Citat:
Ursprungligen postat av
Kokekaffe
Ibland är det en matros som håller i styrdonet, det innebär inte att denne för befäl över fartyget.
Lotsen har en rådgivande funktion med kunskaper om relevanta lokala förhållanden. Lots och kapten rådslår och samarbetar, det kan variera vem som för stunden manövrerar fartyget, men kaptenen är ytterst ansvarig.
Jag förstår att kaptenen är ytterst ansvarigför allt ombord, men vid Tjörn-olyckan hade lotsen (från samma lots-station som nu…?) alltså den fysiska kontrollen av både gas och roder. Eftersom lotsen också har som uppgift att bistå vid navigeringen så blir det inte mycket ansvar kvar till kaptenen, som också friades. Jag blev mycket förvånad när jag såg att en lots alltså tagit den fysiska kontrollen för ett fartyg han rimligen hade liten erfarenhet av.
I detta fall har vi inga uppgifter om att lotsen skall ha manövrerat fartyget på något sätt, så ansvarsfördelningen är förhoppningsvis tydligare. Jag ser dock en risk att kaptenen och rederiet kommer att skylla t.ex. valet av position i farleden och girpunkter på lotsen.