills man är söder om Älgö gavel så ligger man i leden och kör som alla andra.

Det finns ju vissa påståenden om att familjen hade rötter runt Instöfjorden så en helt okvalificerad gissning är det ju inte att han skulle dit.

Det ändrar ju inte påståendet att han gick i leden (som tillbörligt). Det var ju en bra bit kvar till Älgön.
VI VET INTE OM HAN KORSADE, om du har bevis för motsatsen visa dessa
Citera
2026-08-04, 09:07
Medlem
Citat:
Då kanske jag har fel? Någon rättade mig med 21.30. Finns det en säker källa?

Jag publicerade åklagarens klockslag när kollisionen skedde, i bara några inlägg tidigare. Klockan 22:04.

Här är åklagarens karta med beräkningar:

https://gofile.io/d/TixbEt
Citera
2026-08-04, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Båten ÄR knäckt, (FB) Fartygskollision utanför Tjörn, två personer saknas, 2026-07-28 - hittade avlidna

Upphinnande vet vi ej, eller vet du mer än övriga?

Om då någonsin sett en båt eller objekt glida in mot ett större fartygs bogvåg så vet du mycket väl att den tappar styrningen och kastas runt de sista sekunderna. Var båten är skadad säger väldigt lite...

Vad som avgör upphinnande är inte hans kurs den sista sekunden utan om de hade legat i samma färdriktning en längre tid. Upphinnande är från 22.5 grader från akterstäven som du säker vet.
Citera
2026-08-04, 09:10
Medlem
Citat:
Jag är inte den som repeterar "omdömeslöst" som "en broken record". Och jag har varit befälhavare till sjöss på större fartyg som ofta går i trång farled i 15 år så jag kan mina skyldigheter. Reglerna är tydliga, upphinnande är upphinnande även om det är en eka man kör ikapp. Dock skall mindre fartyg i trång farled:

a) Korsa leder i skarp vinkel
b) Om de ligger i leden (vilket antagligen var fallet här), hålla så väl styrbord de kan som säkerheten medger - vilket eventuellt inte var fallet

Detta undantar dock inte det större fartyget från sin skyldighet att hålla utkik och väja som upphinnande. Och kräver säker navigation i en trång farled att man passerar, så är man skyldig att signallera.

Förarintygsboken är skriven på ett förenklat vis.
Kan vi inte vara överens om att ingen mer än ev åklagaren vet om fartyget var upphinnande
Citera
2026-08-04, 09:12
Medlem
Citat:
Om du tar en kik på sjökortet där så vet du att om man korsar leden så kör man rakt in i Älgön och dit skulle han inte. Och åklagaren säger "samma färdriktning en längre tid" - så vi har nog detta ganska tydligt. Skall man dessutom mot Instöfjorden från till exempel Kårevik så går man ju inte norr om Katten ändå.

Så det är nog hyfsat etablerat att han inte korsade leden.
Hyffsat

Igen, vi vet inte om han var upphinnande, är vi överens om det om inte fram med bevisen
Citera
2026-08-04, 09:13
Medlem
Citat:
Nej han har inte samma goda rätt som fartyget att hålla sig i leden.

Nu får du förklara dig? Nog gäller trång farled och det mindre fartyget skall hålla sig väl styrbord. Den större fartyget är, om det är upphinnande, skyldigt att ge väg och signallera om det behöver passera.

Vad finns det för regel som du hänvisar till där snipan inte har rätt att framföras i leden?
Citera
2026-08-04, 09:13
Medlem
Citat:
Hyffsat

Igen, vi vet inte om han var upphinnande, är vi överens om det om inte fram med bevisen

Och vi vet inte heller att han korsade leden, så sluta upp med att påstå det. Jag hänvisar bara till åklagarens uttalande.
Citera
2026-08-04, 09:16
Medlem
Citat:
Kan vi inte vara överens om att ingen mer än ev åklagaren vet om fartyget var upphinnande

Från åklagarens pressmeddelande, han använder ordet "upphunnen":

Båda fartygen hade en längre tid haft samma färdriktning söderut och västerut i Hakefjorden, men fritidsbåten betydligt långsammare så att den blev upphunnen och kraftigt påkörd i aktern.

Du får tolka det som du vill.
Citera
2026-08-04, 09:17
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Om du tar en kik på sjökortet där så vet du att om man korsar leden så kör man rakt in i Älgön och dit skulle han inte. Och åklagaren säger "samma färdriktning en längre tid" - så vi har nog detta ganska tydligt. Skall man dessutom mot Instöfjorden från till exempel Kårevik så går man ju inte norr om Katten ändå.

Så det är nog hyfsat etablerat att han inte korsade leden.

Men även om snipan korsade leden så träder ju högerregeln in att fartyget då ska passera bakom aktern på snipan.

Sen tillkommer regel 17 som även uppmanar snipan att ligga kvar på sin kurs:

Regel 17 – Fartyg som ska hålla kurs och fart
a. 1) När det ena av två fartyg är skyldigt att hålla undan, ska det andra
hålla sin kurs och fart.
Citera
2026-08-04, 09:17
Medlem
Citat:
Om då någonsin sett en båt eller objekt glida in mot ett större fartygs bogvåg så vet du mycket väl att den tappar styrningen och kastas runt de sista sekunderna. Var båten är skadad säger väldigt lite...

Vad som avgör upphinnande är inte hans kurs den sista sekunden utan om de hade legat i samma färdriktning en längre tid. Upphinnande är från 22.5 grader från akterstäven som du säker vet.
legat i samma färdriktning en längre tid.!!! Vad betyder det!!

Han kan ha girat in framför fartyget eller hur, såg du inre filmen från oslofjården?
Citera
2026-08-04, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Jag publicerade åklagarens klockslag när kollisionen skedde, i bara några inlägg tidigare. Klockan 22:04.

Här är åklagarens karta med beräkningar:

https://gofile.io/d/TixbEt

Intressant, i beräkningarna finns ett mått på 90m som verkar ha betydelse. Oklart vad det är. Någon aning?

Det är en liten rektangulär symbol inritad bredvid leden, är det fartygets antagna position vid kollisionen?

Kring klockslaget? Vet vi att det var kollisionen? Eller första larmet? Många tidigare rapporter pekar på 21.50.
Citera
2026-08-04, 09:19
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
regn od tilltog efter att dom hjälp sonen och pappan sa dom. Googla
Ja just det. Efter att de räddat någon av dem ur vattnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in