Nästa söndag är det en 9de min gode herre. Har Semestern gått långsamt?
Nä det heter nu på söndag eller bara på söndag, som är den 9:e. För att uttrycka söndagen därefter, den 16:e, säger man nästa söndag - alltså inte (denna) kommande söndag utan (den) nästa
Senast redigerad av kubun 2026-08-03 kl. 22:17.
Nästa söndag den 16/8 spelas Dif-AIK så jo nu vet jag inte vad du surrar om min gode herre?
Citat:
Ursprungligen postat av SLIP
Nästa söndag är det en 9de min gode herre. Har Semestern gått långsamt?
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Nä det heter nu på söndag eller bara på söndag, som är den 9:e. För att uttrycka söndagen därefter, den 16:e, säger man nästa söndag - alltså inte (denna) kommande söndag utan (den) nästa
Intressant lingvistik-Quiz ändå.
Nästa söndag låter logiskt som söndagen efter den kommande.
Samtidigt säger speakern alltid ”nästa hemmamatch är DIF-XXX den YY:e” och då menas ju naturligtvis inte den andra hemmamatchen från dags datum.
Vet inte vem som har språkligt rätt (kanske båda) men gissar iaf att ZlatanMania inte har fel iaf.
Reds detta ut blir efterföljande fråga hur ordet nästkommande ska placeras in i spelschemat.
Samtidigt säger speakern alltid ”nästa hemmamatch är DIF-XXX den YY:e” och då menas ju naturligtvis inte den andra hemmamatchen från dags datum.
Vet inte vem som har språkligt rätt (kanske båda) men gissar iaf att ZlatanMania inte har fel iaf.
Reds detta ut blir efterföljande fråga hur ordet nästkommande ska placeras in i spelschemat.
Samba!
😄
He he....jo jag frågade faktiskt ChatGPT om detta och det råder olika meningar och det är så även i engelskan. Rätt intressant faktisk så jag slänger in små utdrag från en ganska lång utläggning av AI
ZlatanMania skriver: "Nästa söndag den 16/8 spelas DIF–AIK..." Han använder alltså "nästa söndag" om den 16:e, inte om den 9:e.
SLIP invänder att "nästa söndag" är den 9:e.
kubun försvarar ZlatanMania och menar att den 9:e bör kallas "nu på söndag" eller "på söndag", medan "nästa söndag" är den 16:e.
Kubuns resonemang
Det är språkligt mycket konsekvent:
på söndag = den närmast kommande söndagen.
nu på söndag = samma sak, ännu tydligare.
nästa söndag = söndagen därefter.
Det bildar ett logiskt system där varje uttryck har en egen betydelse och inget överlappar.
Problemet är att de flesta svensktalande inte följer det systemet. I vardagligt tal används "nästa söndag" ofta synonymt med "på söndag".
Jag tycker faktiskt att kubuns analys är den mest logiskt konsekventa. Om man redan har uttrycken "på söndag" och "nu på söndag" för den första söndagen finns det en språklig elegans i att låta "nästa söndag" syfta på den efterföljande.
Men språk styrs inte bara av logik utan också av bruk. Och där har SLIP en poäng: i dagens svenska kommer många spontant att tolka "nästa söndag" som den närmaste söndagen.
Det är därför uttrycket är tvetydigt. Om man vill undvika missförstånd är datumet överlägset:
Samba!
😄
Under eller precis efter pågående match är givetvis nästa match, just den nästa som ska spelas.
Men om det skulle vara en match imorgon, och någon säger nästa match, så är det logiska att man menar matchen som kommer efter.
Nästa söndag, kan nog tolkas på båda sätten. Om någon skulle fråga mig om idag på en måndag om vi ska ses nästa söndag, så hade jag nog frågat vilken söndag som menas, för att undvika missuppfattningar. Hade någon däremot ställt samma fråga på en fredag eller lördag är det mer givetvis att det är nästkommande söndag, om drygt en vecka, som menas.
He he....jo jag frågade faktiskt ChatGPT om detta och det råder olika meningar och det är så även i engelskan. Rätt intressant faktisk så jag slänger in små utdrag från en ganska lång utläggning av AI
ZlatanMania skriver: "Nästa söndag den 16/8 spelas DIF–AIK..." Han använder alltså "nästa söndag" om den 16:e, inte om den 9:e.
kubun försvarar ZlatanMania och menar att den 9:e bör kallas "nu på söndag" eller "på söndag", medan "nästa söndag" är den 16:e.
