Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Juridiskt har jag ingen invändning mot att den som lämnar varm olja på spisen och går till annat rum kan anses oaktsam, även om det är i 30 sekunder.
Det innebär förstås inte att jag själv inte gjort det. Dvs jag har gjort det själv. Men man får acceptera att man anses oaktsam om man gör det.
På samma sätt som om man lämnar sitt 3-åriga barn ensamt i badkaret ens för 30 sekunder. Jag har gjort det, men det är ju oaktsamt.
Det spelar väl ingen roll om man gör det för att trösta sitt barn. Tycker du inte man ska vara juridiskt ansvarig om man lämnar olja på spisen som börjar brinna om man tröstar sitt barn?
Definitionen av oaktsam
Det finns för övrigt liknande fall. Ett fall jag läste om (tror det var i Hem och Hyra) var en kvinna som gick ut med tvättmaskin igång. Den började brinna. Försäkringsbolaget ansåg hon varit grovt oansvarig men tingsrätten höll inte med. Dock får väl sägas att ingen förväntar sig att ens tvättmaskin kan börja brinna.
Nu var ju oljan kall när han lämnade. Dvs enligt tingsrättens bedömning så kan du aldrig lämna köket ens för en sekund i samma ögonblick som du startar spisen, för då är du oaktsam. Du märker ju själv att det inte gär ihop. Och nej, jag anser inte att man ska dömas för något som uppenbarligen är en olyckshändelse
Men ska bli intressant att se vad hovrätten säger