2026-08-02, 16:08
Avslutad
Hej,

Holistisk, traditionell syn på besväret.
8 års studier i både västerländsk och österländsk medicin

Oavsett vvart man har besvär bör man alltid fokusera på att stärka upp hela kroppen, för att motverka att det uppstår nya obalanser som leder till besvär annan stans på kroppen. Tränar du enbart upp dina knän/ben kommer det uppstå problem i överkroppen för styrkan matchar ej. Omvänt om du enbart tränar överkropp kommer benen /knän / fötter / höfter ge vika tillslut.

Utöver att stärka upp hela din kropp så du bär den och för dig fram på ett skonsammare vis är kosten mycket viktig också

Knakande knän är till stor del torka

kanske pga av ålder, dålig kost, inflammationer (se de som en eld som torkar ut allt omkring sig) .

Så drick tillräckligt med näring- och mineralrikt vatten, helst minst 50% av dagens mängd direkt när du vaknar på morgonen mellan 5-8 då tjocktarmen tar upp vätska bäst.

Dina njurar som ansvarar för alla vätskor i kroppen smörjer och renar kroppen inifrån kanske blivit trötta med åren? Finns många växtbaserade kurer för njurbalans.

Att träna din ryggrad, inte minst ländrygg avlastar knän och ger njurar bättre förutsättningar för optimal funktion

Röda bär, lingon, hallon, jordgubbar, vinbär var det en munk som viska i mitt öra ska lindra torka och ömma knän

Lycka till
Citera
2026-08-02, 16:24
Medlem
anomaligns avatar
Jag fick rejält ont i knäna en tid efter jag hade börjat springa för en massa år sen. Tydligen kom konditionen snabbare än utvecklingen av alla stabiliserande muskler som behövs för att man inte ska skada knäna vid den för kroppen extremt belastande aktiviteten löpning.

Mina problem löstes genom att jag tränade diverse löjliga (men viktiga) småmuskler man har i benen, utöver de stora berömda. Först en vända squats och lunges (fast med bakåtsteg istället för framåt, för att belasta knät mindre) för att trötta ut de stora musklerna ordentligt, eftersom de "vill" ta över annars, när man gör småövningarna. Nu minns jag inte exakt vad jag gjorde, eller var jag hittade informationen, men det finns säkert någon som vet, eller går nog att googla, men en massa konstiga höft- och benövningar, typ tåhävningar (stå på tå på någon liten förhöjning, sänk nedanför, upp igen, repetera) höftvickningar (där man pressar höften mot vägg på något jäkla vänster) olika sorters benlyft, både på rygg rakt upp, och på sidan, som Jane Fonda ) som kändes lite meningslösa först, men som snart blev olidliga och gav en sjuk träningsvärk efteråt.

Just ja, en sak jag gjorde som jag minns tydligt, som jag tyckte hade bra effekt, det var att skaffa en balansplatta. Det är lite tråkigt att bara stå och balansera, men det går att kombinera med annat, och man kan hålla vikter för att det ska bli extra kännbart. Och i början tog det inte jättelång stund innan man började känna att det brände lite varstans i benen.

Kanske kan det vara något sånt för dig också. Överkompenserande stormuskler och försoffade småmuskler?

Jag kan egentligen inte sånt här, och talar bara utifrån egen erfarenhet, och jag rådfrågade aldrig någon läkare eller sjukgymnast, utan gjorde egen research på internet (vilket är dumt) så ta mitt råd med en nypa salt.
Citera
2026-08-02, 16:59
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Att gå i lätt uppförsbacke på maskin i ett eskalerande schema har hjälpt mig mycket. Jag sparkade bakut sommaren 2024 när nerförsbackar började göra rent ut sagt ont och bestämde mig för att börja träna. Provade lite av det som nämns här i tråden, gå med släde, olika exotiska stretchövningar men jag är för enkel för att minnas allt. Det som fastnade för mig är att gå med incline som det heter, nu går jag ca 2 ggr i veckan med 15-18 % lutning. I början kunde jag inte göra så mycket, men med tiden har en styrka kommit till benen. Nu kan jag gå ca 1.3km höjd vilket blir ungefär 5km rakt fram. Jag tar 10-15g kollagenpulver varje natt sedan 2024, det har en bonus att du sover djupare som är bra. Vet ej om det var uppförsträningen eller kollagenet men nu gör inte knäna så ont. Tänk på att eskalera träningen långsamt då muskler och leder inte reagerar lika snabbt på belastning.
Citera
2026-08-02, 17:00
Medlem
Karmans avatar
Uppsök en fysioterapeut aka sjukgymnast? De har gjort underverk med mig! Har genom åren haft problem med axlar, knä och även en fot som jag stukar lätt. Men det gäller att var diciplinerad och följa de övningar man får med sig hem av dem!
Citera
2026-08-02, 17:00
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Tänk på vad du äter. Äter du en inflammatorisk kost? De flesta gör det.
Äter du omega-3 för att dämpa inflammation?
Får du i dig zink och magnesium?

Äter du skit skapas inflammationer, inte svårare än så.

