2026-08-03, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Har det tagits provet för droger utöver alkohol?

Borde tagit prov på gräs hos befälhavaren på snipan. Verkligen perfekta drogen för att zona ut totalt och bara titta framåt och aldrig bakåt.
Citera
2026-08-03, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
GPS finns väl i varje mobiltelefon. Och kan med fördel användas att navigera i svenska vatten.
Däremot kan det vara svårt att avgöra visuellt var man befinner sig i skymningen då både land o vatten blir i det närmaste så mörkt att det kan vara svårt att se var man befinner sig.

Här kan man kanske tänka att snipans förare tittade mer på telefonen än verkligheten, missade fartyget helt enkelt.
Så kan det vara absolut, men varför hade han inte tex en AIS app i gång?
Citera
2026-08-03, 21:57
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Sluta nu, inse att idioten är pappan.

Men befälhavaren blir ändå fälld. Det kan ju lika gärna vara en fritidsbåt som driver som fått motorhaveri och de vet mycket väl att det är massa fritidsbåtar ute nu på sommaren vid Marstrand så rätten kommer aldrig släppa igenom att ett fraktfartyg inomskärs bara mejar ner en fritidsbåt utan att ens ha sett nåt.
Citera
2026-08-03, 21:57
Medlem
Citat:
Jo jag vet hur en snipa ser ut, du kanske har rätt men jag tvivlar . Hoppas vi får se en bild så småningom på snipan utan pressen

Jag såg just en video på tv nu där de lyfte snipan av KBV001, på den bilden håller jag med om att det ser ut som det saknas en bit av relingen på styrbordssidan, under presenningen.
Citera
2026-08-03, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Ja, att åklagaren vet att fartyget kört ikapp snipan rakt bakifrån och legat bakom under längre tid kan vara snipan föraren veta. Antingen såg han fartyget och tvekade för länge att veja.
Eller så drar åklagaren en vals, för om han påstår i rätten att fartyget kört ikapp snipan rakt bakifrån ökar chansen att han blir dömd. Har snipan girat babord under längre tid och gått in i fören så minskar risken avsevärt att kaptenen blir dömd.

åklagaren driver sin tes och försöker rentvå pappa och fälla kaptenen.
Citera
2026-08-03, 21:59
Medlem
Citat:
Jo men det som den andre hävdade - att om radarn är 2-3 meter bred så har den i stort sett ingen radarskugga. Men är det en "vanlig" radar så blir radarskuggan lika stor som skuggan när en strålkastare lyser på en lyktstolpe (större ju längre bort man kommer)

Många fler faktorer än radarantennens storlek som påverkar, men radarskugga runt fartyget går inte att komma ifrån. Ska vara anslaget i anslutning till radar displayerna. Oftast som störst för och akter ut.
Citera
2026-08-03, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Men befälhavaren blir ändå fälld. Det kan ju lika gärna vara en fritidsbåt som driver som fått motorhaveri och de vet mycket väl att det är massa fritidsbåtar ute nu på sommaren vid Marstrand så rätten kommer aldrig släppa igenom att ett fraktfartyg inomskärs bara mejar ner en fritidsbåt utan att ens ha sett nåt.

Fast om så hade varit fallet så hade ju personerna på snipan upptäckt fartyget i god tid och börjat signalera med allt dom kunde för att få fartyget att se dom och om de märker att de inte ger något svar tillbaka hoppa ur och börja simma.
Citera
2026-08-03, 22:00
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danne691
Backspeglar wtf😂😂
Det finns backspeglar.

Citat:
Produktbeskrivning:
De marina backspeglarna är utformade för att ge tydlig och fri syn för en säkrare och trevligare upplevelse på vattnet. Perfekt för motorbåtar, kajaker och vattensporter, dessa surfande vattensporter kläm-på båtspeglar är perfekta för dig som tycker om vattenaktiviteter som båtliv, skidåkning och wakeboarding. Med sin stora storlek och justerbara vinklar erbjuder dessa speglar en bred, förvrängningsvisning, vilket säkerställer att du alltid har sikten till det som finns bakom dig, oavsett om du är på en båt eller njuter av din favoritvattensport.

https://m.media-amazon.com/images/I/61LQpAhdTIL._AC_SX679_.jpg

https://www.amazon.se/b%C3%A5tspeglar-vattenskidor-genomskinlig-backspeglar-vattensportspeglar/dp/B0DPMBH8PC
Citera
2026-08-03, 22:01
Medlem
Det jag fått förklwrat för mig av sjöfolk.

Om du ställer en pråm ivägen för en jolle, så kommer inte radarn upptäcka jollen för pråmen är i vägen. Om en grävmaskin täcker vinkeln så att inte radarn ser snipan så befinner sig snipan i "radarskugga" eller dold vinkel för radarn.
Jag har fått det förklarat så av sjöfolk som verkar kunna radar

Citat:
Vad definerar du som radarskugga?
Citera
2026-08-03, 22:02
Medlem
Ok tack för info. Sannolikt även styrbord sida i detta fall då grävmaskinen är där

Citat:
Ursprungligen postat av -Guldfisken-
Många fler faktorer än radarantennens storlek som påverkar, men radarskugga runt fartyget går inte att komma ifrån. Ska vara anslaget i anslutning till radar displayerna. Oftast som störst för och akter ut.
Citera
2026-08-03, 22:03
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Det jag fått förklwrat för mig av sjöfolk.

Om du ställer en pråm ivägen för en jolle, så kommer inte radarn upptäcka jollen för pråmen är i vägen. Om en grävmaskin täcker vinkeln så att inte radarn ser snipan så befinner sig snipan i "radarskugga" eller dold vinkel för radarn.
Jag har fått det förklarat så av sjöfolk som verkar kunna radar
Har du bild på denna ökända grävskopa?
Citera
2026-08-03, 22:04
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Exakt, på sjön i en fritidsbåt gäller flytväst hela tiden. Vill man sova, inga problem sover hur bra som helst med en räddningsväst och jag vet vad jag pratar om
Åh herregud...
Flytväst har man alltså inte pga den minimala risken att den oerhört sällsynta situationen plötslig och våldsam vatteninträngning skulle uppstå. Man har det pga den betyligt större risken att man av någon anledning går överbord, och det gör man vanligen inte när man befinner sig under däck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in