2026-08-04, 00:29
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Då borde lotsen och kaptenen fokuserat på att framföra fartyget utan att meja ner någon!
Hur pass vanligt förekommande är det att fartyg framförs i total blindo och kaptenen & o sysslar med annat.
Jag vågar påstå att det är högst ovanligt, men det är mänskligt att fela. För att göra enormt stora fel krävs en dator, eller något väldigt stort, en lastbåt till exempel.
Citera
2026-08-04, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jo, dessa vittnesuppgifter är naturligtvis av största betydelse, och jag har för mig att de som undsatte de nödställda uppgett att det var uppehåll när olyckan inträffade, med reservation för att jag minns fel, men någon som var i området vid tidpunkten har i alla fall sagt det.

Det jag läst från räddarna är att de sagt att det var uppehåll när de hörde rop på hjälp alltså ca 40 minuter efter olyckan (ca 22:04).

Citat:
Vad för andra skäl till att båten och skeppet inte upptäckt varandra som kan finnas kan vi bara spekulera i, och jag gissar på rent slarv, samt att sikten från bryggan på Misje Verde är omvittnat begränsad...

Sikten från bryggan på Misje Verde är nog inte sämre än från något annat liknande skepp, och inget har framkommit om att hon varit inblandad i fler incidenter, vilket ju torde vara frekvent om hon inte ser småbåtarna i farlederna, för det finns trots allt en hel del sådana runt om

Men visst, det kan vara så att de satt och spelade Yatzy. Men som sagt, där är där Ockhams rakkniv kommer in i bilden för mig. Särskilt när åklagaren dessutom går ut och säger att regel 13 inte gäller för det är regel 19 istället (nedsatt sikt).
Citera
2026-08-04, 00:33
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
TTELA
Att inte bara ringa och larma utan dessutom lämna sin natthamn och ge sig ut när det börjar mörkna och nyss har regnat. Man vet ju inte vad man ska möta då. Det var väldigt rådigt agerat, säger Tobias Nicander.
Det kan ha regnat när olyckan inträffade.
Naturligtvis kan det ha gjort det, och jag är svårt besviken på mig själv för att jag inte kom mig för att kolla väderradarn innan det var för sent att backa till tidpunkten, men jag tror att jag inte ens satt mig in i tråden här när det fortfarande gick.
Citera
2026-08-04, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Kaptenen ska givetvis fällas för brott. Men att inte åtala pappan är fel.

Åtala pappan för vad?
Citera
2026-08-04, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Jag har i alla fall lärt mig något nytt av händelsen.
Det är inte fel att sega fram i farleder med småbåtar utan att visa hänsyn mot yrkesfartyg.
Dock lite oklart ifall det gäller om man inte blir påkörd av ett stort fartyg.

Det är bara om man lämnar sin bättre hälft och ett av sina barn som offergåva, som det inte är fel att göra det

Det är väl ungefär konklusionen av åklagarens uttalanden igår.
Citera
2026-08-04, 00:36
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Det jag läst från räddarna är att de sagt att det var uppehåll när de hörde rop på hjälp alltså ca 40 minuter efter olyckan (ca 22:04).

Sikten från bryggan på Misje Verde är nog inte sämre än från något annat liknande skepp, och inget har framkommit om att hon varit inblandad i fler incidenter, vilket ju torde vara frekvent om hon inte ser småbåtarna i farlederna, för det finns trots allt en hel del sådana runt om

Men visst, det kan vara så att de satt och spelade Yatzy. Men som sagt, där är där Ockhams rakkniv kommer in i bilden för mig. Särskilt när åklagaren dessutom går ut och säger att regel 13 inte gäller för det är regel 19 istället (nedsatt sikt).
Det kan mycket väl ha regnat en skur, men vad den här åklagaren säger tar jag med en nypa salt, för han har ju sagt en del konstiga saker...
Citera
2026-08-04, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrypskyttenSDP
Åtala pappan för vad?

För att inte haft adekvat utkik.
För att inte ha avgivit ljudsignaler.
För att inte ha hållit undan för större fartyg i en trång farled.
För att inte ha vidtagit åtgärder för att undvika kollision.

Till exempel.

Nu är det dock en bit kvar till åtalsbeslut, men att inte ens misstänka pappan för dessa brott är ett direkt tjänstefel för åklagaren.
Citera
2026-08-04, 00:39
Medlem
På Youtube finns en video från Misje Verdes dop, där visas bryggan med diverse skärmar och utsikten föröver under några ögonblick. Hela videon är bara en minut lång.
https://youtu.be/1kfGJJSGy5Q?feature=shared
Citera
2026-08-04, 00:40
Medlem
Citat:
Det kan mycket väl ha regnat en skur, men vad den här åklagaren säger tar jag med en nypa salt, för han har ju sagt en del konstiga saker...

Ja, det är ett som är helt säkert. Han verkar öppna munnen innan han har kopplat in hjärnkontoret.

Så jävla pinsamt för honom när alla stora nyhetskanaler slår upp aktern på snipan i full bild och visar en helt akter med bräcklig badbrygga, badstege med mer där allt är helt intakt, och låter försvaret ifrågasätta hur den båten kan ha blivit påkörd kraftfullt bakifrån.

Den borde åklagaren sett komma långt innan han klämde sin kommentar.

Sedan kan jag hålla med om att åklagaren på sätt och vis har rätt i sak, men sättet han uttryckte det på var varken smart eller objektivt.
Citera
2026-08-04, 00:46
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ja, det är ett som är helt säkert. Han verkar öppna munnen innan han har kopplat in hjärnkontoret.

Så jävla pinsamt för honom när alla stora nyhetskanaler slår upp aktern på snipan i full bild och visar en helt akter med bräcklig badbrygga, badstege med mer där allt är helt intakt, och låter försvaret ifrågasätta hur den båten kan ha blivit påkörd kraftfullt bakifrån.

Den borde åklagaren sett komma långt innan han klämde sin kommentar.

Sedan kan jag hålla med om att åklagaren på sätt och vis har rätt i sak, men sättet han uttryckte det på var varken smart eller objektivt.
Något har ju fått snipan att knäckas på mitten, vatteninträngningen måste ha varit brutalt kraftig.
Citera
2026-08-04, 00:46
Medlem
Citat:
För att inte haft adekvat utkik.
För att inte ha avgivit ljudsignaler.
För att inte ha hållit undan för större fartyg i en trång farled.
För att inte ha vidtagit åtgärder för att undvika kollision.

Till exempel.

Nu är det dock en bit kvar till åtalsbeslut, men att inte ens misstänka pappan för dessa brott är ett direkt tjänstefel för åklagaren.

Allt det du skriver är hörsägen och rykten. Man ser nog till att utreda ordentligt innan man fattar formella misstankar med tanke på omständigheterna
Citera
2026-08-04, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magchow
Nä, det har man verkligen förstått.
Det är alltså helt okej att köra långsamt med en snipa mitt i en farled med stora fartyg omkring sig. Och att inte hålla uppsikt bakåt. Alla stora tankfartyg och passagerarfartyg ska anpassa sig efter en liten båt.
Upphinnande båt får inte köra på framförvarande båtar. Är det en kontroversiell regel menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in