2026-08-03, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsawrap
Skämskudde på den här åklagaren alltså.

Vilket stolpskott.

Känns nästan som öppet mål för försvarsadvokaten.

Har inte sett bilder på båten men vet att den blev påkörd bakifrån… hur kan han veta det när han inte ens tagit del av bevismaterial? Verkar tämligen oseriöst, åklagaren ska inte ha några egna motiv redan innan en utredning är klar. Inte heller bra om det visar sig att pappan medvetet har lämnat felaktiga uppgifter om vinkeln för påkörningen.
Citera
2026-08-03, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Är det inte lotsen som är ansvarig för navigeringen?

Jo men inte för utkiken.
Citera
2026-08-03, 19:20
Medlem
Hm. Upphinnande en längre stund, vem sa det?🤔

Åklagaren vet ingenting tror jag. Det finns bara två möjliga vittnen, det är pappan och sonen, skulle pappan se fartyget eller sonen se fartyget och säga "pappa det kommer en stor båt där" då tror jag inte det skett för pappan hade nog väjt så fort han kunde

Jag tror inte det finns ngt vittne alls för personligen tror jag bara det sa pang sen va pappan i vattnet och han har ingen aning om han blev träffad rakt bakifrån eller i 45 grader.

Ja, jag lägger icke mer skuld åt ngt håll. Båda var ouppmärksamma. Men kaptenen kan pga var radarn satt och eventuellt radarskugga inte sett snipan även om han hade försökt

Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Ja, men det påstods ju att han varit upphinnande en längre stund. Tänk 10 minuter, 9 vs. 6 knop. Det blir en halv sjämil upphinnande. Sista 200m eller 2 min ser man ingenting. Minut 0-8 hade ingen koll på radarn, och/eller målet glömdes bort.

Oavsett eller, ingen hade koll på den andre
Citera
2026-08-03, 19:21
Medlem
Ja helt klart. Att ha en radar längst fram borde va självklart, men de sjöfolk jag pratat med här har sagt att radarn verkar sitta ovanpå kommandobryggan (ej säkerställt)

Citat:
Ursprungligen postat av Samsonite71
Ja helt klart. Jag såg någon prata om att skeppet har en så låg brygga att den hamnar i ett läge där man har väldigt "långt" innan man ser det som är framför båten pga den låga höjden bryggan är på. Om det är fallet kan man ju tycka att det är skumt att en sådan konstruktion är ok?!
Citera
2026-08-03, 19:23
Medlem
Men det är ju där min teori är fysisk möjlig. Det stämmer också med vad uppgiftslämnare sagt att dom varit på väg ifrån och emot (åkt från nordväst om olycksplarsen och skulle Sydost om den)

[/b]
Citat:
Jo fast 99% av de båtar man brukar se har ju blå kapell (av någon anledning). Radarn BORDE ändå sett båten så det är den aspekten som jag skulle vilja ha klarhet i.
Citera
2026-08-03, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Ja helt klart. Att ha en radar längst fram borde va självklart, men de sjöfolk jag pratat med här har sagt att radarn verkar sitta ovanpå kommandobryggan (ej säkerställt)

Det är ju intressant, om nu bryggan är väldigt låg till att börja med så lär ju radarns blindspot framför båten bli rejäl.
Citera
2026-08-03, 19:24
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Mr Woods,

Jag har en ny teori. Då erfaren sjöman ansåg att båten med kapell borde ge utslag på radar, så började jag fundera på det här. Det kan va förklaring till varför varken kommandobrygga eller radar såg snipan.

Rent teoretiskt så skulle snipan kunnat ligga i radarskugga i flera hundra meter eller en kilometer enligt min uträkning. Du har säkert varit med ngn gång när du kommit till en trafikrondell med fyra ingångar att en bil dykt upp till vänster om dig ur "den främre döda vinkeln" utan att du såg den från börja.. Detta pga att den skyms av bilens B-balk framför sidorutan och så länge båda bilar har ungefär samma avstånd till rondell så skyms den.

