2026-08-02, 22:08
Medlem
Finns en bra kanal för träning av knän på youtube

Kneesovertoesguy
https://m.youtube.com/@TheKneesovertoesguy?ra=m

Och knäböj.
Senast redigerad av Chooba 2026-08-02 kl. 22:10.
Citera
2026-08-02, 22:32
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Nu börjas det.

50+, inte överviktig men har kvinnliga former som väger en del.

Knäna har knakat i 20+ år. Aldrig varit bra. Det känns när jag går i trappor. Ovanpå det komner nu som förväntat vissa reumatiska besvär som ett brev på posten.

Jag tränar mycket yoga och en del lättare boxning! Går en hel del, men stillasittande kontorsråtta som man är så säger knäna ifrån.

Vi västerlänningar gör ju allt "fel" - som alla vet. Därav känner jag mig som en vit, puckad gamling som går med knastrande knän helt i onödan. Och ja, jag avser att ta upp detta med läkare inom kort.

Men tillsdess:

Välkomnar ALLA tips på hur man kommer till bukt med knakande och "protesterande" knän!!!

* Enkla husmorsknep

* Nördiga läkaranalyser

* Träningstips

* Alternativa strategier

OBS! Jag upplever inte att mina besvär har förvärras något nämnvärt de senaste 10 åren - men äldre blir man ju onekligen.

Jag vill sluta göra "fel" och börja göra rätt. Planen är att hålla mig gående och kunna gå i trappor upp till 90-årsåldern.

Snälla hjälp mig!

(Kan nämna att jag kört hårt på 10-10-10 hemma: sitter vid datorn i 10 minuter, uppe och gör annat i 10 minuter, sitter i 10 osv.)
Jag tror inte du har så mycket nytta av allmänna tips. Gå till en sjukgymnast som kollar på just dina knän och som kan ge dig övningar som passar just dig.

Jag har till exempel fått övningar som ska balansera musklerna runt knäna. De var olika starka och drog knäleden snett. Men det är inte alls säkert att du ska göra samma övningar som jag. Dina muskler kanske är tvärt om, så det blir i stället värre för dig.

Så om du har problem med knän och höfter, börja inte följa nåt träningsprogram på måfå. Det kan göra att problemen blir värre. Få grundorsaken utredd och ett personligt träningsprogram.
Senast redigerad av MagisterBister 2026-08-02 kl. 22:38.
Citera
2026-08-02, 22:56
Medlem
Borraolmmoss avatar
Själv amputerade jag benen av religiösa skäl men växtvärk är helt normalt och inget att oroa sig för. Hoppas detta hjälpte!
Citera
2026-08-02, 23:15
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Nu börjas det.

50+, inte överviktig men har kvinnliga former som väger en del.

Knäna har knakat i 20+ år. Aldrig varit bra. Det känns när jag går i trappor. Ovanpå det komner nu som förväntat vissa reumatiska besvär som ett brev på posten.

Jag tränar mycket yoga och en del lättare boxning! Går en hel del, men stillasittande kontorsråtta som man är så säger knäna ifrån.

Vi västerlänningar gör ju allt "fel" - som alla vet. Därav känner jag mig som en vit, puckad gamling som går med knastrande knän helt i onödan. Och ja, jag avser att ta upp detta med läkare inom kort.

Men tillsdess:

Välkomnar ALLA tips på hur man kommer till bukt med knakande och "protesterande" knän!!!

* Enkla husmorsknep

* Nördiga läkaranalyser

* Träningstips

* Alternativa strategier

OBS! Jag upplever inte att mina besvär har förvärras något nämnvärt de senaste 10 åren - men äldre blir man ju onekligen.

Jag vill sluta göra "fel" och börja göra rätt. Planen är att hålla mig gående och kunna gå i trappor upp till 90-årsåldern.

Snälla hjälp mig!

(Kan nämna att jag kört hårt på 10-10-10 hemma: sitter vid datorn i 10 minuter, uppe och gör annat i 10 minuter, sitter i 10 osv.)

