2026-08-04, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r4ch3lhegarty
Om min bebis vill ha mat kommer jag inte gå runt och leta efter ett amningsrum utan jag kommer ge mat där jag är. Om inte platsen är totalt olämplig förstås. Vilket inte verkar ha varit fallet i denna situation.
Fast det var ingen bebis, det handlade om en 1-åring som man kan ge en banan eller en klämmis eller nåt annat.
Citera
2026-08-04, 00:34
Medlem
1754s avatar
Jag brukar stödja offentlig ammning eftersom man får se tuttar då. Men med tanke på hur hon ser ut så stödjer jag beslutet att neka henne att amma offentligt.
Citera
2026-08-04, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
https://www.ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/artikel/amning-ifragasatt-vid-poolen-pa-parken-zoo/l781e30j
"Det var en av årets varmaste dagar.
Isabell Johansson, 40, åkte till Parken Zoo och badade med sönerna Viggo, 3, och Oliver, 1.
När hon klev ur vattnet och satte sig vid poolkanten för att amma minstingen kom en vakt fram och bad henne flytta sig.
– Jag blev ledsen, upprörd och besviken. Jag kände mig både stött och kränkt, säger Isabell".
"Rickard Sjödén, vd för Parken Zoo, säger att det inte finns ett generellt förbud mot att amma vid badet och att han pratat med badvakterna.
– I det här fallet bedömde de att det var mycket folk i poolen när kvinnan satt och ammade och därför bad de henne att flytta upp en bit, säger han".

OK att amma bland folk i en pool på ett utomhusbad eller ska man söka sig en annan lite mer avskiljd plats när man ammar?
Jag vill inte vara en del av folks intima sysselsättningar. Jag vill inte att de ska klippa tånaglarna inför mig, peta näsan i min åsyn, tvätta sig under armarna, klämma pormaskar eller amma större barn. Jag tycker allt detta är intimt och lite äckligt. Gör det i avskildhet.
Citera
2026-08-04, 00:43
Medlem
Undrar om den kvinnliga vakten var medveten om att hon hade lille Viggo i vattnet under tiden hon ammade den ännu yngre. Var det någon annan som tog hand om treåringen där i vattnet? För sitta och amma samtidigt verkar väldigt vanskligt. Så det rätta hade förstås varit att ta med sig båda barnen till en säkrare och lugnare plats, utan stoj. Ammat i lugn och ro och t ex låtit treåringen äta en banan eller ngt annat under tiden som brorsan diar. Eller lyssnat på en saga berättad av mamman. Det ska gå att ta hand om två barn samtidigt, och om lille Viggo får utbrott av att göra en liten paus i badandet, så går det inte att bege sig till badet som ensam vuxen med ansvar för både treåring och ettåring
Citera
2026-08-04, 00:44
Medlem
40 årig kärring... Hon kan gott gå undan när hon ska amma.
Citera
2026-08-04, 01:27
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Man går så klart undan lite diskret. Bara vanlig hyfs. Det räcker med att man tvingas se en massa blaffiga tatueringar hela tiden. Varför är alla så lättkränkta nuförtiden?
De borde sätta upp amningsbås lite varstans, det finns ju toaletter lite varstans för andra behov. För övrigt så ser jag gärna på. Tatuerade borde få badförbud på offentliga bad, de vill jag inte se.
Citera
2026-08-04, 06:50
Medlem
horses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Och hon blev givetvis genast tvungen att ringa tidningarna och gråta ut för att få styjkekjamaj - as usual

Snarare för att tvinga fram en ekonomisk kompensation.
Citera
2026-08-04, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Att hon blev ombedd att flytta på sig från bassängkanten behöver inte ha med själva amningen att göra, utan val av plats att sätta sig. Oavsett aktivitet. Om hon sätter sig med sitt barn ammandes på en plats där många springer, hoppar och passerar, säger det väl sig självt att hon kan välja en lugnare och för sitt barn, mer säker plats att amma. Om någon sprungit in i henne under amningen och hon tappat ner sitt barn i vattnet, hade hon säkert kunna få det till Parkens Zoo's fel också.

