2026-08-03, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Finns det stipendier som man inte kan ta del av som man?
Det gör det, flera stycken.
Citera
2026-08-03, 21:56
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ingen borde dela ut stipendier baserat på kön

Det är upp till testamentatorn. Jag ser ett stort värde i att denne själv får bestämma hur dennes arv skall förvaltas. Om denne vill att en del av avkastningen skall gå till värnlösa kvinnor, som denne kanske själv var en gång i tiden, är du bara dum som försöker ta bort den möjligheten. Den subjektiva moralen hos småpåvar har vi nog av i detta samhälle. Respektera de dödas vilja, i stället för att gräva upp liket och plundra kroppen, för att just du tycker dig vara moraliskt överlägsen.

/AI
Citera
2026-08-03, 22:05
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Vilken raketforskare, förstod fanskapet själv att hon inte fick stipendium för att hon hade framstjärt?
Är hon kränkt när hon inte får gå in på herrarnas och kissa med sin framstjärt?
Något mer hon är kränkt över?
Citera
2026-08-03, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Jag uttryckte mig lite slarvigt. Det finns förstås en del stipendier som endast kvinnor kan söka. Det jag ifrågasatte var att det skulle vara ''100 ggr fler stipendier'' som kvinnor kan söka än män. I inlägget ovan förklarar jag lite närmare hur min bild ser ut.

Okej, så du anser att det är förkastligt att det finns fler stipendier som endast är för kvinnor än för män?
Citera
2026-08-03, 22:25
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashsmash
Erkänn att du röstar vänster 🤣

Det där är ju rent önsketänkande. Ett testamente är ett juridiskt dokument, inte en önskelista där du bara kan stryka ord du inte gillar. Stod det pojke så var det pojkar han ville skänka sina pengar till. Att sitta i dag och låtsas som att han egentligen menade något helt annat är bara ett billigt sätt att försöka lägga beslag på pengar som han uttryckligen avsatte för någon annan.

Hur drog du den slutsatsen angående minpolitiska lägganing.
Jag är inte vänster om säger som så.
Citera
2026-08-03, 22:30
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jools71
Pojke är inte samma som person.

Om 100% av de som gick utbildningen på den tiden var pojkar.
Då fanns det inte på pappret att några flickor gick utbildningen.
Helt enkelt ett förlegat uttryck som inte är anpassat efter att det idag går flickor på utbildningen.
Citera
2026-08-03, 22:35
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Är det upp till dig att tolka vad grundaren menade såhär i efterhand?

Vad menar du? Vi kan knappast granska det innan, då skulle vi behöva en tidsmaskin. Då återstår bara atttolka det I efterhand.
Att göra nya tolkningar och uppdaterar språkbruket är normalt när man gör nya utgåvor böcker, som exempel.
Jag har inte sagt det är upp till mig, jag har bara uttryckt en åsikt.
Citera
2026-08-03, 22:52
Medlem
Citat:
Finns det stipendier som man inte kan ta del av som man?
En oerhörd mängd.
Citera
2026-08-03, 23:44
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Om det är kriteriet "skötsam pojke" så kan jag tycka att andemeningen är att det skall vara en skötsam person. Det är alltså ett förlegat uttryck.
Stämmer inte, flickor ses som mer skötsamma, så dettar inte för att uppmuntra skötsamhet, utan just för att driva på skötsamhet hos de som inte vanligtvisr skötsamma.

Det förlorar alltså sin poäng om även flickor får det.
Lite som att inkludera örnar i ett stipendium som uppmuntrar hönor till att flyga.
Citera
2026-08-04, 00:14
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Vad menar du? Vi kan knappast granska det innan, då skulle vi behöva en tidsmaskin. Då återstår bara atttolka det I efterhand.
Att göra nya tolkningar och uppdaterar språkbruket är normalt när man gör nya utgåvor böcker, som exempel.
Jag har inte sagt det är upp till mig, jag har bara uttryckt en åsikt.

Om pojke kan tolkas som flicka kan mekaniker tolkas som tiktokpersonlighet och skötsam som vårdslös. Stipendier för skötsamma pojkar som vill bli mekaniker kan då gå till vårdslösa flickor som vill bli tiktokpersonligheter.
Citera
2026-08-04, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bernael
Okej, så du anser att det är förkastligt att det finns fler stipendier som endast är för kvinnor än för män?
Nej, vad får sig att tro det? Eftersom att i princip inga stipendier riktar sig till kvinnor i största allmänhet. Det finns stipendier som endast kan sökas av tex doktorander i farmakologi, vilket är en mycket snävare grupp än kvinnor.
Citera
2026-08-04, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/stipendiet-ges-bara-till-pojkar-bella-i-ystad-anmalde-till-do

Ystad gymnasium har försökt ändra reglerna för stipendiet två gånger genom att ansöka hos Kammarkollegiet. Kammarkollegiet har nekat ändringen till att även inkludera flickor, med hänvisning till önskemålen hos stipendiets grundare.

Visst är det rimligt att ändra reglerna så att även flickor får ta del av stipendiet? Vi ska väl inte ha 100 år gamla könsroller i dagens moderna samhälle. Att syftet med stipendiet är att endast premiera pojkar hör inte hemma i vårt jämlika samhälle!

Bör Kammarkollegiet ändra stipendiet att även inkludera flickor?
Nej, det bör inte ändras. Önskemålen hos stipendiets grundare ska gälla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in