Det här är den andra delen, där du ska sluta fjolla och köra på. Har du inte någon skada som träning gör värre, så är oftast lösningen träning.

Jag är något yngre än dig men har dragits med idrottsskador hela livet, det har varit väldigt få skador jag har kunnat vila bort, majoriteten har varit att på ett klokt sätt köra på och inte ge vika för att det smärtar.

Simning finns det noll ursäkter för dig att börja med avseende skaderisk.
En polare som har problem med knäna kör squats med låg vikt och menar att det är vad som får hans knän att fungera.
Jag kör marklyft på låg vikt regelbundet för att slippa besvär med min ländrygg.

Testa att köra på. Om du däremot har en riktig skada så är det en annan femma, jag läste reumatism, vilket lösning på inte är att bli stillasittande.

Där sa du nånting klokt!

Jag körde squats regelbundet i ca 3 år. Fick tighatre och köttigare röv helt klart, men knäna är tyvärr desamma.
Citera
2026-08-02, 17:01
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nosstock
Glukosamin, tro mig det funkar verkligen.

Hir får man i sig det på naturlig väg? Jag tror inte på pulver.
Citera
2026-08-02, 17:03
Medlem
ReijoHervonens avatar
Du åker till gymmet och börjar knäböja. Sonita Muluh har världsrekordet bland kvinnor, 318kg. Sikta på att slå det så slipper du få ont i knäna av att gå.
Citera
2026-08-02, 17:04
Medlem
Stretcha vaderna och framsida lår ordentligt 👍🏻
Citera
2026-08-02, 17:07
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulaotzu
Hej,

Holistisk, traditionell syn på besväret.
8 års studier i både västerländsk och österländsk medicin

Oavsett vvart man har besvär bör man alltid fokusera på att stärka upp hela kroppen, för att motverka att det uppstår nya obalanser som leder till besvär annan stans på kroppen. Tränar du enbart upp dina knän/ben kommer det uppstå problem i överkroppen för styrkan matchar ej. Omvänt om du enbart tränar överkropp kommer benen /knän / fötter / höfter ge vika tillslut.

Utöver att stärka upp hela din kropp så du bär den och för dig fram på ett skonsammare vis är kosten mycket viktig också

Knakande knän är till stor del torka

kanske pga av ålder, dålig kost, inflammationer (se de som en eld som torkar ut allt omkring sig) .

Så drick tillräckligt med näring- och mineralrikt vatten, helst minst 50% av dagens mängd direkt när du vaknar på morgonen mellan 5-8 då tjocktarmen tar upp vätska bäst.

Dina njurar som ansvarar för alla vätskor i kroppen smörjer och renar kroppen inifrån kanske blivit trötta med åren? Finns många växtbaserade kurer för njurbalans.

Att träna din ryggrad, inte minst ländrygg avlastar knän och ger njurar bättre förutsättningar för optimal funktion

Röda bär, lingon, hallon, jordgubbar, vinbär var det en munk som viska i mitt öra ska lindra torka och ömma knän

Lycka till

Du är klok du.

Jag har tyvärr strul med njurarna sedan lång tid tillbaka, likaså med systemisk uttorkning... inflammationer är också en del av min sjukdomsbild, men som så klokt kan tydas i ditt svar: det är ju egentligen inte, per se, jag som är sjuk - utan det är hela västvärlden. Vi lever fel, och så blir vi "sjuka". Jag förstår det.

Lingon på gröten var dag, får hoppas det hjälper. Röda bär är väldigt dyra annars.

Med holistiskt tänkande kommer man långt. Jag har precis haft ett större genombrott på den fronten - kan nämnas på den positiva sidan.

Kan du nämna en växtbaserad kur för ökad njurfunktion?
Citera
2026-08-02, 17:08
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradamian
Stretcha vaderna och framsida lår ordentligt 👍🏻

Sånna enkla tips tror jag på. Kul att den här tråden ger så bra utdelning!!!

Jag hoppas att fler med spröda knän kan bli hjälpta.
Citera
2026-08-02, 17:11
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Du åker till gymmet och börjar knäböja. Sonita Muluh har världsrekordet bland kvinnor, 318kg. Sikta på att slå det så slipper du få ont i knäna av att gå.

Inte för att vara taskig, men det låter riktigt idiotiskt. Att belasta en protesterande kroppsdel ännu mera, och därigenom skada mera.... som att försöka få ett barn att lyda genom att hota och slå istället för att locka och uppmuntra

Gissar att Muluh har svåra knäproblem att se fram emot.... de flesta elitidrottare förstör ju sina kroppar, tyvärr.
Citera
2026-08-02, 17:13
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Inte för att vara taskig, men det låter riktigt idiotiskt. Att belasta en protesterande kroppsdel ännu mera, och därigenom skada mera.... som att försöka få ett barn att lyda genom att hota och slå istället för att locka och uppmuntra

Gissar att Muluh har svåra knäproblem att se fram emot.... de flesta elitidrottare förstör ju sina kroppar, tyvärr.

Man skall stärka en protesterande kroppsdel. Du kan inte vila bort det. Sen är elitidrott inte bra för lederna jämfört med mer måttlig träning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in