2026-08-02, 13:43
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Sitt mot väggen hukad, varannan dag 3x40sekunder.

Det här, fast 30 sekunder per set räcker.

Ta extra kollagen också, 3g per dag. Finns diverse annat som hjälper också men du kommer väldigt långt med det här.
Citera
2026-08-02, 13:58
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det här, fast 30 sekunder per set räcker.

Ta extra kollagen också, 3g per dag. Finns diverse annat som hjälper också men du kommer väldigt långt med det här.

Just det! Benmärgsbuljong: fantastisk välgörande och gudomligt gott. Rekommenderas till alla! (Innehåller bl a kollagen)
Citera
2026-08-02, 13:58
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Det är just sådana här övningar som jag tror att västerlänningar gör "fel".

Nu kan jag visserligen vara påverkad av de otaliga "lymf-reklamer" som cirkulerar, men detta är min spontana känsla:

Om jag sitter i jägarsits i 40 sekunder, då belastar jag ju mina redan krisptorra knän. Borde inte svaret ligga i att på något sätt mjuka upp knäna (med oljor, behandlingar, yinyoga, vad vet jag) och sedan liksom "väcka dem till liv"?

OBS! Jag säger inte att du har fel nu. Bara blottar min egen okunskap, samt min genuina vilja att närma mig problemet på rätt sätt 🙏

Det går inte att mjuka upp knäna, eller väcka dom till liv. Sorry. De slits ut, och vården kan sedan mest bara trösta och lindra, inte bota.

Vad är orsaken till dina dåliga knän? Har du varit överviktig när du var yngre? Levt oerhört stillasittande liv? Eller har dina föräldrar också dåliga knän?

Jag skulle tipsa dig om att gå ner rejält i vikt. Ju lättare börda på knäna, desto bättre.
Citera
2026-08-02, 14:08
Medlem
Citat:
Just det! Benmärgsbuljong: fantastisk välgörande och gudomligt gott. Rekommenderas till alla! (Innehåller bl a kollagen)
Det är många som får nytt liv i sina leder, även efter 70+, genom att byta diet till carnivore och liknande. Hur mycket kollagen du än trycker i dig kommer det inte negera effekterna av inflammatorisk mat som fröoljor, socker, fibrer och stärkelse.
Citera
2026-08-02, 14:08
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Det går inte att mjuka upp knäna, eller väcka dom till liv. Sorry. De slits ut, och vården kan sedan mest bara trösta och lindra, inte bota.

Vad är orsaken till dina dåliga knän? Har du varit överviktig när du var yngre? Levt oerhört stillasittande liv? Eller har dina föräldrar också dåliga knän?

Jag skulle tipsa dig om att gå ner rejält i vikt. Ju lättare börda på knäna, desto bättre.

Den ja. Hade en tuff uppväxt och satt mer eller mindre i en soffa under 15 år av mitt liv.

Jag tror på det du säger, men vill också hålla hoppet uppe.

Mina kurvor sitter där de sitter, och är satta där av Gud fader - mao, inget som kan eller behöver bantas bort jag älskar min kropp!
Citera
2026-08-02, 14:10
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scopolamine
Det är många som får nytt liv i sina leder, även efter 70+, genom att byta diet till carnivore och liknande. Hur mycket kollagen du än trycker i dig kommer det inte negera effekterna av inflammatorisk mat som fröoljor, socker, fibrer och stärkelse.

Låter mycket klokt. (Även om det säkert är en sanning med modifikation. Min mormor och morfar åt potatis varje dag, de levde tills de var närmare 100. Jag använder stärkelse som hälsokost!)
Citera
2026-08-02, 14:26
Medlem
Citat:
Nu börjas det.

50+, inte överviktig men har kvinnliga former som väger en del.

Knäna har knakat i 20+ år. Aldrig varit bra. Det känns när jag går i trappor. Ovanpå det komner nu som förväntat vissa reumatiska besvär som ett brev på posten.

Jag tränar mycket yoga och en del lättare boxning! Går en hel del, men stillasittande kontorsråtta som man är så säger knäna ifrån.

Vi västerlänningar gör ju allt "fel" - som alla vet. Därav känner jag mig som en vit, puckad gamling som går med knastrande knän helt i onödan. Och ja, jag avser att ta upp detta med läkare inom kort.

Men tillsdess:

Välkomnar ALLA tips på hur man kommer till bukt med knakande och "protesterande" knän!!!

* Enkla husmorsknep

* Nördiga läkaranalyser

* Träningstips

* Alternativa strategier

OBS! Jag upplever inte att mina besvär har förvärras något nämnvärt de senaste 10 åren - men äldre blir man ju onekligen.

Jag vill sluta göra "fel" och börja göra rätt. Planen är att hålla mig gående och kunna gå i trappor upp till 90-årsåldern.

Snälla hjälp mig!

