2026-08-03, 12:58
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokekaffe
Ibland är det en matros som håller i styrdonet, det innebär inte att denne för befäl över fartyget.
Lotsen har en rådgivande funktion med kunskaper om relevanta lokala förhållanden. Lots och kapten rådslår och samarbetar, det kan variera vem som för stunden manövrerar fartyget, men kaptenen är ytterst ansvarig.
Jag förstår att kaptenen är ytterst ansvarigför allt ombord, men vid Tjörn-olyckan hade lotsen (från samma lots-station som nu…?) alltså den fysiska kontrollen av både gas och roder. Eftersom lotsen också har som uppgift att bistå vid navigeringen så blir det inte mycket ansvar kvar till kaptenen, som också friades. Jag blev mycket förvånad när jag såg att en lots alltså tagit den fysiska kontrollen för ett fartyg han rimligen hade liten erfarenhet av.

I detta fall har vi inga uppgifter om att lotsen skall ha manövrerat fartyget på något sätt, så ansvarsfördelningen är förhoppningsvis tydligare. Jag ser dock en risk att kaptenen och rederiet kommer att skylla t.ex. valet av position i farleden och girpunkter på lotsen.
Citera
2026-08-03, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Om systemet ser en prickdjävel i ösregn så lär det väl se en glasfiber/plastsnipa?
Farledsbojarna (prickarna) i farleden är av stål och utformade för att synas bra på radar, ungefär enligt bild.
http://www.pixgallery.com/sv/i/BW1QKY
Citera
2026-08-03, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
A propos lots:
jag läste just på lite om Tjörn-olyckan 1980 som skedde i samma vatten. Där var det faktiskt så att lotsen personligen manövrerade fartyget. Han hade alltså i högsta grad befälet.
Jag tror nu inte det var fallet med Misje Verde eftersom kaptenen häktats, men det visar hur knepig ansvarsfördelningen kan vara till sjöss.
Men fastställdes det verkligen att det var lotsen som hade ansvar för fartyget i denna katastrof? Kan inte läsa ut det i rapporten, men har bara ögnat denna. Vem som står vid manöverbordet är inte alltid den som faktiskt bär helhetsansvaret.
Citera
2026-08-03, 13:00
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Varför det?
Därför att snipan är större, eller är det radarreflektor i prickarna?
Citera
2026-08-03, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zovix
Känner att jag behöver bidra med lite kunskap här.

Ett så modernt fartyg har med stor sannolikhet ECDIS certifierat navigationssystem vilket betyder att de får köra utan papperssjökort. Det betyder också att allt finns i datorn.

Utan att veta exakt så använder de sannolikt Transas som navigationssystem och då har man också minst två oberoende radar och möjlighet att lägga en radar overlay på det elektroniska sjökortet. Då presenteras radar ekon ovanpå kartan vilket gör det mycket lättare att skilja en båt från en ö eller en prick.

Ja en modern radar ser utan problem en farledsprick även i regn.

Systemet har även arpa funktion vilket innebär att du kan mållåsa på ett radareko och datorn räknar ut ekots kurs, fart, passageavstånd etc.

Så att handelsfartyget inte hade den tekniska utrustningen för att se snipan ser jag som otänkbart. Frågan är varför besättningen på fartyget inte använde utrustningen (fel inställd, fel konfigurerad eller fel kompetens)

Det krävs särskild utbildning för att få framföra ECDIS certifierade fartyg.

Jag vill påstå att skulden ligger tungt hos befälhavaren på handelsfartyget här. Han borde ha sett fritidsbåten. Trackat den på radar och fått larm om CPA (passageavstånd) fått larm om risk för kollision och det minsta han borde ha gjort är att mistsignalera och försöka gira (radarn talar om åt vilket håll).

De har ett Wärtsilä-navsystem. Med största sannolikhet Nacos Platinum.
Citera
2026-08-03, 13:01
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Farledsbojarna (prickarna) i farleden är av stål och utformade för att synas bra på radar, ungefär enligt bild.
Jasåjaha, det är alltså därför de syns. Folk i småbåtar bör nog överväga att införskaffa radarreflektor...
Citera
2026-08-03, 13:02
Medlem
Men nu har det nämnts många ggr i chatten att radar funkar bra om det slår mot metall/stål men INTE om det slår mot ett båtkapell. Sannolikt hade dom kapellet på och dom körde enligt åklagaren rakt framför, varför är en möjlig orsak till att inte radarn gav utslag

Citat:
Citera
2026-08-03, 13:02
Medlem
Jag kan ingen om reglerna på sjön medger jag gärna, så ställer därför frågan utifrån min kännedom om reglerna till lands när man framför fordon.

Till lands kan man aldrig undkomma ansvar om man kör på någon bakifrån eller från sidan. Man är skyldig att hålla lämplig fart så att man kan stanna i hastigt uppkomna situationer. Självklart ska man ska hålla uppsikt så att man hinner upptäcka hotfulla/besvärliga situationer. På vilket sätt skiljer sig ansvaret till havs? Vad skulle kunna frita kaptenen från ansvar? Med tanke på att hans advokat snackar om ”bevis”, finns det något som skulle kunna få kaptenen att undgå ansvar?
Citera
2026-08-03, 13:03
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Här, i klippet som du länkar till, är det ju någon som kör fartyget och tutar, varnar...det är stor skillnad!!

I det här fallet var besättningsmännen frånvarande och mejade ner båten framför utan deras vetskap eftersom de höll på med annat 💔😢

Avbryter man inte färden om man är för trött?
Finns det ingen som kan ta över om man tex behöver gå på toaletten eller liknande?

Vet någon vad kaptenen och lotsen egentligen höll på med? Satt de nedsjunka med sina smartphones? Låg i jaccuzin? Sov?
Vad dom gjorde , istället för att styra skutan kommer väl fram i rätten.

Svårt att se att kaptenen inte blir fälld.
Citera
2026-08-03, 13:04
Medlem
Nej för att snipan har båtkapell, vilket är av tyg och reflekteras sannolikt INTE.

Bojorna är av stål för att kunna reflektera så mkt som möjligt

Citat:
Citera
2026-08-03, 13:05
Medlem
Citat:

Därför att det är materialets förmåga att reflektera radarpulserna som är avgörarande i högre grad än storleken.

Pricken är tillverkad med dess reflektoriska förmåga i åtanke men det är knappast snipan.
Citera
2026-08-03, 13:06
Medlem
K.Blomkvists avatar
Lite stillbilder.

Snipan ser något stukad på styrbordssidan. (Högersida)

Stillbilder från SVT videon
https://imgur.com/a/stillbilder-fr-n-svt-videon-106nJ0Z

Bild på snipan från deras egen Facebook sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in