Citat:
Ursprungligen postat av
Berit85
Nu börjas det.
50+, inte överviktig men har kvinnliga former som väger en del.
Knäna har knakat i 20+ år. Aldrig varit bra. Det känns när jag går i trappor. Ovanpå det komner nu som förväntat vissa reumatiska besvär som ett brev på posten.
Jag tränar mycket yoga och en del lättare boxning! Går en hel del, men stillasittande kontorsråtta som man är så säger knäna ifrån.
Vi västerlänningar gör ju allt "fel" - som alla vet. Därav känner jag mig som en vit, puckad gamling som går med knastrande knän helt i onödan. Och ja, jag avser att ta upp detta med läkare inom kort.
Men tillsdess:
Välkomnar ALLA tips på hur man kommer till bukt med knakande och "protesterande" knän!!!
* Enkla husmorsknep
* Nördiga läkaranalyser
* Träningstips
* Alternativa strategier
OBS! Jag upplever inte att mina besvär har förvärras något nämnvärt de senaste 10 åren - men äldre blir man ju onekligen.
Jag vill sluta göra "fel" och börja göra rätt. Planen är att hålla mig gående och kunna gå i trappor upp till 90-årsåldern.
Snälla hjälp mig!
(Kan nämna att jag kört hårt på 10-10-10 hemma: sitter vid datorn i 10 minuter, uppe och gör annat i 10 minuter, sitter i 10 osv.)
Jag tror inte du har så mycket nytta av allmänna tips. Gå till en sjukgymnast som kollar på just dina knän och som kan ge dig övningar som passar just dig.
Jag har till exempel fått övningar som ska balansera musklerna runt knäna. De var olika starka och drog knäleden snett. Men det är inte alls säkert att du ska göra samma övningar som jag. Dina muskler kanske är tvärt om, så det blir i stället värre för dig.
Så om du har problem med knän och höfter, börja inte följa nåt träningsprogram på måfå. Det kan göra att problemen blir värre. Få grundorsaken utredd och ett personligt träningsprogram.