Citat:
Det gäller verkligen inte alla stipendier som administreras av svenska kyrkan, men visst verkar det finnas ett gäng. Jag har själv främst koll på kultur och utbildningsstipendier och där tycker jag inte att det är särskilt snedfördelat mellan könen.
Jag tänker på alla stipendier som tex administreras av svenska kyrkan.
Jag har hel del kontakt och bara häpnar över alla stipendier som är öronmärkta för kvinnor (häpnar över de totala extrainkomsterna man kan ha).
Många fonder är gamla och avspeglar ett samhälle med tydliga könsroller utan socialt skyddsnät.
Du kan även lägga till alla projekt som allmänna arvsfonden betalar pengar till som endast går till kvinnor. Eller andelen projekt som enbart går till kvinnor.
Denna unga person förstår inte konsekvenserna av vad det skulle betyda för kvinnorna om vi ändrar på alla regler.
Jag har hel del kontakt och bara häpnar över alla stipendier som är öronmärkta för kvinnor (häpnar över de totala extrainkomsterna man kan ha).
Många fonder är gamla och avspeglar ett samhälle med tydliga könsroller utan socialt skyddsnät.
Du kan även lägga till alla projekt som allmänna arvsfonden betalar pengar till som endast går till kvinnor. Eller andelen projekt som enbart går till kvinnor.
Denna unga person förstår inte konsekvenserna av vad det skulle betyda för kvinnorna om vi ändrar på alla regler.
Som du påpekar så finns det ju massor av gamla stiftelser som avspeglar ett samhälle utan socialt skyddsnät som riktar sig till kvinnor. Många av dessa delas aldrig ut eftersom att man inte orkar administrera stiftelserna, eller för att tiden har flugit förbi stadgarna (tänker då på stipendier som riktar sig till sånt som änkor med skolösa barn eller fiskarhustrur i behov av skolpeng).
I grund och botten tycker jag att privata stiftelser, fonder och stipendier har rätt att själva stipulera villkor för ansökning samt att hantera granskning, uppföljning osv. som de vill, förutsatt att det inte är brottsligt. Svenska kyrkan är lite av en gråzon eftersom att de förvaltar många stiftelser som de själva inte har grundat, men min känsla är att de är kapabla att handskas med sådant. Stipendier från offentliga medel har högre krav i alla led, vilket jag tycker är rimligt.