Ja, det låter helt rimligt. Hon satt alldeles säkert på en plats som inte var optimal att bara sitta på. Oavsett om man hade suttit där för att amma eller lösa korsord whatever.

Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Såklart att man visar hänsyn och försöker finna en lite avskild plats när man ska amma. Det är sunt förnuft. Inte omöjligt att kvinnan ville provocera eller visa upp sig.

Kvinnan ville med största säkerhet ge sin 1 åring vätska en varm sommardag och kanske rentav få barnet att somna, Amning är utmärkt för båda dessa syften.

Du bryr dig mer om dig själv och vad dina ögon kan få se än om ett 1 årigt barn som behöver vätska en varm dag, är vad ditt inlägg säger. Men vet du vad? Du kan välja att inte titta när 1 åringar får vätska, näring, trygghet. Fiffigt va?

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Nu har inte jag barn men ammar man verkligen ungar som är ett år? Bör inre dessa kunna äta barnmat eller liknande?

Nu ser man bara en bild då det är en låst artikel men kan det vara så att hin ville visa upp sig också?
Snygg var hon inte men det finns värre kvinnor som vill visa allt.

Om nu en kvinna suttit topless på platsen bredvid hade kärringen säkerligen blivit kränkt också plus att hon tyckt det var opassande men när hon själv ska mjölka ungen så är det helt ok.

Amning kan absolut fortgå vid 1 års ålder, men i kombination med annan föda (annan föda I form av smakportioner behöver införas vid 6 månaders ålder). Detta var tydligen en varm dag, amningen ger då även vätska till den lilla och kan vara till hjälp om barnet behöver sova, då Amning förutom att ge vätska och näring även ger trygghet och avslappning.

Amning är till för bebisen/det 1 åriga lilla barnet. Vill man inte se när någon ammar är det bara att titta bort.

Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Man börjar äta mat gradvis. Det är rätt normalt att helamma i ca ett år ja. Men sedan är det lämpligt att delamma samtidigt som barnet får äta lite annat i ett år till. Två år tror jag WHO rekommenderar.

Nej, rekommendationen är att helamma bebisen i 6 månader och därefter fortsätta amma, men även införa lite annan föda/smakportioner. Amning räcker inte som föda efter 6 månader.
Senast redigerad av TomatKungen 2026-08-04 kl. 07:22.
Citera
2026-08-04, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerburk
Kanske vakten ville förebygga att alla tonårspojkar på badhuset skulle behöva springa runt med synlig erektion genom badshortsen?
Hur kan det bli mammans problem att lösa?
Citera
2026-08-04, 07:37
Medlem
Först, innan jag blir halshuggen: Löjligt att lipa i tidningen om det, överdrivet!

Men - att amma "offentligt" ska inte vara en issue 2026. Det är ju liksom ganska allmänt känt hur ett par kvinnobröst ser ut. Om vakten ansåg att hon satt farligt till som i att hon kunde tappa ungen i poolen, så tror jag hen hade sagt det. Hon har en 3-åring med sig och behöver ha översikt på det barnet, om hon satt sig längre bort hade hon inte haft det.
Citera
2026-08-04, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyssases
Kan väl ha varit så att hon ville ha koll på tre-åringen som kanske ville fortsätta bada.

Vad stör det någon om hon ammar? Det är det mest naturliga som finns.

Ja det är lika naturligt som att bajsa. Brukar du ofta sätta dig och bajsa framför folk?
Ja det är klart att alla andra ska anpassa sig efter henne för inte vill vi att hennes 3-åring ska bli sur.
Citera
2026-08-04, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Man går så klart undan lite diskret. Bara vanlig hyfs. Det räcker med att man tvingas se en massa blaffiga tatueringar hela tiden. Varför är alla så lättkränkta nuförtiden?
Vilka är det som är lättkränkta menar du? Kvinnan som inte fick ge sitt barn mat, eller de som retar sig på att folk ammar och har tatueringar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in