Har haft dåliga knän hela livet. Är klent byggd och mycket lång. Pga det var jag alltid försiktig med att inte böja mig för djupt för jag vet att det kan knaka och göra ont i knäna i djupt böjd position. Sen såg jag nån smart ass på youtube som hävdade att det var precis det man skall göra. Sitta och squatta som en indier eller östeurope. Så jag startade och i början var det smärtsamt och jag kunde inte göra det i långa stunder. Men relativt snabbt blev allt mycket bättre och jag har inga problem längre att gå mer i full squat. Kan hålla positionen väldigt länge och kan även göra ca 40 kroppsvikt knäböj på raken. Inte fantastiskt för nån som är ung och vältränad men väldigt bra för mig. Men för rehabilitering rekomenderar jag inte rörelse utan att bara sitta en stund i så djup squat position som möjligt varje dag. Gjorde mirakel för mig.
Citera
2026-08-02, 23:31
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Har haft dåliga knän hela livet. Är klent byggd och mycket lång. Pga det var jag alltid försiktig med att inte böja mig för djupt för jag vet att det kan knaka och göra ont i knäna i djupt böjd position. Sen såg jag nån smart ass på youtube som hävdade att det var precis det man skall göra. Sitta och squatta som en indier eller östeurope. Så jag startade och i början var det smärtsamt och jag kunde inte göra det i långa stunder. Men relativt snabbt blev allt mycket bättre och jag har inga problem längre att gå mer i full squat. Kan hålla positionen väldigt länge och kan även göra ca 40 kroppsvikt knäböj på raken. Inte fantastiskt för nån som är ung och vältränad men väldigt bra för mig. Men för rehabilitering rekomenderar jag inte rörelse utan att bara sitta en stund i så djup squat position som möjligt varje dag. Gjorde mirakel för mig.

Detta tror jag på! Tack 😃
Citera
2026-08-02, 23:34
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Detta tror jag på! Tack 😃
Rapportera gärna tillbaka om två månader om det funkar för dig också
Citera
2026-08-02, 23:41
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Rapportera gärna tillbaka om två månader om det funkar för dig också

Ge mig fyra månader - om inte ett år. Egentligen är knän mitt minsta problem (jag har typ 99 st övriga....) men självklart vill jag åtgärda detta!

Tack för peppen.
Citera
2026-08-02, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Uppsök en fysioterapeut aka sjukgymnast? De har gjort underverk med mig! Har genom åren haft problem med axlar, knä och även en fot som jag stukar lätt. Men det gäller att var diciplinerad och följa de övningar man får med sig hem av dem!

Precis! Samma här. Fick ont i ett knä. Sökte upp fysioterapeut , fick 4 övningar m gummiband att göra 3 ggr/ vecka i 3 v sen återbesök och la till 2 till övningar och gjorde varannan dag. Tyckte själv det lät lite men efter ytterligare 3 v var besvären borta. Att stärka mindre muskelfästen gör mycket ! Och att verkligen göra övningarna!!
Citera
2026-08-02, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Gå till en sjukgymnast

Rätt svar.
Citera
2026-08-03, 00:09
Medlem
jessewn372s avatar
Får jag lov att fråga hur mycket du väger och hur lång du är?
Citera
2026-08-03, 00:28
Medlem
Citat:
Välkomnar ALLA tips på hur man kommer till bukt med knakande och "protesterande" knän!
Stepdown - sidledes och goblet squat. Lägg till rumänska mark och vadhävningar så ökar sannolikheten för att du kan fira din 90-årsdag genom att gå i trappor.

Men du bör även uppsöka en duktig naprapat för en individuell bedömning.
Citera
2026-08-03, 01:17
Medlem
Borasare1980s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Eh det handlar om något så trivialt att böja knät 90 grader.

Om du fick problem så var det knappast pga den övningen, utan det hade kunnat ske när du gjorde precis samma rörelse för att sätta dig på toaletten.
När man sätter sig på toaletten böjer man ju överkroppen framåt och tyngdpunkten är därav rakt ovanför knäna och skonsammare. När man sitter i jägarvila är man upprätt med ryggen mot väggen och kroppens tyngdpunkt hamnar långt bakom knäna på ett sätt som belastar ligamenten onaturligt. Det är ju därför jägarvilan är ansträngande överhuvudtaget. Jag gjorde allting rätt med 90 grader och axelbredd mellan fötterna men ändå small det till när jag inte ens var i rörelse. Jag gör aldrig den övningen igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in