2026-08-03, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Jag tänker på alla stipendier som tex administreras av svenska kyrkan.
Jag har hel del kontakt och bara häpnar över alla stipendier som är öronmärkta för kvinnor (häpnar över de totala extrainkomsterna man kan ha).
Många fonder är gamla och avspeglar ett samhälle med tydliga könsroller utan socialt skyddsnät.

Du kan även lägga till alla projekt som allmänna arvsfonden betalar pengar till som endast går till kvinnor. Eller andelen projekt som enbart går till kvinnor.

Denna unga person förstår inte konsekvenserna av vad det skulle betyda för kvinnorna om vi ändrar på alla regler.
Det gäller verkligen inte alla stipendier som administreras av svenska kyrkan, men visst verkar det finnas ett gäng. Jag har själv främst koll på kultur och utbildningsstipendier och där tycker jag inte att det är särskilt snedfördelat mellan könen.

Som du påpekar så finns det ju massor av gamla stiftelser som avspeglar ett samhälle utan socialt skyddsnät som riktar sig till kvinnor. Många av dessa delas aldrig ut eftersom att man inte orkar administrera stiftelserna, eller för att tiden har flugit förbi stadgarna (tänker då på stipendier som riktar sig till sånt som änkor med skolösa barn eller fiskarhustrur i behov av skolpeng).

I grund och botten tycker jag att privata stiftelser, fonder och stipendier har rätt att själva stipulera villkor för ansökning samt att hantera granskning, uppföljning osv. som de vill, förutsatt att det inte är brottsligt. Svenska kyrkan är lite av en gråzon eftersom att de förvaltar många stiftelser som de själva inte har grundat, men min känsla är att de är kapabla att handskas med sådant. Stipendier från offentliga medel har högre krav i alla led, vilket jag tycker är rimligt.
Citera
2026-08-03, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bernael
Veveve
Punkt
stipendielistan
Punkt
se/stipendier-kvinnor/
Jag uttryckte mig lite slarvigt. Det finns förstås en del stipendier som endast kvinnor kan söka. Det jag ifrågasatte var att det skulle vara ''100 ggr fler stipendier'' som kvinnor kan söka än män. I inlägget ovan förklarar jag lite närmare hur min bild ser ut.
Citera
2026-08-03, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Jag menar om man gör så det sker på samtliga stipendier idag som enbart kan ges till en sida av könen, så visst.

Men gör man det så kommer massvis av stipendier som enbart kan sökas av flickor, även inkludera killar.

Så det kommer de inte göra givetvis..

Det som det handlar om är att man vill att tjejer ska kunna söka stipendier ringmärkta för killar, men inte viceversa och om inte det är diskrimerande, så vet jag inte vad som skulle kunna vara det!
Då har vi dessutom idag långt färre killar som studerar vidare.
Citera
2026-08-03, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Hon kan anmäla nytt kön och återgå efter att ha fått pengarna.

Precis vad jag tänkte skriva, fast då går hon ju miste om att kunna bli inkvoterad i styrelser och som chef eller VD positioner!

Kvinnor vill ju äta upp hela kakan och behålla den samtidigt!
Pojkar och män får aldrig ha något för sig själv utan att det ska komma en äcklig feminist och börja grina och gnälla!
Citera
2026-08-03, 14:00
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Det gäller verkligen inte alla stipendier som administreras av svenska kyrkan, men visst verkar det finnas ett gäng. Jag har själv främst koll på kultur och utbildningsstipendier och där tycker jag inte att det är särskilt snedfördelat mellan könen.

Min huvudpoäng är att det finns en rejäl slagsida som ger kvinnor fler fördelar. De om några skulle förlora om vi ändrade alla gamla mossiga regler. Som grupp.

Sedan beror det på vad man bor. Äldre bebyggelse där det bott förmögna eller i ett miljonprogram från 59 där ingen rik någonsin satt sin fot.

Jag gissar att man skulle inte behöva arbeta alls om man bodde på östermalm (adolf fredrik?). Många donationer och få nödbehövande.
Nu gissar jag bara av hur det ser ut i min församling (äldre bebyggelse med få behövande). Men det kan vara svårt att kvalificera sig för de mer udda för änkor och sjömän.

Nja jag kanske överdrev. Det kanske bara är 29 ggr fler (inom allmänna arvsfondens donationer gissar jag att det handlar om fler än 29ggr).
Senast redigerad av kyrkstocken 2026-08-03 kl. 14:03.
Citera
2026-08-03, 14:02
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Bella hade kunnat ansöka följande stipendium

Stiftelsen Petersenska Hemmet

Delar ut stipendier till kvinnliga heltidsstuderande under 40 år. Stipendierna delas ut två gånger per år och riktar sig främst till konstnärliga utbildningar, men även andra yrkesinriktade utbildningar. Krav: studierna ska vara yrkesinriktade
Citera
2026-08-03, 14:08
Medlem
Citat:
Min huvudpoäng är att det finns en rejäl bredsida som ger kvinnor fler fördelar. De om några skulle förlora om vi ändrade alla gamla mossiga regler. Som grupp.