(Kan nämna att jag kört hårt på 10-10-10 hemma: sitter vid datorn i 10 minuter, uppe och gör annat i 10 minuter, sitter i 10 osv.)

Googlade på skoj, men fick detta svar:

"En stor bakdel, eller starka höft- och sätesmuskler, kan påverka kroppens hållning och rörelsemönster. Detta kan leda till knäsmärta genom felbelastning eller obalans i musklerna runt höft och lår". /AI
Citera
2026-08-02, 14:28
Medlem
Citat:
Nu börjas det.

50+, inte överviktig men har kvinnliga former som väger en del.

Knäna har knakat i 20+ år. Aldrig varit bra. Det känns när jag går i trappor. Ovanpå det komner nu som förväntat vissa reumatiska besvär som ett brev på posten.

Jag tränar mycket yoga och en del lättare boxning! Går en hel del, men stillasittande kontorsråtta som man är så säger knäna ifrån.

Vi västerlänningar gör ju allt "fel" - som alla vet. Därav känner jag mig som en vit, puckad gamling som går med knastrande knän helt i onödan. Och ja, jag avser att ta upp detta med läkare inom kort.

Men tillsdess:

Välkomnar ALLA tips på hur man kommer till bukt med knakande och "protesterande" knän!!!

* Enkla husmorsknep

* Nördiga läkaranalyser

* Träningstips

* Alternativa strategier

OBS! Jag upplever inte att mina besvär har förvärras något nämnvärt de senaste 10 åren - men äldre blir man ju onekligen.

Jag vill sluta göra "fel" och börja göra rätt. Planen är att hålla mig gående och kunna gå i trappor upp till 90-årsåldern.

Snälla hjälp mig!

(Kan nämna att jag kört hårt på 10-10-10 hemma: sitter vid datorn i 10 minuter, uppe och gör annat i 10 minuter, sitter i 10 osv.)

https://www.youtube.com/watch?v=uWMyDY6-iWQ
Citera
2026-08-02, 14:43
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Googlade på skoj, men fick detta svar:

"En stor bakdel, eller starka höft- och sätesmuskler, kan påverka kroppens hållning och rörelsemönster. Detta kan leda till knäsmärta genom felbelastning eller obalans i musklerna runt höft och lår". /AI

Jag skulle äbdå tro att detta är en väldigt liten del av problemet, då jag har kommit så långt i min yoga att jag i princip kan balansera på en lilltå i 5 minuters tid - okej, lite överdrivet, men jag har tränat många små muskelgrupper och har inga jätteproblem med "balansen" så att säga. Jag har en bra grundstyrka från topp till tå.

Jag tror att 95% av problemet stavas livsstil, och då framförallt stillasittande "västerländsk" sådan.
Citera
2026-08-02, 14:45
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Den ja. Hade en tuff uppväxt och satt mer eller mindre i en soffa under 15 år av mitt liv.

Jag tror på det du säger, men vill också hålla hoppet uppe.

Mina kurvor sitter där de sitter, och är satta där av Gud fader - mao, inget som kan eller behöver bantas bort jag älskar min kropp!

Lev nu? ❤️👌
Citera
2026-08-02, 14:48
Medlem
Straminskys avatar
Raka benlyft kanske kan vara värt att testa.

Enligt google:

"Raka benlyft (straight leg raises) rekommenderas för knäna eftersom de stärker framsida lår (quadriceps) och höftböjare helt utan att belasta eller böja själva knäleden. Detta gör övningen perfekt för att bygga upp muskelstyrka tidigt efter en skada eller operation när tunga knäböj gör ont.

Varför övningen är bra för knät

Isolerar muskeln: Aktiverar lårets framsida och den viktiga inre muskeldelen (vastus medialis) som stabiliserar knäskålen.

Skonsam rörelse: Ingen friktion eller press på knäleden eftersom benet hålls helt rakt under lyftet.

Minskar smärta: Bygger upp stötdämpningen runt knät så att vardagliga rörelser som att gå i trappor blir lättare.

Så gör du rätt
Ligg på rygg med det ena benet böjt och foten i golvet.
Håll det andra benet helt rakt och spänn framsidan av låret ordentligt.
Lyft det raka benet ungefär 15–20 centimeter upp från golvet.
Håll kvar i några sekunder och sänk sedan ner benet långsamt

Video:
https://www.youtube.com/shorts/plLdiJ482OA
Citera
2026-08-02, 14:56
Medlem
Triremers avatar
Dra baklänges. För mig hjälpte det att bli av med smärtan i ena knäet. Hitta en sån släde på gymmet, fäst kedjan, dra remmen runt och bogsera baklänges. Det stärker knäet bra utan att orsaka smärta.

Jag tror vi rör oss för mycket rakt fram på platt mark, att röra sig i sidled, baklänges osv är bra för knäna.

Balansplattor, vandra i kuperade terräng osv är också bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in