2026-08-03, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Händer det att folk säger till dig att du har problem att läsa mellan raderna?

Spot on! Problemet består ju i att personen lämnat oljan på spisen utan översyn och att TR enligt artikeln formulerar detta som typ "lämnat köket" och i detta specifika med de omständigheter som framkommit räckert det ju med den formuleringen. Det har ju ingenting med att lämna köket att göra - tittar man på polisens foto från brandplatsen så ser man ju t.o.m att han hade kunnat lämna köket och fortfarande ha översyn på spisen - han hade ju bara varit 1m från spisen precis när han lämnade köket och hade fortfarande kunnat se den - problemet var ju att han gick o satte sig i soffan o därifrån så har han ju inte översyn - o dessutom så somnade/slumrade han ju till där o då gick det som det gick.
Senast redigerad av Ansiktburka 2026-08-03 kl. 10:37.
Citera
2026-08-03, 10:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Menar du "ordet"?
Haha vad betyder det då?

Kan inte du som har blivit idiotförklarad av alla i tråden förklara för oss?

När något självantänder så är det inte genom att en människa börjar värma upp det. Då är det inte självantändning. En självantändning är en reaktion som kan ske exempelvis i rumstemperatur.

Citat:
Ett ämne sägs självantända när det börjar brinna utan att ha utsatts för yttre uppvärmning eller kommit i kontakt med öppen låga eller gnista. Ämnen som är kända för att lätt självantända är till exempel linolja på trasor eller penslar samt om man blandar stora mängder tvåkomponentlim i ett litet kärl.
Citera
2026-08-03, 10:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ansiktburka
Spot on! Problemet består ju i att personen lämnat oljan på spisen utan översyn och att TR enligt artikeln formulerar detta som typ "lämnat köket" och i detta specifika med de omständigheter som framkommit räckert det ju med den formuleringen. Det har ju ingenting med att lämna köket att göra - tittar man på polisens foto från brandplatsen så ser man ju t.o.m att han hade kunnat lämna köket och fortfarande ha översyn på spisen - han hade ju bara varit 1m från spisen precis när han lämnade köket och hade fortfarande kunnat se den - problemet var ju att han gick o satte sig i soffan o därifrån så har han ju inte översyn - o dessutom så somnade/slumrade han ju till där o då gick det som det gick.

Tingsrätten skriver uttryckligen att det inte spelar någon roll att han svimmade alt somnade. Det vill säga att hade han däckat i köket hade han enligt nuvarande resonemang inte blivit dömd.

Med andra ord: om du lämnar köket för att exempelvis springa och pissa och får en hjärtattack på vägen och det börjar brinna så ska du dömmas. Vilket är ett väldigt svagt resonemang som inte håller för granskning
Citera
2026-08-03, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Det står klart och tydligt att det oaktsamma består i att lämna rummet. Det är tingsrättens resonemang.

Och du har inte läst den faktiska texten i domen, eller hur, utan bara vad som står i en tidningsartikel.

Fortfarande dömer inte TR till något alls utan att först granska och väga alla relevanta fakta i saken mot varandra.
Alltså kan du inte påstå att de skulle ignorerat allt annat och bara ”app app app, han lämnade köket, pang i bordet med klubban, klart”
Citera
2026-08-03, 10:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Och du har inte läst den faktiska texten i domen, eller hur, utan bara vad som står i en tidningsartikel.

Har du det?

Citat:

Fortfarande dömer inte TR till något alls utan att först granska och väga alla relevanta fakta i saken mot varandra.
Alltså kan du inte påstå att de skulle ignorerat allt annat och bara ”app app app, han lämnade köket, pang i bordet med klubban, klart”

Du saknar grundläggande förståelse för hur något avgörs i domstol. Det står klart och tydligt i länken i TS att det oaktsamma bestod i att lämna köket. Inte att han svimmade eller var berusad. Med det resonemanget så kommer du att dömas om du tar ett steg utanför köket och får en hjärtattack och det börjar brinna. Du har lagt ganska mycket energi på att attackera resonemanget, vilket jag också gjort. Men på något sätt så klarar du inte av att begripa att detta är tingsrättens resonemang och du håller inte med. Du håller ju med mig men du är för krokad för att begripa
Citera
2026-08-03, 11:08
Medlem
Citat:
Har du det?

Du saknar grundläggande förståelse för hur något avgörs i domstol. Det står klart och tydligt i länken i TS att det oaktsamma bestod i att lämna köket. Inte att han svimmade eller var berusad. Med det resonemanget så kommer du att dömas om du tar ett steg utanför köket och får en hjärtattack och det börjar brinna. Du har lagt ganska mycket energi på att attackera resonemanget, vilket jag också gjort. Men på något sätt så klarar du inte av att begripa att detta är tingsrättens resonemang och du håller inte med. Du håller ju med mig men du är för krokad för att begripa

Är det den faktiska och kompletta domen du läser, och argumenteringen fram till den? Eller vad nån journalist knåpat ihop efter att själv läst lite i domen…?

Nej, man blir inte dömd för oaktsamhet om man bevisligen lämnat köket i några sekunder för att t ex hämta en handduk i linneskåpet i hallen, sen kommer tillbaka, för då hinner inget hända. Och skulle man segna ner utanför köksdörren i en hjärtattack så skulle det landa under något man INTE kan anses kunna förutse. Alltså inte oaktsamhet.

