2026-08-03, 04:58
Medlem
Onanikrems avatar
Köp såna vikter du sätter runt foten med kardborreband, ligg på en säng/bänk med benen utanför och träna. Slet av ett korsband i ungdomen och de opererade inte då. Gällde att träna upp musklerna runt knäleden för att kompensera det förlorade korsbandet. Blev i det närmaste återställd, med jävligt starka benmuskler men har aldrig åkt slalom efter det tyvärr. Springer däremot i dag som jag alltid gjort, mjukt underlag och nästan varje dag om det inte är snö och driv-is.
Citera
2026-08-03, 06:18
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Man skall stärka en protesterande kroppsdel. Du kan inte vila bort det. Sen är elitidrott inte bra för lederna jämfört med mer måttlig träning.
Sanningen. Man kan inte vila bort värk. Man måste träna. Men lösningen är som sagt att göra det med måttlig belastning. Glöm de vikter som visas på social media eller nämns av gymråttor på diverse forum.

Hade själv tidigare problem med knäna vid löpning. Har fått bukt med detta genom att köra knäböj (ej tungt), utfall och split squats med en kettlebell eller (hyfsat) tung hantel i ena handen.

Även en del balansövningar som att stå enbent på en skumgummiplatta och växla mellan att böja mig framåt och nudda marken med rakt ben, och att sträcka händer och överkropp rakt upp. Man kan även göra denna övning med en liten hantel för ökad belastning.
Citera
2026-08-03, 07:46
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jessewn372
Får jag lov att fråga hur mycket du väger och hur lång du är?

172 cm, 75 kg
Citera
2026-08-03, 08:52
Medlem
https://www.youtube.com/@TheKneesovertoesguy

Han är känd för att med hans övningar hjälpt oändligt många med knäproblem.
Börja träna hans grejer!
Citera
2026-08-03, 09:54
Medlem
Inte mycket att göra för att förbättra sina knän.
Men man kan bygga benmuskler som tar kontroll och minskar belastning.
Vilken sjukgymnast som helst bör kunna hjälpa till med ett program för det.
Jag har skadat båda mina knä som 50+, varav ett avslitet korsband. Kom tillbaka från båda utan operation, enbart med hjälp av sjukgymnast. Har inga som helst problem idag.
Citera
2026-08-03, 16:21
Medlem
jessewn372s avatar
Då är du på gränsen till övervikt (BMI strax över 25 så du är överviktig om man ska vara petnoga). Sanningen är tyvärr att knäna bryr sig inte om om kilona är "rätt" placerade.

Om du hade gått ned 5 kg hade du känt det i dina knän direkt, det kan jag nästan lova.
Inga kosttillskott har visat några tillförlitliga resultat mot artros i knäna, så gurkmeja och blåläppad grönmussla eller finmalda horn från mongolisk klippget kommer inte hjälpa. Artros fluktuerar, ibland bättre, ibland sämre perioder. När man har en sämre period tröttnar man på det hela och går till hälsokosten och lägger ohemult mycket pengar på nåt exotiskklingande rånarpulver. Sen blir man bättre och tror det är pulvrets förtjänst. Inte konstigt.

Lite fakta:
1. Artrosknän blir bättre av att röra sig.
2. Artrosknän blir sämre av plötslig överbelastning (åka på resa och börja gå 20.000 steg om dagen brukar inte bli bra). De blir också sämre av inaktivitet.
3. Om man inte vill promenera för man har ont så ska man ta Alvedon 2 st så man kan promenera.
4. Alvedon 2 st 4ggr/dag i perioder när det är sämre är att rekommendera.
5. Man blir bättre av att träffa en sjukgymnast, utföra övningarna de visar och att gå i artrosskola.
6. Styrketräning på gym som bygger ben/knämuskulatur hjälper. Sjukgymnast kan tipsa.

Lite tips😊 Önskar dig bättring!

Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
172 cm, 75 kg
Citera
2026-08-03, 18:18
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jessewn372
Då är du på gränsen till övervikt (BMI strax över 25 så du är överviktig om man ska vara petnoga). Sanningen är tyvärr att knäna bryr sig inte om om kilona är "rätt" placerade.

Om du hade gått ned 5 kg hade du känt det i dina knän direkt, det kan jag nästan lova.
Inga kosttillskott har visat några tillförlitliga resultat mot artros i knäna, så gurkmeja och blåläppad grönmussla eller finmalda horn från mongolisk klippget kommer inte hjälpa. Artros fluktuerar, ibland bättre, ibland sämre perioder. När man har en sämre period tröttnar man på det hela och går till hälsokosten och lägger ohemult mycket pengar på nåt exotiskklingande rånarpulver. Sen blir man bättre och tror det är pulvrets förtjänst. Inte konstigt.

Lite fakta:
1. Artrosknän blir bättre av att röra sig.
2. Artrosknän blir sämre av plötslig överbelastning (åka på resa och börja gå 20.000 steg om dagen brukar inte bli bra). De blir också sämre av inaktivitet.
3. Om man inte vill promenera för man har ont så ska man ta Alvedon 2 st så man kan promenera.
4. Alvedon 2 st 4ggr/dag i perioder när det är sämre är att rekommendera.
5. Man blir bättre av att träffa en sjukgymnast, utföra övningarna de visar och att gå i artrosskola.
6. Styrketräning på gym som bygger ben/knämuskulatur hjälper. Sjukgymnast kan tipsa.

Lite tips😊 Önskar dig bättring!