Kubuns resonemang
Det bildar ett logiskt system där varje uttryck har en egen betydelse och inget överlappar.
Problemet är att de flesta svensktalande inte följer det systemet. I vardagligt tal används "nästa söndag" ofta synonymt med "på söndag".
Jag tycker faktiskt att kubuns analys är den mest logiskt konsekventa. Om man redan har uttrycken "på söndag" och "nu på söndag" för den första söndagen finns det en språklig elegans i att låta "nästa söndag" syfta på den efterföljande.
Men språk styrs inte bara av logik utan också av bruk. Och där har SLIP en poäng: i dagens svenska kommer många spontant att tolka "nästa söndag" som den närmaste söndagen.
Det är därför uttrycket är tvetydigt. Om man vill undvika missförstånd är datumet överlägset:
Haha. Tycker ofta synd om ”min” ChatGPT som får denna typ av frågor till sig 😄
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Under eller precis efter pågående match är givetvis nästa match, just den nästa som ska spelas.
Men om det skulle vara en match imorgon, och någon säger nästa match, så är det logiska att man menar matchen som kommer efter.
Nästa söndag, kan nog tolkas på båda sätten. Om någon skulle fråga mig om idag på en måndag om vi ska ses nästa söndag, så hade jag nog frågat vilken söndag som menas, för att undvika missuppfattningar. Hade någon däremot ställt samma fråga på en fredag eller lördag är det mer givetvis att det är nästkommande söndag, om drygt en vecka, som menas.
Tror själv att detta är facit (iaf hur det används). Säger jag nästa söndag på en lördag är det ganska självklart vilken söndag jag syftar till. Säger jag samma sak på en måndag blir det omedelbart mer otydligt.
6-0 är tydligare. Det håller garanterat sympatiske ZlatanMania med om 😄
Å vi möter dessa as nästa söndag. Fuck vad det skulle kunna va bättre förutsättningar.
Vi har haft mycket bättre förutsättningar mot er innan. Var ju någon säsong vi hade typ 14 raka utan förlust, allt blomstrade och låg riktigt bra till i tabellen. Möte er och torskade med 3-0 och helt utspelade.
Haha. Tycker ofta synd om ”min” ChatGPT som får denna typ av frågor till sig 😄
Tror själv att detta är facit (iaf hur det används). Säger jag nästa söndag på en lördag är det ganska självklart vilken söndag jag syftar till. Säger jag samma sak på en måndag blir det omedelbart mer otydligt.
6-0 är tydligare. Det håller garanterat sympatiske ZlatanMania med om 😄
Japp, 6-0 är tydligt. Men gäller samtidigt att vara ödmjuk, gäller att inte underskatta västeråsarna inför andra set nästa måndag (i detta fall jättetydligt).
Samba!
😄
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Kubuns resonemang
Nu var inte inlägget jag svarade på med datum så jag tycker jag har rätt även ChatGPT och google.
ChatGPT:
I det sammanhanget tycker jag att SLIPs tolkning är fullt rimlig.
Om inlägget skrevs måndag 3 augusti 2026:
"Å vi möter dessa as nästa söndag. Fuck vad det skulle kunna va bättre förutsättningar."
så finns det inget i texten som markerar att skribenten hoppar över den närmaste söndagen. I vanligt språkbruk kommer många därför att läsa "nästa söndag" som 9 augusti.
Om skribenten i stället avsåg 16 augusti, hade formuleringar som dessa varit tydligare:
"Söndagen därpå"
"Om två söndagar"
"Den 16:e"
"Nästa söndag den 16/8"
När ZlatanMania senare förtydligade med datumet 16/8 klargjorde han vad han menade, men det ändrar inte att den ursprungliga formuleringen kunde förstås som 9 augusti.
Så i just den diskussionen var det inte orimligt av SLIP att svara att 9:e är nästa söndag. Samtidigt är det förståeligt att kubun försvarade skribentens avsedda betydelse genom ett mer systematiskt sätt att använda orden. Problemet är att uttrycket "nästa söndag" inte har en enda allmänt accepterad betydelse i svenskan, vilket är precis varför sådana här diskussioner uppstår.
Skit samma och jag personligen vill aldrig möte aik eller vraken...