2026-08-03, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magi
---

Är receptet ändrat i Marabou choklad ??
Speciellt Marabou Schweizernöt.
Tycker den smakar annorlunda nu.
Den är inte lika god längre och jag har käkat den i typ 50 år....

MagI
--------------------

Svar: JA
Den här länken förklarar varför och varför unga snorvalpar inte kan googla (tänka) fram orsaken utan istället alltid kommenterar ”dina smaklökar är föråldrade”

https://veckotidningen.se/?p=3350
Senast redigerad av Nyfikeniallting 2026-08-03 kl. 12:59. Anledning: Felaktig länk
Citera
2026-08-03, 14:52
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronAfTrosa
Inget dom påstår själva, men med tanke på krympflationen dom gjorde kan dom ha dragit ner mängden kakao, sen har du provat flera? Du kan ha haft otur och fått några kakor från en dålig batch.

Läste någon genomgång av just detta och chokladkakan från Marabou hade faktiskt blivit billigare än tidigare när man såg till kilopriset men ja, den har blivit löjligt liten.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/chokladjatten-krympte-kakorna-ett-ar-senare-ar-de-billigare
Citera
2026-08-03, 14:58
Medlem
Duvlorts avatar
Kan bara säga att bojkotten av Mondelez kom i rätt tid, krympflation och försämring av recept.
En schweizernöt innehåller 50% socker, att de ens får kalla det för chokladkaka?
Citera
2026-08-03, 15:35
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Även den billiga chokladen på Lidl,fin carre är betydligt bättre än marabou.

Och den har inte krympt, den säljs fortfarande i förpackningar på 200 gr. Heder till LIDL för det!
Citera
2026-08-03, 15:40
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikeniallting
Svar: JA
Den här länken förklarar varför och varför unga snorvalpar inte kan googla (tänka) fram orsaken utan istället alltid kommenterar ”dina smaklökar är föråldrade”

https://veckotidningen.se/?p=3350

Tack för förklaring och länk.
Det var nog 10-15 år sedan man började tycka att chokladen började bli bedrövlig. Men tack och lov så har man helt slutat äta godis. Är för mycket sockertorsk för att kunna begränsa mig.
Citera
2026-08-03, 15:44
Avstängd
Ja mindre kakao och mer slisk
Citera
2026-08-03, 16:07
Medlem
Det är deras produkt och de får ändra hur mycket de vill, MEN jag tycker att det ska vara lag på att skriva på produkten att de har ändrat. Så de kan sluta blåsa folk
Citera
2026-08-03, 17:25
Medlem
BombaySaphires avatar
Dubbelnougat var också godare för 15-20 år sedan. Och större.
Citera
2026-08-03, 17:40
Medlem
Kan det ha med kakao priserna som skenade iväg ?

Citat:
Ursprungligen postat av Jahaaaaaaa
Det är deras produkt och de får ändra hur mycket de vill, MEN jag tycker att det ska vara lag på att skriva på produkten att de har ändrat. Så de kan sluta blåsa folk
Japp, alla produkter borde ha det. Använde en ansiktskräm från neutrogena som efter 10 år ändrade ingredienserna vilket gjorde att jag fick utslag efter utslag i flera veckor innan jag insåg att det var det som låg bakom det. Alla recensioner ligger för den tidigare versionen av produkten på alla siter. Känns helt bedrövligt att man får göra så, det är ju en helt ny produkt.
Citera
2026-08-03, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Enshittification i sin allra värsta form.

Toblerone, de stora förpackningarna 400 gr, är en bra ersättning. Finns på clas ohlsson.

Toblerone är också skräp efter att samma företag mondelez köpte upp dom.

Ingen mer schweitsisk mjölk utan tillverkningen är flyttad till slovakien och säkerligen är det mer socker än på 80 och 90-talet.

Honungen är inte längre europeisk vad jag vet utan skitig gmo honung från utanför europa.
Citera
2026-08-03, 18:30
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritsgubben
Toblerone är också skräp efter att samma företag mondelez köpte upp dom.

Ingen mer schweitsisk mjölk utan tillverkningen är flyttad till slovakien och säkerligen är det mer socker än på 80 och 90-talet.

Honungen är inte längre europeisk vad jag vet utan skitig gmo honung från utanför europa.
Det kan vara så illa, tycker nog de smakade bättre på 1980-talet, eller så är jag kräsnare nu. Enshittification.
Citera
2026-08-03, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magi
---

Är receptet ändrat i Marabou choklad ??
Speciellt Marabou Schweizernöt.
Tycker den smakar annorlunda nu.
Den är inte lika god längre och jag har käkat den i typ 50 år....

MagI
--------------------
Som några redan påpekat, efter att ha bott utomlands i flera år, så kan jag bara hålla med att man minskat på mängden kakao,det var ju gränsfall redan innan men nu smakar det bara avslagen Aldi/Lidl Nutella.Det borde finnas exakt mängd kakao reglerad i lag för att få kalla sin produkt för choklad...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in