Tack, besserwisser. Mitt BMI är 22 dvs normalvikt. Jag lägger aldrig ut personuppgifter på Flashback (Namn, ålder, längd, vikt, hårfärg, bostadsort, civilstånd, antal barn, antal fordon etc) så jag "höftade" lite där förstår du. Men tack ändå.

Jag tänker att folk själva vet om de är överviktiga eller inte - speciellt folk som bryr sig väldigt mycket om sin hälsa. Så det är inget du behöver utreda över huvud taget. Dessutom frågar man inte en dam om hennes vikt då det är fruktansvärt ohyfsat.

Har du hört talas om kroppshets? Anorexia? Med mera..? Ställ helt enkelt inte sådana frågor och skriv inte till helt okända människor att de är överviktiga. Tack!
Citera
2026-08-03, 18:43
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Tack, besserwisser. Mitt BMI är 22 dvs normalvikt. Jag lägger aldrig ut personuppgifter på Flashback (Namn, ålder, längd, vikt, hårfärg, bostadsort, civilstånd, antal barn, antal fordon etc) så jag "höftade" lite där förstår du. Men tack ändå.

Jag tänker att folk själva vet om de är överviktiga eller inte - speciellt folk som bryr sig väldigt mycket om sin hälsa. Så det är inget du behöver utreda över huvud taget. Dessutom frågar man inte en dam om hennes vikt då det är fruktansvärt ohyfsat.

Har du hört talas om kroppshets? Anorexia? Med mera..? Ställ helt enkelt inte sådana frågor och skriv inte till helt okända människor att de är överviktiga. Tack!

Du kunde sagt nej på frågan om han fick fråga om de uppgifterna istället för att fibba. Sen om man inte tål en sådan för frågeställningen berättigad fråga på ett mer eller mindre anonymt forum så tål man inte världen i stort heller. Så då gör det liksom ingen skillnad i det stora hela.
Citera
2026-08-03, 19:44
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Du kunde sagt nej på frågan om han fick fråga om de uppgifterna istället för att fibba. Sen om man inte tål en sådan för frågeställningen berättigad fråga på ett mer eller mindre anonymt forum så tål man inte världen i stort heller. Så då gör det liksom ingen skillnad i det stora hela.

Jag vidhåller. Han hade kunnat ge mig utmärkta råd utan att gå in och peta i min BMI. Jag hade redan en gång svarat på frågan om huruvida jag var överviktig, och svarade då att jag är kurvig och definitivt INTE behöver banta - det svaret dög inte för vederbörande, som ville veta mina exakta kroppsmått. Det är ett sjukt beteende.

Läsaren får själv avgöra vem som är creepy: jag eller han.
Senast redigerad av Berit85 2026-08-03 kl. 20:17.
Citera
2026-08-03, 20:02
Avstängd
Citat:
Nu börjas det.

50+, inte överviktig men har kvinnliga former som väger en del.

Knäna har knakat i 20+ år. Aldrig varit bra. Det känns när jag går i trappor. Ovanpå det komner nu som förväntat vissa reumatiska besvär som ett brev på posten.

Jag tränar mycket yoga och en del lättare boxning! Går en hel del, men stillasittande kontorsråtta som man är så säger knäna ifrån.

Vi västerlänningar gör ju allt "fel" - som alla vet. Därav känner jag mig som en vit, puckad gamling som går med knastrande knän helt i onödan. Och ja, jag avser att ta upp detta med läkare inom kort.

Men tillsdess:

Välkomnar ALLA tips på hur man kommer till bukt med knakande och "protesterande" knän!!!

* Enkla husmorsknep

* Nördiga läkaranalyser

* Träningstips

* Alternativa strategier

OBS! Jag upplever inte att mina besvär har förvärras något nämnvärt de senaste 10 åren - men äldre blir man ju onekligen.

Jag vill sluta göra "fel" och börja göra rätt. Planen är att hålla mig gående och kunna gå i trappor upp till 90-årsåldern.

Snälla hjälp mig!

(Kan nämna att jag kört hårt på 10-10-10 hemma: sitter vid datorn i 10 minuter, uppe och gör annat i 10 minuter, sitter i 10 osv.)

Du lider med största sannolikhet av artrit. Du måste undvika kost som skapar inflammationer.
Citera
2026-08-03, 20:17
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Du lider med största sannolikhet av artrit. Du måste undvika kost som skapar inflammationer.

Detta är viktigt för mig ja, då jag även har andra sjukdomar.

Har du något tips för hur man "kommer igång"? Jag har levt på vanlig husmanskost hela mitt liv och aldrig varit det minsta peppad på extrema dieter. Men jag behöver tänka om nu om jag vill ha en någorlunda livskvalitet.

Tack för rådet!
Citera
2026-08-03, 20:40
Avstängd
Citat:
Detta är viktigt för mig ja, då jag även har andra sjukdomar.

Har du något tips för hur man "kommer igång"? Jag har levt på vanlig husmanskost hela mitt liv och aldrig varit det minsta peppad på extrema dieter. Men jag behöver tänka om nu om jag vill ha en någorlunda livskvalitet.

Tack för rådet!

Ett enkelt tips är att använda naturliga fetter som smör, extra virgin olivolja, och kokosolja och skippa eller kraftigt minska kolhydraterna.

Men om problemen är allvarliga måste du kanske köra carnivore ett tag och sedan lägga till saker som du tål.

Utöver det borde du ta tillskott av D-vitamin. Minst 10 000 IE per dag.
Senast redigerad av borskungen 2026-08-03 kl. 20:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in