Sedan beror det på vad man bor. Äldre bebyggelse där det bott förmögna eller i ett miljonprogram från 59 där ingen rik någonsin satt sin fot.

Jag gissar att man skulle inte behöva arbeta alls om man bodde på östermalm (adolf fredrik?). Många donationer och få nödbehövande.
Nu gissar jag bara av hur det ser ut i min församling (äldre bebyggelse med få behövande). Men det kan vara svårt att kvalificera sig för de mer udda för änkor och sjömän.

Nja. Extremt få kvinnor i gemen har stipendium som en väsentlig del av sin inkomst. Stipendier för fattiga kvinnor har ju med åren blivit ersatta av statliga skyddssystem och bidrag, som fler män än kvinnor är beroende av i dagsläget. Vilken grupp kvinnor drar fördel av stipendier på bekostnad av män tänker du?

Kan tilläggas att jag (som är man) under många år själv hade stipendier som en väsentlig del av min inkomst, så jag vet att det inte är särskilt enkelt att leva på enbart stipendier, oavsett kön. När jag har grävt bland privata, lokala eller äldre stiftelser så är det ganska ovanligt att ens kön är diskvalificerande för att söka. Ålder brukar vara ett större problem då många stiftelser riktar sig till ungdomar/unga vuxna.
Senast redigerad av BrotherClark 2026-08-03 kl. 14:22.
Citera
2026-08-03, 15:13
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Det tycks finnas massor av stipendier som bara är tillgängliga för kvinnor.

Och några enstaka som bara är tillgängliga för män.

Men gissa en gång vilket av det som feminister kommer tycka är orättvist...

Jo det stora problemet är ju alla dessa stipendier reserverade för bara kvinnor. Även i form av starta eget bidrag tex.

Om nu denna blir fälld så ska ju alla dessa saker som enbart går till kvinnor också förbjudas!
Citera
2026-08-03, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nothinatall
Och när det går så här är det klart att minnet av den s k doktorn kommer att leva
väldigt länge. Det här hade han knappast ens själv kunnat räkna med. Ryktbarhet så långt
efter ens död utan att man gjort något speciellt.

Syftet med att grunda en stiftelse är inte sällan att man ska bli ihågkommen.

"S.k." doktorn? Var han inte doktor?
Citera
2026-08-03, 15:29
Avslutad
Jag vill donera 100k till herrfottbollsklubben Eskilstuna FC
- Det får du inte. Det är diskriminering. Vi donerade pengar till en damfotbbollsklubb ist.

Vi måste få bort Södertörn. De förstör samhället inifrån
Citera
2026-08-03, 15:46
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Nja. Extremt få kvinnor i gemen har stipendium som en väsentlig del av sin inkomst. Stipendier för fattiga kvinnor har ju med åren blivit ersatta av statliga skyddssystem och bidrag, som fler män än kvinnor är beroende av i dagsläget. Vilken grupp kvinnor drar fördel av stipendier på bekostnad av män tänker du?

Kan tilläggas att jag (som är man) under många år själv hade stipendier som en väsentlig del av min inkomst, så jag vet att det inte är särskilt enkelt att leva på enbart stipendier, oavsett kön. När jag har grävt bland privata, lokala eller äldre stiftelser så är det ganska ovanligt att ens kön är diskvalificerande för att söka. Ålder brukar vara ett större problem då många stiftelser riktar sig till ungdomar/unga vuxna.

Nej bidrag är det fler kvinnor som har.
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/hushallens-ekonomi/hushallens-inkomster-tillgangar-och-skulder/antalet-helarspersoner-som-forsorjdes-med-sociala-ersattningar-och-bidrag/pong/statistiknyhet/antalet-helarspersoner-som-forsorjdes-med-sociala-ersattningar-och-bidrag-2025/

Du måste ju ha missat en hel del. Det finns ju en klar övervikt på stipendier speciellt reserverade för kvinnor.
https://www.stipendielistan.se/stipendier-kvinnor/

Många fler än för bara män.

Det har ju förklarats historiskt att kvinnor som vill utbilda sig behöver mer stöd och uppmuntran. I dagsläget borde det ju dock vara tvärtom sett till att andelen kvinnor som läser högre utbildning är i klar majoritet. Så om något borde det ju behövas idag fler stipendier till unga män som vill plugga vidare.
Citera
2026-08-03, 15:49
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Nej, det är inte rimligt. Det finns 100ggr mer stipendier i samhället för kvinnor att söka.
Kvinnor skulle förlora på att dessa nu även kan sökas av män.

Vi kan inte i efterskott ändra folks testamenten.
Korrekt på bägge punkter. Den första punkten visar att det är befängt att gnälla när det finns fler stipendier som enbart kan sökas av kvinnor än enbart av män. Den andra punkten säger att ingen någonsin skulle våga instifta något stipendium om det inte gick att lita på att den avsedda gruppen mottagare inte kommer att ändras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in