2026-08-03, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
https://www.ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/artikel/amning-ifragasatt-vid-poolen-pa-parken-zoo/l781e30j
"Det var en av årets varmaste dagar.
Isabell Johansson, 40, åkte till Parken Zoo och badade med sönerna Viggo, 3, och Oliver, 1.
När hon klev ur vattnet och satte sig vid poolkanten för att amma minstingen kom en vakt fram och bad henne flytta sig.
– Jag blev ledsen, upprörd och besviken. Jag kände mig både stött och kränkt, säger Isabell".
"Rickard Sjödén, vd för Parken Zoo, säger att det inte finns ett generellt förbud mot att amma vid badet och att han pratat med badvakterna.
– I det här fallet bedömde de att det var mycket folk i poolen när kvinnan satt och ammade och därför bad de henne att flytta upp en bit, säger han".

OK att amma bland folk i en pool på ett utomhusbad eller ska man söka sig en annan lite mer avskiljd plats när man ammar?

på privata anrättningar (som parken zoo är) så avgörs det av parkens personal.

topples, oavsett om det är för att amma eller för att visa upp tuttarna är ok i offentliga miljöer.
Citera
2026-08-03, 22:10
Medlem
Ograsts avatar
Jag vet att Skansen, Gröna Lund och liknande etablissemang har speciella amningsrum, så kvinnan som artikeln handlar om behöver inte vara så kränkt tycker jag.
Citera
2026-08-03, 22:50
Medlem
Citat:
https://www.ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/artikel/amning-ifragasatt-vid-poolen-pa-parken-zoo/l781e30j
Isabell Johansson, 40, åkte till Parken Zoo och badade med sönerna Viggo, 3, och Oliver, 1.
När hon klev ur vattnet och satte sig vid poolkanten för att amma minstingen kom en vakt fram och bad henne flytta sig.
– Jag blev ledsen, upprörd och besviken. Jag kände mig både stött och kränkt, säger Isabell".
"Rickard Sjödén, vd för Parken Zoo, säger att det inte finns ett generellt förbud mot att amma vid badet och att han pratat med badvakterna.
– I det här fallet bedömde de att det var mycket folk i poolen när kvinnan satt och ammade och därför bad de henne att flytta upp en bit, säger han".

OK att amma bland folk i en pool på ett utomhusbad eller ska man söka sig en annan lite mer avskiljd plats när man ammar?

Jättesvår fråga, det hänger ju helt på hur tuttarna ser ut faktiskt.
Citera
2026-08-03, 23:03
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av che3
Hon är bara ute efter en ursäkt och ett lämpligt skadestånd, kanske fiskar hon efter ett nytt årskort när det befintliga går ut.
Att hon inget vett har i huvudet är säkert medfött
Hon kanske var ute efter en ny kille.
Hon ser ju ganska bra ut för att vara 40.
Citera
2026-08-03, 23:04
Avstängd
Unobosss avatar
Tv får jobba nu på moralen bland folk.
Behövs det program som får folk att uppföra sig?
Program gjorda på jyckel och humor som visar vad som är rätt och fel att göra i det offentliga rummet men i parantes så ingen känner sig träffad.
Citera
2026-08-03, 23:09
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:

ledsen, upprörd, besviken, stött, kränkt.

fem i rad, bingo.
Citera
2026-08-03, 23:10
Medlem
r4ch3lhegartys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Jag vet att Skansen, Gröna Lund och liknande etablissemang har speciella amningsrum, så kvinnan som artikeln handlar om behöver inte vara så kränkt tycker jag.

Om min bebis vill ha mat kommer jag inte gå runt och leta efter ett amningsrum utan jag kommer ge mat där jag är. Om inte platsen är totalt olämplig förstås. Vilket inte verkar ha varit fallet i denna situation.
Citera
2026-08-03, 23:15
Medlem
+1 på den
Citera
2026-08-03, 23:32
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Själva sakfrågan: Amning är naturligt. En av de mest naturliga sakerna i världen faktiskt. Vi har inte några tabun annars kring ätande bland andra människor. Så varför skulle vi ha det för just amning? Man behöver som någon skrivit kanske inte ta av sig hela tröjan och fläka ut allt till allmän beskådan. Men att en mamma drar ner bh:n och upp tröjan så pass att bebisen kommer åt bröstet (vilket är det normala sättet mammor löser detta på) och kan äta, hur kan man överhuvudtaget störa sig på sånt om man inte har någon sorts personliga problem själv? Vad är problemet?

Fast att något är naturligt innebär väl inte per automatik att det även är lämpligt på allmän plats? Sex är också jättenaturligt men likväl blir det fort sura miner om man börjar knulla vid poolkanten.

Personligen kan jag inte bry mig mindre om någon ammar i min närhet men problemet, i vissas ögon, är väl att kvinnor, när de ammar, visar delar av kroppen som annars ses som privata, inte att folk har problem med att någon i deras närhet äter.

Hur som helst känns detta som en struntsak rent generellt. Gissningsvis skulle kvinnans barn inte hunnit dö av svält om hon traskat iväg en bit från poolen innan hon började amma och gissningsvis fick inga av de övriga badgästerna bestående men av att se ett bröst, men att någon blir kränkt över att andra blir kränkta ligger väl rätt i tiden.
Citera
2026-08-03, 23:41
Medlem
Klart fan man ska få amma, detta jävla samhälle är så trasigt så hälften vore nog.

Men att gråta ut om det är minst lika patetiskt.
Citera
2026-08-04, 00:10
Medlem
Skvistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ALSGLOBAL
Klart fan man ska få amma, detta jävla samhälle är så trasigt så hälften vore nog.

Men att gråta ut om det är minst lika patetiskt.

Sen är väl nästa problem att om någon man skulle titta extra mycket på henne när hon ammar vid poolkanten så skulle hon gråta ut i pressen om alla äckel som inte låter henne amma ifred

Nog en person som alltid är felbehandlad och misskrediterad genom hela livet tyvärr.
Citera
2026-08-04, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skvisten
Sen är väl nästa problem att om någon man skulle titta extra mycket på henne när hon ammar vid poolkanten så skulle hon gråta ut i pressen om alla äckel som inte låter henne amma ifred

Nog en person som alltid är felbehandlad och misskrediterad genom hela livet tyvärr.

Du har förmodligen rätt. Därför jag skrev att samhället är så trasigt. Förr var nästan alla topless på stranden och det var normalt. Jösses.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in