Citat:
Ursprungligen postat av
Zeddis
Olja självantänder givetvis inte. Då vade varje flaska med rapsolja varit en brandrisk.
Ja varför i helvete håller du dig inte till saker själv här ovan….?
Handlade denna händelse om frityrolja som bara självantände av sig själv utan någon annan som helst påverkan….? NEJ just det, så varför beter du dig som ett barn i dina argumentationer?
Olja, vilken som helst i princip, kan självantända. Och brandförloppet kan bli vad man kallar explosionsartat, och det utan att nån häller på t ex vatten.
Jag har gått många kurser med fysiska praktiska övningar i brandsläckning, rökdykning, evakuering och livräddning vid brand.
Citat:
Ursprungligen postat av
Zeddis
Du får absolut leva i din fantasivärld om du vill det. Vi seriösa håller oss till saken.
Jag håller mig till saken, men du duckar för frågor och argument som inte passar din åsikt.
TR kommer aldrig fram till en dom utan att värdera alla tillgängliga fakta och vittnesmål etc. Därför har TR givetvis även i denna sak vägt in mer än att han bara lämnade köket, som t ex hans eget tillstånd, om han vidtagit lämpliga åtgärder för att kunna lämna köket en kort stund med säkerheten tryggad på ett acceptabelt sätt och för de faror man ska kunna förutse.
Att vara berusad och vittna om att man gått ut ur köket till ett annat rum för att sätta sig en stund, visar att vederbörande inte haft den aktsamhet för egen och andras säkerhet som man ska kunna förvänta av en vuxen person. Därför döms han för oaktsamhet av TR för att han lämnade köket i det tillståndet och under dessa premisser.
Hade han vidtagit ex de åtgärder jag gav exempel på i förra inlägget så hade TR kunnat landa i att han förvisso lämnat köket, men då han just vidtagit en eller flera kompenserande tilltag för att förhindra att nåt skulle kunna ske under hans frånvaro, men trots det inte varit oaktsam.