Om snipan kommit in i farleden från norrsidan (som rapporterats i början) så skulle snipan kunna ligga i radarskugga täckt av den grävmaskin som finns på fartygets styrbordssida. Så länge snipan är i en sådan vinkel så den täcks av grävmaskien förblir den i skugga för radar. Båda båtarna behöver inte hålla samma hastighet, men snipan behöver bara hålla såpass hög hastighet och köra i en sådan vinkel (snett inåt farleden) så den inte hamnar till höger om grävmaskinen (sett ur radarns vinkel) och därmed blir synlig, utan hela tiden måste den ligga bakom den, dvs i radarns "döda vinkeln". Men när snipan kommit såpass nära mittlinjen på farleden att den är inne i farleden och kommer till vänster om grävmaskinen (sett till radarns vinkel) och radarn då borde upptäcka den, då har den kommit såpass nära fartyget så det är under 200m kvar så då tar den gigantiskt stora fören på fartyget över och ger radarskugga därifrån istället. Och under ingen tid har snipan varit visuellt synligt för kommandobryggan

På det viset skulle snipan kunnat ligga väldigt länge i radarskugga. Svårt säga exakt, men 500-1000m skulle inte vara omöjligt. Givetvis maximal otur men teoretiskt möjligt.
Det är väl en teori så god som någon, och det var ju dessutom en norsk användare här i tråden som rapporterade från en bekant som jobbat på bryggan på Misje Verde. Denne bekante hade vittnat om notoriskt dålig sikt från bryggan, så det blir intressant om användaren återkommer med rapport här i tråden då han skulle ställa frågor till sin bekante nu i dagarna.
Citera
2026-08-03, 19:25
Medlem
Håller med.

Det finns bara två vittnen till olyckan - pappan och sonen.

Antingen så har pappan

1) Sett fartyget innan och försökt väja, då skulle olyckan sannolikt inte sett

2) inte sett olyckan, och då sa det bara pang och sen låg dom i vattnet.

Dvs om det är alternativ 2 så kommer vi inte få ngn version eller veta i vilken vinkel snipan blev träffad

Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Har inte sett bilder på båten men vet att den blev påkörd bakifrån… hur kan han veta det när han inte ens tagit del av bevismaterial? Verkar tämligen oseriöst, åklagaren ska inte ha några egna motiv redan innan en utredning är klar. Inte heller bra om det visar sig att pappan medvetet har lämnat felaktiga uppgifter om vinkeln för påkörningen.
Citera
2026-08-03, 19:25
Medlem
Straffsparks avatar
Jag känner att jag måste lägga in ett par kommentarer angående snipan då somliga uttalar sig om saker dom uppenbarligen inte vet så mycket om.

1) Bogpropeller. Nej det är inte alls löjligt att ha bogpropeller på en snipa. Har man rattat mycket snipa så vet man också hur tragiskt sega dom är på styrutslag, framför allt när man backar. Roderbladet sitter nämligen oftast precis efter propellern och styrningen funkar bra framåt, men när man backar och vill svänga mycket så hamnar roderbladet som ett spjäll framför propellern och det går jävligt långsamt och båten vill knappt rotera. Ska man vända en snipa i en trång passage krävs en Austin Powers-vändning med många minimala styrutslag framåt och bakåt. En bogpropeller löser det problemet utmärkt.

2) Inga skador i aktern. Vattnet framför ett stort fartyg i rörelse är inte spegelblankt. Bulben knuffar ett stort svall framför sig och om fartyget hinner i kapp snipan det minsta off centre kommer snipan att vrida sig när den når toppen på svallet. Skador i aktern kan man förvänta sig om snipan blir påkörd exakt rakt bakifrån, men det räcker med en halvmeter till höger eller vänster så kommer snipan att vrida sig och får majoriteten av smällen på någon av sidorna.
Citera
2026-08-03, 19:26
Medlem
Citat:
Men det är ju där min teori är fysisk möjlig. Det stämmer också med vad uppgiftslämnare sagt att dom varit på väg ifrån och emot (åkt från nordväst om olycksplarsen och skulle Sydost om den)

[/b]

Ja den är helt klart möjlig. Hur man än vrider och vänder på det så måste man ju landa i att radarns blind spot är för stor för att navigera i trafikerade farleder.
Citera
2026-08-03, 19:26
Medlem
Absolut ...

När båten är utan last (vilket den sägs varit) så blir den ännu högre i fören och döda vinkeln ännu större

Citat:
Det är ju intressant, om nu bryggan är väldigt låg till att börja med så lär ju radarns blindspot framför båten bli rejäl.
Citera
2026-08-03, 19:27
Medlem
Just det, det läste jag. Hade varit högintressant...

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det är väl en teori så god som någon, och det var ju dessutom en norsk användare här i tråden som rapporterade från en bekant som jobbat på bryggan på Misje Verde. Denne bekante hade vittnat om notoriskt dålig sikt från bryggan, så det blir intressant om användaren återkommer med rapport här i tråden då han skulle ställa frågor till sin bekante nu i dagarna.
Senast redigerad av Halfvarhovding 2026-08-03 kl. 19:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in