2026-08-04, 06:37
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLIP
Nu var inte inlägget jag svarade på med datum så jag tycker jag har rätt även ChatGPT och google.

ChatGPT:
I det sammanhanget tycker jag att SLIPs tolkning är fullt rimlig.

Om inlägget skrevs måndag 3 augusti 2026:

"Å vi möter dessa as nästa söndag. Fuck vad det skulle kunna va bättre förutsättningar."

så finns det inget i texten som markerar att skribenten hoppar över den närmaste söndagen. I vanligt språkbruk kommer många därför att läsa "nästa söndag" som 9 augusti.

Om skribenten i stället avsåg 16 augusti, hade formuleringar som dessa varit tydligare:

"Söndagen därpå"
"Om två söndagar"
"Den 16:e"
"Nästa söndag den 16/8"

När ZlatanMania senare förtydligade med datumet 16/8 klargjorde han vad han menade, men det ändrar inte att den ursprungliga formuleringen kunde förstås som 9 augusti.

Så i just den diskussionen var det inte orimligt av SLIP att svara att 9:e är nästa söndag. Samtidigt är det förståeligt att kubun försvarade skribentens avsedda betydelse genom ett mer systematiskt sätt att använda orden. Problemet är att uttrycket "nästa söndag" inte har en enda allmänt accepterad betydelse i svenskan, vilket är precis varför sådana här diskussioner uppstår.

Skit samma och jag personligen vill aldrig möte aik eller vraken...
Damn vilken debatt det blev här haha.

Jag skrev inlägget på en måndag och hade det varit samma vecka skulle jag skrivit kommande söndag men nu skrev jag nästa å trodde det skulle va tydligt
2026-08-04, 09:35
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Damn vilken debatt det blev här haha.

Jag skrev inlägget på en måndag och hade det varit samma vecka skulle jag skrivit kommande söndag men nu skrev jag nästa å trodde det skulle va tydligt
För mig var det hur tydligt som helst och från scratch - kanske har med åldern att göra - att språket med tiden har förflackats - invandringen har nog gjort sitt till

Nästa lördag tar ni hur som helst i alla fall revansch...eller hur avser "såklart" på lördag
2026-08-04, 12:15
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
För mig var det hur tydligt som helst och från scratch - kanske har med åldern att göra - att språket med tiden har förflackats - invandringen har nog gjort sitt till

Nästa lördag tar ni hur som helst i alla fall revansch...eller hur avser "såklart" på lördag
Denna lördag ja och nästa lördag är det en dag kvar till derbyt.

Nu på söndag eller kommande söndag/nästa söndag är väl i sak t å skilda grejer. Hahaha bra snack ju
2026-08-04, 12:21
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
Vi har haft mycket bättre förutsättningar mot er innan. Var ju någon säsong vi hade typ 14 raka utan förlust, allt blomstrade och låg riktigt bra till i tabellen. Möte er och torskade med 3-0 och helt utspelade.
Ja derbyn är derbyn men nu är det extremt med vår skadelista och nyförvärv som knappt kommit in i laget. Sedan saknas Celina enormt mycket så det känns inte alls bra men tack å lov finns det tid kvar för en del skadade att ta sig tillbaka.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in