2026-08-03, 15:06
Medlem
Rekommenderar starkt "Vår tid är nu"
Citera
2026-08-03, 15:10
Medlem
"Lycka Till"

"Profitörerna"

Dessa var bra men hittar tyvärr ingen av dom längre.
Citera
2026-08-03, 15:14
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Pojken med Guldbyxorna
Tusen Bröder
Den Vita Stenen
Rötter
Förintelsen
Albert& Herbert
Citera
2026-08-03, 15:15
Medlem
Joe Blows avatar
Bröderna Malm är plågsamt “bra”.
https://www.svtplay.se/broderna-malm
Citera
2026-08-03, 15:17
Medlem
Jag är svag för polisserier från Norrland med kvinnliga huvudpersoner:
Höök
Rebecka Martinsson

Sedan har vi ju även Graven som jag tyckte mycket om. En serie som är lite åt humorhållet, men bland det bästa som gjorts är ju också: Lite som du med bl.a. Per Morberg i högform.
Citera
2026-08-03, 15:41
Medlem
sebastian_s avatar
Serier som stämmer in på beskrivningen. Snackisar, Svt, drama. Senaste 20 åren ungefär.

Torka aldrig tårar utan handskar (2012). Dramaserie med just drama som styrka. Omöjlig att slita blicken ifrån när du väl har börjat. Om Aids epidemin i 1980 talets Stockholm.

Innan vi dör (2017). Jag är egentligen inte så förtjust i infiltratörer i den undre världen men den här är mycket bra. Konceptet blev likt Bron såld till utlandet. Ligger på Svt play

Lasermannen (2005). Vad det låter som. Finns på Svt play för tillfället.

Jakten på en mördare (2020). En serie som är vad alla de sega och tråkiga deckarserierna från 80 och 90 talet borde ha varit och vad folk i tråden med nostalgiska glasögon verkar tycka att de är. Realistisk, jordnära och spännande. Om de riktiga morden i norra Skåne på 80-talet.

Exit (2019). Jag tycker att man kan räkna den som halvsvensk då Simon J Berger och Rolf Lassgård är med. Var det en samproduktion rent av? Om finansmän i Oslo och deras dekadenta liv. Den ger något annat än den vanliga diskbänksrealismen.
Senast redigerad av sebastian_ 2026-08-03 kl. 16:38.
Citera
2026-08-03, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boira
Jag är inne i en serieperiod och eftersom jag inte har något för mig kommande månader tänkte jag gå tillbaka i tiden och se efter vad jag har missat de senaste 20 åren. Tanken på detta har kommit nu den senaste veckan då jag både sett Jag for ner till bror och Svärtan. Två serier jag tyckte mycket om. Jag tyckte även om Tusenbröder och Möbelhandlarens dotter för 20-25 år sedan. Däremellan har jag inte sett någonting alls.

Min smak är nog ganska mainstream - så vilka dramaserier har jag missat under dessa år (sitcoms och dylikt är jag inte intresserad av). Det måste heller inte vara SVT utan låt oss säga svenska dramaserier i allmänhet.

Tack på förhand.

En som jag tycker verkar ha gått under radarn, men som jag blev mycket positivt överraskad av när jag såg den på SVT play / Öppet arkiv är Järnvägshotellet. Miniserie i tre delar om ett likfynd vid en renovering av ett gammalt hotell där det bor folk som verkar ha flyttat in mer eller mindre permanent. Manus Hans Rosenfeldt (före Bron och mycket annat).

Tilllägg: Finns alltså här: https://www.svtplay.se/jarnvagshotellet
Senast redigerad av Banankontrakt 2026-08-03 kl. 15:56.
Citera
2026-08-03, 15:57
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Bästa svenska TV-serien i Sverige någonsin är Bron, alla säsonger, 2011-2018. Finns på DVD.
Citera
2026-08-03, 16:16
Medlem
Miniserien En komikers uppväxt finns även på SVT Play. Med David Boati som den unge Juha och Björn Kjellman som hans vuxna version.
Citera
2026-08-03, 16:24
Medlem
Killinggängets "Fyra nyanser av brunt" samt "Fyra små filmer"
Citera
2026-08-03, 16:34
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Godnatt jord måste varit 70-talets mest utskällda serie (av media).
Det mumlades så ingen hörde vad man sa.

Lära för livet. Tror jag skulle föreställa hammarkullen med omnejd (men skolscenerna är inspelad i lerum-floda). Då kan vi även tipsa om just serien hammarkullen som var lite småkul.
Jo, den gick väl inte riktigt hem i stugorna, efter första avsnittet stod det att läsa på löpsedlarna.
Godnatt Sveriges radio.

Tjocka släkten, fanns det även serie som hette.
Citera
2026-08-03, 17:32
Medlem
pn222jws avatar
Nästan alla bra har nämnts ovan - men...

Babels Hus 1981 - den moderna sjukvårdens problem.
De Halvt Dolda 2009 - mobbning och homosexualitet.
Tårtan 1972 - barnkomedi om några bagare och en apa.
Senast redigerad av pn222jw 2026-08-03 kl. 17:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in