2026-08-03, 20:12
Medlem
Jo men som jag sa...

Pappan är sannolikt i chock, kan ge svajigt minne.
Och om pappan inte såg fartyget innan så sa det bara pang sen låg han i vattnet. Skulle va omöjligt för pappan att veta om det va bulben eller styrbordssel resp babords del av för/bulb som träffat honom

Har pappan sett fartyget sista dussintals metrarna så kan möjlighen åklagaren fått bra info, men ser det som osannolikt.

Hade han kapellet uppe såg han knappast ngt förutom en mörk vägg en sekund innan det sa pang

Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Åklagaren har nog fått sina uppgifter från förhör med pappan så de är nog mer pålitliga än vad som cirkulerar i tråden.
Ja jag tror jag läste det inlägget och vi var även inne på när snipan försvinner framför stäven även om fartyget haft både visuell sikt från bryggan och radarutslag.
Citera
2026-08-03, 20:13
Medlem
Du läste väl att SVT ifrågasätte åklagarens version hur snipan kan blivit påkörd bakifrån så man tydligt ser hur aktern är helt intakt. Åklagaren ville inte svara på uppgifterna.

Det börjar redan bli frågetecken om hans första uppgifter

Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Åklagaren har nog fått sina uppgifter från förhör med pappan så de är nog mer pålitliga än vad som cirkulerar i tråden.
Ja jag tror jag läste det inlägget och vi var även inne på när snipan försvinner framför stäven även om fartyget haft både visuell sikt från bryggan och radarutslag.
Citera
2026-08-03, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentalKristid
– Viktigt att ha klart för sig här är dock att om det faktiskt är fråga om en upphinnandesituation i sikte av varandra så är det upphinnande fartyget alltid väjningsskyldigt oaktat andra regler.

Mats Gruvefeldt, enhetschef på Chalmers Sjöfartshögskola

Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2pozAa/expert-om-tjornolyckan-svart-att-avgora-ansvaret

Regel 5 innebär väl att även pappan ska hålla utkik, även om fartyget är det upphinnande och ska väja. Vilket innebär att om han gjorde allt rätt så bör han ha sett fartyget och uppmärksammat att fartyget antagligen hade missat honom, vilket skulle innebära att han skulle väja eller i all fall säga till de två andra att sätta på sig flytväst.
Citera
2026-08-03, 20:16
Medlem
Det här är inte första gången. Befälhavaren på Estonia var också född i Sovjetunionen.
Citera
2026-08-03, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Har inte sett bilder på båten men vet att den blev påkörd bakifrån… hur kan han veta det när han inte ens tagit del av bevismaterial? Verkar tämligen oseriöst, åklagaren ska inte ha några egna motiv redan innan en utredning är klar. Inte heller bra om det visar sig att pappan medvetet har lämnat felaktiga uppgifter om vinkeln för påkörningen.
Vad tror det heter åklagaren för, han företräder ev BO dock ej misstänkt GM som kan visa sig vara det riktiga BO?
Citera
2026-08-03, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Jo men som jag sa...

Och om pappan inte såg fartyget innan så sa det bara pang sen låg han i vattnet. Skulle va omöjligt för pappan att veta om det va bulben eller styrbordssel resp babords del av för/bulb som träffat honom

Har pappan sett fartyget sista dussintals metrarna så kan möjlighen åklagaren fått bra info, men ser det som osannolikt.

Hade han kapellet uppe såg han knappast ngt förutom en mörk vägg en sekund innan det sa pang

Sedan har ju pappan alla incitament i världen att inte berätta sanningen till punkt och pricka heller för den delen. Verkar väldigt onödigt att säga något som skulle belasta han själv..
Citera
2026-08-03, 20:20
Medlem
Vi har konstaterat att så inte är fallet med största sannolikhet. Det var felaktigt påstående, även om viss sanning i det, men borde inte ge noll utslag

Vi har en annan teori nu, skickSr PM
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Det här med att ett båtkapell inte skulle synas på radar låter rena 1800 tal
Om det är så måste ju tillverkning ändras!
Citera
2026-08-03, 20:20
Medlem
Citat:
Ja helt klart. Att ha en radar längst fram borde va självklart, men de sjöfolk jag pratat med här har sagt att radarn verkar sitta ovanpå kommandobryggan (ej säkerställt)
Man kan ha en radar längst fram tex stora färjor har det ofta, den radar är av typen X band, se min tidigare post om radar
Citera
2026-08-03, 20:22
Medlem
Givetvis, kan han påvisa sin oskuld och hävda kaptenens skuld finns det risk för att han vrider på det hela, ja

Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Sedan har ju pappan alla incitament i världen att inte berätta sanningen till punkt och pricka heller för den delen. Verkar väldigt onödigt att säga något som skulle belasta han själv..
Citera
2026-08-03, 20:22
Medlem
Hade man inte rent krasst kunnat göra en rekonstruktion av händelsen med en likadan snipa och fartyget? För att se om den gör utslag på radarn och få inblick i hur mycket man ser från var lots och kapten påstod sig stå på fartyget. Kanske inte hade kunnat bevisa något men vore ändå intressant.
Citera
2026-08-03, 20:23
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Jo men som jag sa...

Men det är inte så svårt för polisen att fråga var kom ni ifrån och var var ni på väg? Skulle ni korsa farleden där eller? Sen berättar pappan att de varit på väg efter en farleden en längre tid och blev sen påkörda bakifrån. Så svårt är det inte
Citera
2026-08-03, 20:24
Medlem
Som det redan har avhandlats här i tråden kommer inte fritidsbåtens förare att bli åtalad (DN).

Åklagaren säger att:

Citat:
skulle det visa sig att även fritidsbåten brutit mot någon regel så kommer den inte att ställas till ansvar:

”Det är med hänsyn till den stora personliga förlust för fritidsbåtsföranden som uppkom vid olyckan. Lagstöd för en sådan bedömning finns i rättegångsbalkens 20 kapitel”, skrev åklagaren i ett pressmeddelande i går söndag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in