Om man däremot självmant berusar sig och i det tillståndet väljer att lämna köket utan uppsikt, för att sätta sig i ett annat rum och slappa/vänta/vila what ever… och uppenbarligen är borta så länge att oljan hinner ta fyr på spisen. Så har man fullständigt uppenbar varit oaktsam när man lämnade köket. Han kom ju inte tillbaka på den där jävla sekunden du tjatat om….

Att du inte kan eller vill förstå detta säger allt vi behöver veta om dig…
Du har ju t ex framfört att berusningen skulle vara en ursäkt, typ, och frita stollen från ansvar….
Citera
2026-08-03, 11:11
Medlem
Citat:
När något självantänder så är det inte genom att en människa börjar värma upp det. Då är det inte självantändning. En självantändning är en reaktion som kan ske exempelvis i rumstemperatur.
Självantändning innebär att ett ämne antänds utan en yttre tändkälla. Uppvärmningen kan antingen komma från ämnets egna kemiska reaktioner eller från en extern värmekälla, så länge ingen låga eller gnista initierar branden.

Rumstemperatur är helt irrelevant, utan det handlar om hur det antänds.

Vad utgår du ifrån en svensk källa som Unionpedia? En automatisk sammansatt uppslagsverk?

Spontaneous ignition: värmen skapas i materialet självt.
Autoignition: värmen kan komma utifrån, men ingen låga eller gnista orsakar antändningen.

Oavsett vad så har personen värmt upp oljan så att det börjat brinna.
Det sker inte bara sådär, utan tar tid där man missar tecken som lukt och att det ryker.
Citera
2026-08-03, 11:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Självantändning innebär att ett ämne antänds utan en yttre tändkälla. Uppvärmningen kan antingen komma från ämnets egna kemiska reaktioner eller från en extern värmekälla, så länge ingen låga eller gnista initierar branden.

Rumstemperatur är helt irrelevant, utan det handlar om hur det antänds.

Vad utgår du ifrån en svensk källa som Unionpedia? En automatisk sammansatt uppslagsverk?

Spontaneous ignition: värmen skapas i materialet självt.
Autoignition: värmen kan komma utifrån, men ingen låga eller gnista orsakar antändningen.

Oavsett vad så har personen värmt upp oljan så att det börjat brinna.
Det sker inte bara sådär, utan tar tid där man missar tecken som lukt och att det ryker.

Du skrev ju att oljan självantände, utan att ens veta vad ordet betyder. Du skrev helt enkelt saker du inte ens förstod eller som ens stämde. Något du gjort genomgående i tråden.
Citera
2026-08-03, 11:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Är det den faktiska och kompletta domen du läser, och argumenteringen fram till den? Eller vad nån journalist knåpat ihop efter att själv läst lite i domen…?

Har du domen får du gärna länka den. Annars utgår jag ifrån den informationen vi får i tråden.

Citat:

Nej, man blir inte dömd för oaktsamhet om man bevisligen lämnat köket i några sekunder för att t ex hämta en handduk i linneskåpet i hallen, sen kommer tillbaka, för då hinner inget hända. Och skulle man segna ner utanför köksdörren i en hjärtattack så skulle det landa under något man INTE kan anses kunna förutse. Alltså inte oaktsamhet.

Enligt denna tingsrättens resonemang så blir man det. Men skönt att vi är överens om att det resonemanget är svagt och orimligt.

Citat:

Att du inte kan eller vill förstå detta säger allt vi behöver veta om dig…
Du har ju t ex framfört att berusningen skulle vara en ursäkt, typ, och frita stollen från ansvar….

Detta handlar inte om vad jag vill eller inte kan. Detta handlar om att jag ifrågasätter tingsrättens resonemang i denna fråga. Vilket du också gör, bara att du är för korkad för att fatta att jag inte skriver mina åsikter, jag ifrågasätter hur tingsrätten resonerat. Men du verkar inte kunna koppla detta.
Citera
2026-08-03, 11:55
Medlem
ska se vad du säger när din mamma brinner inne för att din granne skulle fritera pommes mitt i natten å ignorerade att det kunde gå fel

hade min mamma dött pga detta slarv han visar här, hade jag plockat honom

Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
https://www.hemhyra.se/nyheter/blev-sugen-pa-pommes-frites-hamnade-i-tingsratten/

Jag vänder mig inte från att den unge mannen varit oansvarig.
Det jag vänder mig emot är att de skriver att syncope inte är ett godtagbart skäl
Jag vet inte om det är hem och hyra som fattat fel?
Men så kan ju inte tingsrätten skriva?
Att det inte eär godtagbart skäl. Jag hade haft mycket mer förståelse om de skriver att det bedöms som efterhandskonstruktion och att mannen uppgifter om syncope inte är trovärdiga
Citera
2026-08-03, 12:14
Medlem
”26-åringen fälls även för flera brott vid andra tillfällen.
Han döms av tingsrätten för narkotikabrott, ringa narkotikabrott och brott mot knivlagen till skyddstillsyn och samhällstjänst.”

MGM är uppenbarligen en narkotikamissbrukare.

Undrar om polisen regelmässigt tar blodprov när de kommer till sådana här händelser?
Citera
2026-08-03, 12:38
Medlem
Älskar de här clickbaitartade rubrikerna

Man ser för sig folk sätta på sig cykelhjälm innen de plockar fram spaghettin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in