Citat:
Ursprungligen postat av
Haaaaag
Här börjar frustrationen och osakligheten ta fart ser jag...
1. Du kan ju förespråka dödsstraff hur mycket du vill. Men du vet ju också att så aldrig kommer ske. Framförallt inte med tanke på att Regeringsformen och EKMR artikel 2-3 förbjuder detta.
2. Att det finns "hundratals exempel" på fall liknande "pappan och sonen" är ju skitsnack. Om vi ser antalet dödsskjutningar senaste åren (2026≈11, 2025: 44, 2024: 44, 2023: 53, 2022: 62) så hade ju den absoluta merparten av dessa dödsskjutningar behövt varit, mot oskyldiga personer som varit på fel plats vid fel tillfälle, för att din tes skulle hålla. Gör man en snitträkning på de tre senaste åren (2024 till dags dato) så hade i princip ALLA dödsskjutningar behövt drabbat civila och oskyldiga för att komma upp i ditt påstående. Ja, du märker själv att detta inte håller!
3. För att återgå till ämnet mängdrabatt så handlar ju inte detta om att straffa eller inte straffa upprepade småbrott. Utan det handlar om hur och i vilken grad man skall straffa upprepade småbrott. Dvs det handlar om grundläggande rättsprinciper som proportionalitet och förutsebarhet. Svårare än så är det inte!
1. Ja, att dödsstraff inte kommer införas den närmsta tiden är ju uppenbart. Det var ett hypotetiskt resonemang om vilket straff som är rimligt om en cykeltjuv även mördar cykelns ägare.
"Aldrig" är dock ett starkt ord. Någon gång i framtiden lär det åter finnas dödsstraff även i Sverige, men det är en diskussion som är irrelevant idag.
2. Alla mord begås inte med skjutvapen. Minns Arminas som skyddade en tjej i sin skola som blev sextrakasserad av en syrier. Han blev mördad med en kniv i ryggen.
Kjäll i Gislaved grep in mot somalier som rånade restaurangen han åt på. De högg ihjäl honom.
I Grums försvarade några svenska killar yngre killar som blivit trakasserade av ensamkommande afghaner. De blev knivhuggna och en av dem hamnade i respirator. De överlevde men även en sådan händelse avskräcker naturligtvis vanliga människor från att gripa in mot avskum.
Jag skulle kunna fortsätta tills jag kommer upp till 100 men jag orkar inte. Du kan ju låtsas att det inte är så här om du vill.
3. Sveriges nuvarande system fungerar uppenbarligen inte. Republikanerna i New York på 90-talet förde däremot en effektiv politik mot upprepade småbrott. Den kallades "three and you are out". Den ledde inte till att småbrottslingar började mörda vittnen. Den ledde till att New York blev en mycket tryggare stad.