Citat:
Ursprungligen postat av
MrFold
Själva sakfrågan: Amning är naturligt. En av de mest naturliga sakerna i världen faktiskt. Vi har inte några tabun annars kring ätande bland andra människor. Så varför skulle vi ha det för just amning? Man behöver som någon skrivit kanske inte ta av sig hela tröjan och fläka ut allt till allmän beskådan. Men att en mamma drar ner bh:n och upp tröjan så pass att bebisen kommer åt bröstet (vilket är det normala sättet mammor löser detta på) och kan äta, hur kan man överhuvudtaget störa sig på sånt om man inte har någon sorts personliga problem själv? Vad är problemet?
Fast att något är naturligt innebär väl inte per automatik att det även är lämpligt på allmän plats? Sex är också jättenaturligt men likväl blir det fort sura miner om man börjar knulla vid poolkanten.
Personligen kan jag inte bry mig mindre om någon ammar i min närhet men problemet, i vissas ögon, är väl att kvinnor, när de ammar, visar delar av kroppen som annars ses som privata, inte att folk har problem med att någon i deras närhet äter.
Hur som helst känns detta som en struntsak rent generellt. Gissningsvis skulle kvinnans barn inte hunnit dö av svält om hon traskat iväg en bit från poolen innan hon började amma och gissningsvis fick inga av de övriga badgästerna bestående men av att se ett bröst, men att någon blir kränkt över att andra blir kränkta ligger väl rätt i tiden.